Shetlandshingst
Jag har en shetlandshingst som är född 1996, har 2 avkommor.
Jag undrar hur man gör för att gå honom godkänd?
Få med han så han finns med på hingstsidan på shetland nord?
mvh Emmy

Börja medatt visa honom på hingstpremiering, anordas varje vår o höst

Vart hittar man info om det?
Delad glädje är dubbel glädje :)

När och var är nästa premiering?
Första helgen i april och första helgen i september brukar det vara. Tänk på att anmäla i god tid!

Ok, då får man vänta till april
Men vad är kraven orkar inte läsa:P
#6 Varför orkar du inte läsa?
Man lär sig väldigt mycket om man läser igeom vad som förväntas av en…
Kraven till vårens premiering är att hästen har full stam och att den är över tre år. Att svenskfödd hingst har RS föräldrar
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vilken tidpunkt är att föredra och visa på, vår eller höst? Kom precis och tänka på att i April är ju hästarna inte allt för fina i pälsen med påbörjad fällning osv. Att täcka hästarna är kanske att föredra i så fall eller?
#6 - Var i Nord finns du? Bor du långt norrut så är det kanske närmare för dig att visa på Wången, som brukar vara på våren. Där får man hålla koll på SHs webplats efter datum och sista anmälan.
#8 Vad finns info om att svenskfödd hingst skall ha RS föräldrar?
Veritas odium paretFörvånad

Ok, jag har stam på han. Sen är han 14 år.
Vi bor i Dala-Järna.
#11 http://www.shetlandsponny.se/rs.asp
Annars kan den ju inte få RS
#13 Jag kan inte se att det står så där.
Kopierar från länken i #13:
**Hingstens moder skall
**Vara efter hingst som är avelsgodkänd i annat ISPC-land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS.
Skall ha tilldelats RS om hon verkar eller har verkat i svensk avel, övriga skall vara införda i av ISPC godkänd stambok.
Hingstens fader skall
Vara avelsgodkänd i annat ISPC- land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS. Om han är född i Sverige och verkar eller har verkat i svensk avel skall denne ha erhållit RS.
--
Det står alltså att föräldrarna, OM de verkar eller har verkat i svensk avel, ska ha erhållit RS.
(Och med detta i klartext kan jag - tyvärr - bara rekommendera ägarna till den lille ettårshingst som går här på bete att kastrera honom trots att jag nog hade tyckt att han är ett ämne värt att spara som hingst ett tag till, eftersom hans far var gdk i ISPC-land men den här avkomman är tillverkad i Sverige)
#13 & 15 Om han är född i Sverige står det och det avser fadershingsten
Deta för att vi godtager hingstar godkända i andra länder och tvingar dem inte att visas här igen, även om det är önskvärt att de visas här också.
#16 nu menar jag ju inte importhingstar, därav ordvalet

Borkas pappa och mamma heter.
- Chaplin Rs 164
- Isabell RS 2716
Är de ok då?

Hej Hej
Jag undrar om någon skulle kunna kolla upp så Borkas stam är helt ok.?
Att den iaf är ok för att han ska bli godkänd.
Behöver hjälp. Kan man bli godkänd på sina meriter oxå?
hans stam är okej, både mamma och pappa har RS
Ingen hingst blir godkänd enbart pga sina tidigare meriter, men om avelsvärderingsnämnden tror att han har något att tillföra den svenska aveln även om han inte uppnår de magiska 40 poängen, så har de möjlighet att "ge extrapoäng" för t.ex färg eller meriter. Men det är inget som sker med automatik utan bedöms individuellt från gång till gång.
Det du kan göra nu är att anmäla honom till vårens avelsvärdering och se till att han är i toppskick när han visas, sen är det tumhållning som gäller…

Ok, tack så otroligt mkt för ditt svar. Väldigt bra och kortfattat så jag fattar:P
När bör man anmäla till de? eller när kommer proppen ut?
Men han lär ha över 40 poäng innan man kan anmäla dit eller?
#21 Nej det behöver han inte ha fått. Vet du vad han fick på premieringen 2001?

Ingen aning.. De har jag ingen aning om.
Har han prövat förut?
#23 Verkar så på stamboken, eller så var han bara anmäld och ej visad… ???

Kan man ta reda på de på något vis?.
Jag vet då iaf att vad jag hört av nuvarande att han inte är godkänd men hon vill ha han de..
så de vore roligt att få han de om jag klarar av de..
#25 Du kan säkert kolla med SH. Han var iaf anmäld 2001 enligt stamboken. Det brukar inte stå med om dom inte är visade. Har du någon bild på honom? Är nyfiken då det är en fux med annorlunda stam (vilket jag är förtjust i)

Min hingst mor ha SPAR istället för RS..
Stall Bråna
#28 Då är det säkert ett gammalt sto. SPAR står för SvenskaPonnyAvelsRegistret, och det var där shettisar registrerades före SSS började föra egen stambok.
#28 - SPAR är inte "i stället för RS", utan det är namnet på det gamla registret (registreringsnumret ser säkert på pappret ut som "12345/78" - det är inte omöjligt att det finns ett annat reg.nummer i webstamboken som i så fall ser ut som "38-78-****", om man tar ovanstående nummer som exempel.). RS stod tidigare för Riksstambok och då liksoim nu är RS något stoet får när hon visats på premiering och uppnått erforderliga resultat för det.
#30 Bara en rättelse: RS stod för Riksstambok Shetland. Jmf med RC Riksstambok Connemara, RNF Riksstambok New Forest osv.
#31 - tack, jag tänkte inte tillräckligt långt… (skyller på att jag inte har hjärnkontoret instämplat pga lunginflammation…)