Fästa skaklarna?
Köpte en sele (denna). Men fästena på den selen är gjorda för ex skakel piggar etc.Inte som på min vagn ,vanliga skakel öglor. Någon som har tips på hur jag kan använda min rockard med denna selen utan att jag ska behöva kapa skakelfästena?
Kan du inte trä skakelremmen bakom öglan? Så har jag gjort på en vagn.
Bakom ? Hur menar du då? Det finns liksom inget mer än den smala remmen där skakeln ska fästas ,sen är det ju däckeln … Remmen är "lös" där skakeln ska träs i,sen går den upp i däckeln.Har trixat och donat men jag hittar ingen lösning.Det är ju en "billig" sele men som duger bra för det lilla jag kör. Fixade in foto. Där jag gjort en röd kludd är skakelremmen fäst i däckeln,sen hänger den "löst" ner.Finns inget därunder att fästa i. Ska skriva att selen inte är tillpassad för ponnyn vid foto tillfället.Så ingen behöver börja hojta om att den sitter fel osv…
om man kollar på deras sida sitter ju skaklerna fast där bak oxå.. ser ut som där fram sitter dom löst på något underligt sätt .. du får kanske ta någon extra rem och fästa oxå ?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
De dubbla gjordarna ska säkert sitta i samma bukgjord, det är säkert 4 spännen på den.
Jag ser skackelöglan på selet, under ditt röda kludd. Trä igenom skacklarna och spänn draglinorna så att de inte hoppar ur bakåt.

Trä skaklarna genom öglorna och spänn draglinorna, som UG beskriver i #4. Lägger in en bild på hur det ser ut med min modifierade bröstsele.
Känns det läskigt att vagnen ligger lös i sin egen vikt (vilket det ofta gör för de flesta i början), kan du alltid fästa dem i selen med en säkerhetsrem (genom ögla runt skakel).
Jag ska testa det.Tanken på att skakeln ligger löst är just det som får mig att fega ur…
#9 Tänk istället att skakeln ligger (bra) i däckeln, och att rockarden sitter fast i både brösta (via draglinor) och baksele… Allstå sitter den "fast" både framför, bakom, över och under hästen, det är mer än en sadel gör. 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Ja jag får göra det.