Vargavinter !
Fick höra häromdagen att vi kunde vänta oss en vargavinter som vi inte haft på 100 år här uppe den kommande vintern.
Då slog mej en tanke, hur mkt kyla tål en shettis som går på lösdrift vintertid ??
Förra vintern hade vi som mest - 33* & det bekom dom inte det minsta vad man kunde se med "blotta ögat".
Men om det blir kallare än så klarar dom även det ? någon som har någon erfarenhet av detta ?
Ska tillägga att mina hästar har fri tillgång på hö & ljummet vatten hela vintern.
Alltså nu tillhör jag ju de som tycker att det sägs saker varje år…
Men jag tror inte hästarna fryser så länge dom inte är våta och så länge dom kan gå in nånstans där dom är torra om fötterna och inte ehöver stå i snö hela dygnet.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ja jag kan gärna ta en kall vinter igen ;)
Jag tror att de klar bra med kyla bara de har mat och vatten , de fryser inte bara för att vi gör det ;)
Kan väl variera på individer, och de bör ju ha lite hull, vissa individer är frusna och andra inte (precis som vi människor!)

Fast en shettis som har fått behålla sin päls och är normal viktig fryser inte , en annan skillnad om de har blivit dygnsura
Hästar klarar kyla bättre än värme tex
och som en sa hästar kan intre frysa ;) när de står och skakar så gör de det för att hålla igång blodcirkulationen fick jag förklarat för mig för ett antal årsedan när jag var på kurs och frågade om hästarna fryser när de gör så ..
#4 Så jör en del hundar också. Vår gamla Jack Russel som inte lever längre, gjorde så, man höll igång muskulaturen så man alltid var redo för jakt t ex.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Veritas odium paretFörvånad

Jag har fått lära mig att det mest kritiska är den riktigt kalla luften som kan bli svår att andas… precis som för oss människor
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

när de står och skakar så gör de det för att hålla igång blodcirkulationen
Men att de inte skulle frysa när de gör det - är inte det en sanning med modifikation? Om de måste ta till detta för att hålla värmen, tycker jag att gränsen mellan att frysa och vara på gränsen till att frysa är synnerligen hårfin. 

#8 Fast hästar som är nervösa , har åkt transport, tagit ut sig mm kan också skaka och de fryser ju inte de heller ;)

Trodde tråden gällde extrem kyla…

#10 Yapp men ville bara förklara att skaka kan de göra utan att frysa 
När det gäller den stränga kylan så är det väl luftvägarna som kan ta stryk.
I övrigt tror jag inte att det bekommer dem så mycket om de är torra och friska i övrigt.

#11 Ok. Men jag tror ändå att det är skillnad om de skakar av nervositet eller för att hålla igång blodcirkulationen.
Jag skulle åtminstone inte lämna en skakande häst utan att göra något (ta in den alternativt täcka den men framförallt se till att den har att äta). Men jag är väl kanske lite blödig…

Genom alla år har jag faktiskt haft två hästar som frusit. (Ja jag kallar set frusit
)
Den ena var vår tävlingshäst som, efter att hon blev halvrakad inte klarade kylan utan då stod ute och skakade. Man kan väl tro vad man vill ang. att de fryser eller att de gör så för att hålla cirkulationen igång. Man kan ju tänka sig hur utmattade musklerna tillslut blir av att "skaka" konstant. Den andra som frös är vår lilla shettistjej Indigo. Hon anlände ifjol i december och direkt såg man att hon hade satt en helt annan vinterpäls än våra lurviga norrlandsmammutar. (hon kom då ifrån Skåne). Jag upptäckte att så fort det började krypa ned mot -20 strecket så frös hon. Jag skulle aldrig lämna en skakande häst ute så resultatet blev att dessa två gick täckade vilket de verkade trivas med. Ska bli spännande att se hur shettisen klarar sig i vinter då hon har haft tid att sätta tjockare päls nu.
#14 Vilken chock DET måste varit…. från Skåne till Norrland i vintertid.
Stackars lilla pålle! Hoppas verkligen att hon acklimatiserat sig till nu!
Visst kan hästar frysa. Jag hade en 20 årig valack här i sommar som frös då det regnade. Varenda muskel i hela kroppen skakade på honom. Man få helöt enkelt se till varje individ men jag tror inte att alla generellt fryser av kyla utan av långvarig väta och blåst
Vid -33 skulle inte jag ha hästarna ute nattetid. Det finns liksom ingen anledning att vara ute då kan jag tycka. Jag vill inte vara ute då iaf.
Men jag tror att hästarna tål mycket kyla, men det ska inte behöva vara obehagligt eller jobbigt för dom på någotvis. Jag tror helt enkelt på suntförnuft.
Vi människor kan skaka lika som pållarna pga olika saker. Min kropp har skakat några gånger för att hålla värmen och jag tyckte inte att det var så kul. Kroppen blev lite svettig, trött och det var ju inte skönt. Så därför låter jag inte mina pållar stå och skaka. Jag har stall och täcken så det finns ingen anledning till det heller tycker jag.
Jag är kanske lite blödig jag också men jag trivs med det 

#16 … och för lite mat…
www.gullsmyrastuteri.se
#18 Absolut… men jag var lite dum och tog för givet att man matade sina hästar väl… men det skulle jag inte gjort förståss…

Sedan jag började med Shetland, har dom på lösdrift -24h/dygn med ligghall och fri tillgång på grovfoder och inga andra foderslag (Ngn har kanske fått av spec anl.) Hästarna får behålla sin päls, har möjlighet att röra sig på större ytor och lever i flockar om minst 5 individer i varje hage. INGEN har visat tecken på att frysa av Kyla!
Vid ihållande regn och lägre temp har jag sett två individer frysa den ena över 20 år och den andra straxt där under. La då på tunnt regntäcke ngn timme och sedan var allt bra igen.
Används hästen så att den blir svettig varje dag så inser jag att det kan bli problem med lång päls. Men rakar man eller täcker alt tar in på stall så har man ju förstört hästens egen förmåga att klara klimatet. Detta är vad JAG tror och sådan hästhållning har jag.
Personligen skulle jag inte hårdträna min häst i sträng kyla. Vet altför väl själv hur det känns i bröstet att andas då.
www.gullsmyrastuteri.se

#20 Fast våra tränas och sådant men de får behålla sin päls i alla fall ;)

Visst kan hästar frysa. Hade kroppen inte sagt till att det börjar bli kallt så hade de ju inte börjat skaka (för att få upp kroppstempraturen) Och dessutom är det ju knappast hälsosamt att stå och skaka i kroppen då de spänner många muskler och kan få problem med spänningar.
Hade en shettis/welsch och hon frös när de blev lite kyligt ute. Hon stod med nästan alla 4 hovar ihop och skakade i hela kroppen. Visade alla tecken på att hon absolut ville in i stallet. Så ja..jag är ganska säker på att de kan frysa. Men däremot behöver de inte frysa för att de skakar, men de är dock en början på att bli för kall.
Men till TS fråga…Jag har ingen erfarenhet av kallare än -30 grader men jag skulle nog själv välja att ta in dem om det blir kallare. Justs för att luften är så otäck att andas in.