Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1267 ggr
Carolrita
0

Aron RS 218

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån som vet hur han vart/eller är?
Vad jag har hört av hans ägare är han steril.
Nån som vet?

Hur var hans avkommor?
Var Aron framgångsrik som avelshingst? Vad gjorde han mer än att verka som avelshingst??

Har en avkomma efter honom.

IdaS-A
0

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=5484

sista avkomman engligt webstamboken (se länk) fick Aron 2004

Linnah
0

Aron är/var en trevlig hingst, jag har visat honom och hans avkommor ett antal gånger för hans ägare (jag vet dock inte om han lever fortfarande och om han i så fall fortfarande ägs av samma person, eftersom jag inte haft kontakt med dem på ett antal år). Det senaste jag hörde var också att han var steril, sen vet jag inte mer.

Aron är pappa till Sörbys Matteus som är godkänd hingst, och han har också fått några diplomston och andra trevliga avkommor. Både Matteus och Aron har stått i Värmland större delen av sitt liv, och ingen av dem har kanske gjort nåt stort avtryck i aveln men jag skulle säga att det beror väldigt mycket på vart de stått, vad de fått för ston och att de avkommor som kommit fram inte heller har visats. Värmland har inte haft det allra bästa stomaterialet, och Aron har heller inte direkt annonserats ut utan han har framför allt betäckt de ston som funnits i närheten. (Om jag inte minns fel så gjorde jag en annons åt dem med mina bilder i, och den var med i Shetlandsponnyn nån gång runt -02/-03)

Hur som helst är Aron en väldigt trevlig hingst som är väldigt lätt att hantera, han har varit väldigt fin som bruksponny och en bra familjehäst.

Linnah
0

Hm, den verkar inte ha placerat sig överst. Tycker inte forumet om mig? :)

Carolrita
0

#2 Jo, han är utlånad till en familj i Forshaga enligt ägaren om inte han redan är såld till dom…Och att han är steril sa ägaren (det var väl för 1 år sedan som jag talat med henne sist).
Tror nog att han lever fortfarande. Används väl som ridhäst till barnen, eftersom han står ju hos en familj.
Sist jag talade med ägaren var han pigg och kry…Shettisar brukar väl vara långlivade Glad

Kris_J
0

Aron verkade större delen av sitt liv i Halland skulle jag vilja påstå. (ursäkta Linnea)

Han var en mycket duktig bruksponny. Vi hade en lite träningstävling i Frillesås 1997, därifrån finns ett repotage med bild på Aron under ryttare i tidningen Shetlandsponnyn nr 2.

SystrarnaMaria och Malin Nylander tävlade Aron framgångsrikt. Vill du ha mer precisa meriter hör med Sörby stuteri.

Han har 10 avkommor som har tävlat i trav också. Två har gått under 2.55 och en under 2.35

Veritas odium paretFörvånad

Linnah
0

#5 Jo, det är förstås sant. Det är bara de sista åren som varit i Värmland. :)

Kris_J
0

#5 Rättelse, det ska vara 4 st u 2.55.

Hantera rutan kommer inte upp, därav detta inlägg.

Veritas odium paretFörvånad

Carolrita
0

Okej, tack så mycket!! Ska kolla på Sörby Stuteri Flört