Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett24-köpes
Läst 1783 ggr
gnagarlyan
0

Ranghögt sto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan
Jag letar efter en ranghög klok shettis att ha på foder (för ev senare köp) som kan fungera som en bra ledare i min flock på tre hästar (mella 140-160 cm).

Jag har mina hästar på lösdrift, barfota, håller på med akademisk ridning och körning.

Jag bor i småland. Maila om du har ett sto som kan passa: fia@fiasjogren.com .

mvh Fia

Gosa
0

Varför söker du en shettis när du har så stora hästar?? Nyfiken Flört

stallostby
0

men om en ponny är ranghög här, så kanske hon blir lägst i din flock..?

mina tre shettisar rår inte över halvblodsstoet här.. (någon av dem kan vara till salu, framförallt så är halvblodet till salu!)

AnnaLundin
0

Det beror ju mycket på om de andra hästarna låter sig sättas på plats eller inte… Fast en sak har du rätt i, rang har inget alls med storlek att göra!

Jag har en ponny som väldigt gärna sätter andra på plats, som är till salu. Fast om hon är en klok ledare vet jag inte än - hon har inte ännu fått ta över från det ledande halvblodsstoet.

gnagarlyan
0

Jag har tre hästar redan och är inte så förtjust i så stora hästar (typ havlblod och varmblod). Egentligen tycker jag att det räcker med tre hästar (den ena ska förvisso säljas till våren) men eftersom inte flocken fungerar så är det enda lösnningen jag kan komma på.

Sen tycker jag att shetladsponnnier är en trevlig ras, frisk, sund och tålig och dessutom ofta inkörd.

Jag har pratat med flera som har shetlandsponnier av mina vänner och frågat om jag är tokig som tror att en shettis kan ta över ledarskapet men alla hade erfarenheter av att deras hästar har satt stora hästar på plats och att jag gott kunde göra ett försök vilket jag nu gör.

Hittar jag ingen som kan passa så står dörrarna öppna för en större ponny också. :)

JennyR
0

Mitt förra halvblodssto var en bitch i hagen, men blev "satt på plats" av ett shettissto som flyttade in i hagen för många år sedan ;)

Men innan jag släppte ihop dom tog jag bort skor och broddar bak på den stora hästen, kan ju vara bra att eliminera de skaderiskerna. När dom sedan "gjort upp" så kunde den stora hästen ha brodd + skor igen, det var aldrig några problem :)

gnagarlyan
0

Jag tror egentligen inte min 5-åring är så tuff, hon är inte bitchig mot dom andra helelr, sparkar inte mot dom eller bits men hon vallar dom och kör undan som med öronen bakåt. Hon är egentligen väldigt osäker men ändå dominant så hade ett äldre sto som visste vad hon ville kommit in så tror jag inte hon skulle protestera så mycket.

Mina går barfota så det är inga problem iaf.

Kratern
0

#4 Nu blir jag lite fundersam…

Om du inte tycker om stora hästar… Varför har du då stora hästar?

Dessutom…. Om du ska sälja en av dem så kanske det fungerar bra med de två som blir kvar…?

gnagarlyan
0

Fjordingen kan nog inte anses som särskilt stor, han är 140. De andra två räddade jag från slakt så dom kom till mig…då fick storleken ge vika… sen är det skillnad på en arabkorsning på 150 som inte är så högrest och ett halvblod på över 160. Men visst, min varmblodskorsning känns egentligen väl stor, jag skulle inte gärna valt en så stor om jag letade häst.

Jag ska inte sälja hon som är ledare nu, det är dessutom hon som är i störst behov av en trygg ledare för att bli mer harmonisk.

Kratern
0

#8 OK jag förstår. Obestämd

Så nu ska du "prova ut" en Shetlandsponny som enbart ska fungera som flockledare…? Vad ska den användas till i övrigt?

Jag menar… det kan ju "ta några ponnyer" innan du hittar den flockledaren du söker.

Men som jag nämnde ovan. Borde du inte se först om din "flock" på två hästar fungerar först? Alltså när du sålt din tredje häst.