Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 789 ggr
PP
0

Mankhöjd som vuxen

Ni som har hållt på ett tag, kan ni uttala er på ett ungefär om vad mankhöjden kommer bli som vuxen på föl?

Mitt föl är rätt sent född (30 juli), men kom ändå två veckor före beräknad fölning. Han mätte då ca 59 cm. Nu är han alltså 6 månader och mäter ca 84 cm.

Hur stor kan man räkna med att han blir som stor..?

PP
0

Ingen som vågar uttala sej..? Är det optimistiskt att hoppas på att han kommer bli över metern?

Hur stora är era nyblivna åringar och vad skulle ni gissa på att de landar på som vuxna?

steffy
0

gränsen på shettis går vid 107, så ungefär där kanske. det pror ju på hur höga föräldrna är. mer kan jag inte skriva

VeronicaP
0

Äger du mamman fortfarande? Det går ju att jämföra fölis (åring) skenben mot mammans och på det viset se ungefär hur hög den kommer att bli ..

Denna kommentar har tagits bort.
Camilla
0

Ett bra sätt att få fram den vuxna höjden är födelsehöjden + 30-35 cm så brukar man få den vuxna höjden.

Cattis
0

Jag brukar kolla skenbenen precis som Veronica skriver och det brukar stämma på ett ungefär. Mina åringar är mätta en del av dem, men jag har det inte uppskrivet hemma, bara i stallet… Jemla o Fia har säkert skrivit det någonstans? Jemla? Fia?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

maggan
0

Hiawatha 8mån 92cm

maggan
0

Jag svarade inte på frågan. Kan Cattis ta bort? tänkte fel eller inte alls kanske

Hanna-D
0

Mätte min -06:a häromdagen. Hon var 88 cm och är född i april. Föräldrarna är 98 och 100 cm så jag tror hon blir ungefär lika stor. Brukar också jämföra som Veronica och Cattis med skenbenslängden. Hon var f ö 62 cm när hon föddes.

Mmia
0

Jag hade en som var 60 som nyfödd och den slutade på som vuxen 85cm. Kanske hade bra plats i magen ?!

Har också som Camilla den erfarenheten att dom växer ungefär ca 30-35cm

PP
0

#3 Hur jämför man skenbenen?

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt sto är född i april har föräldrar som är 104, resp 106. så hon blir stor hon är redan nu runt metern.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

kajsa-kavat
0

Min veterinär sa att man mäter höjden som 1-åring och lägger på ungefär 10 % på höjden så har man den ungefärliga höjden som vuxen. Och hos mig har det stämt förvånansvärt bra måste jag säga.

AnnaLundin
0

Ponnyer av samma storlek brukar ha sina framknän ungefär på samma höjd. Framförallt om de är nära släkt…

Tillväxtzonerna från framknäet och neråt är slutna, dvs ingen mer tillväxt på längden, från ca 6 månaders ålder. Så efetr den tiden kan man jämföra. Har de knäna ungefär lika högt upp så blir de sannolikt ungefär lika stora.

Från 1½ års ålder kan man dessutom göra tattarmått och på vår lilla naturras borde det fortfarande stämma bra. (de numera väldigt högställda halvbloden och ädlare ridponnyerna har blivit för långbenta för att det ska stämma på dem)

Tattarmåttet tas på följande sätt:
Mät från golvet till armbågsspetsen.
Mät sedan från kotledens plan till armbågsspetsen.
Lägg ihop dessa två mått och du har ett ganska säkert mått på hästens framtida storlek.

dranto
0

Jag gjorde tattarmåttet på ett halvblod jag hade förut och det visade att han skulle bli 172 cm…..han blev 164 cm, så det stämmer nog inte på halvblod som #14 skrev…
Ska testa på mitt unga kallblod…kanske stämmer bättre där…

AnnaLundin
0

#15 på mitt första halvblodsföl stämmer tattarmåttet exakt. Och i henne finns lite äldre stam. Hennes halvbror stämmer det inte alls på, hade tattarmåttet stämt hade han blivit 187 cm Förvånad, behöver jag säja att jag är ganska glad att han stannade på 175 ? Flört

Ahnna
0

Mitt sto var 66 cm som nyfödd och är idag (3 år) runt 95-96 cm. Mamman är 103 och pappan vet jag inte… (Dusol.) Om man ska lägga på 30-35 cm så borde hon bli mellan 96 och 101 cm.

Rival mättes till 99,5 cm som treåring och växte rätt mycket på alla bredder och höjder följande år och landade till slut på 102 cm. Är det vanligt att de växer så mycket som 4-åringar? Dessvärre vet jag ingen höjd på honom som liten…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se