Problem med betäckning!
Jag har en kompis som har betäckt ett sto hos en hingstägare i fjol.
Hon betala för betäckning o stoavgift samt skulle betala extra om det blev ett stoföl.
Hennes problem idag är att hingstägaren inte betalt in stoavgiften så hon kan inte registrera sitt föl.
VAD GÖR MAN?
Är det inte straffbart att ta emot pengar som ska betalas vidare men inte göra det ?
Min kompis står nu med ett föl utan stam som hon inte vill ha då hon är en seriös uppfödare.
Kan man stämma hingsthållarenför de kostnader man dragit på sig utan att fått det föl man skulle?
TACKSAM för hjälp av andra som drabbats , vi kan kanske hjälpas åt?
Det är sorgligt när hingsthållare inte sköter sina åtaganden.
Har ni varit i kontakt med registratorn (stambokföraren) så ni vet att det är kört? Jag har för mig att man kunnat lösa såna fall tidigare, men det kanske är ändrade regler??
Kontakta SH.
Vet att det finns dom som inte betalar in till SH men som istället väljer att regga sina föl i england, vet inte om det kan vara något alternativ för din kompis, men jag hade nog också tagit kontakt med SH för att få hjälp med hur ni ska gå vidare.
Hoppas verkligen det löser sig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tycker att den hingsthållaren borde stängas av från föreningen och straffas på något sätt.
Det är ju sådana som fördärvar för alla andra som är seriösa och ordentliga .
Jag blir heligt F…….d när jag läser sådant här .
Om man har en skuld till SSS får man inte ställa ut tills dess skulden är reglerad. Det kanske är lika på SH?

ja inte vet jag men en som inte sköter sig borde inte få vara medlem i föreningen ändå tycker jag utan bli avstängd på ett visst antal år eller livstid allt berorende på vad man missköter och dett är sådant som man borde bli avstängd för , inte gynnar det varken rasen, avlen mm

Jag tror jag vet vem denna uppfödare är och din vän är nog inte ensam om att ha drabbats, dessvärre.
SH har telefontid mellan 9 och 12 idag (och alla andra dagar under veckan) och nås på telefon 0511-672 30.

Kontakta hingsthållaren och fråga hur man ska gå vidare. H*n borde veta vad ni ska göra.

#8 Men om nu inte hingsthållaren har skött sitt åtagande alla redan tror du att den gör de nu då ?
Hingsthållare borde eg sitta på en lista så man kan se vilka som sköter sitt åtagande eller inte , inte så kul att åka och betäcka hos någon som man tror är seriös och det sen visar sig att den inte sköter ett skit.
Eg ska du väl bli en massa straffavgifter till hingstägaren väl , sen borde ju de som varit där och betäckt få sina avkommor stamboksförda kanske men hignstägarens egna skulle inte få bli det , för nog måste hingstägaren få känna av något straff .
Står fortfarande för att de borde utestlutas ur föreningen, inte få visa på utställning , premieringar eller något sådant innan de skött alla sina papper och affärer rätt.
#0 Jag beklagar verkligen och hoppas att din vän ser till att något händer och att inte din vän får betala något extra utan de ska hingstägaren göra ..
Nu sticker jag ut huvudet ordentligt och kommer säkert få skit för det , men de bryr jag mig inte om , för det är faktiskt sådana som gör det surt för alla oss andra …
9# håller fullständigt med !

Håller helt med Veronica.
Är stoavgiften inte betald är ju hingsthållaren skyldig att betala 5*stoavgiften för första och därefter dubbel stoavgift för resten. Det lär ju inte göras i detta fallet. Vet inte om man som stoägare kan få göra detta. Men språngsedeln måste ju skickas från hingsthållaren.
Har någon rapportering skett överhuvudtaget? Eller är det bara stoavgifterna som inte betalats in?

Fölet kan fortfarande stambokföras, men då krävs fullständig härstamningsverifiering. Är det en RS-hingst? Isf ska väl hans DNA finnas redan och då återstår sto och föl.
Jättetråkig situation! Man kan tycka att hingstägaren skulle kunna krävas på de omkostnader hans/hennes slarv har åsamkat stoägaren. Problemet som stoägare är ju att man inte har någon egentlig kontroll på om betäckningen rapporteras eller ej och att det isf uppdagas när det är "för sent".
Tyckte min vän som betäckt ett svenskt varmblodssto i år sa något om att hon anmält stoet till språngrulla. Det kanske måste till ett nytt system där stoägaren oxå anmäler/rapporterar betäckning för att inte stå med skägget i brevlådan om hingstägaren inte sköter sej?
Jag tycker att din vän ska ta kontakt med både SH och Shetlandsföreningen för att få råd och hjälp, samt uppmärksamma dem på problemet.

o# Vad menar du med att betala extra om det blir ett stoföl..? Bara lite nyfiken…
/Sussie
#13 En del hingstägare/hållare tar ut en extra avgift om stoet får ett stoföl. Men det var kanske mer vanligt förr än vad det är nu.
Delad glädje är dubbel glädje :)

jag vet inte vilken hingsthållare ni pratar om så jag har ingen erfarenhet om hur denna person sköter sitt. Men jag skulle i första hand fråga hingsthållaren varför de inte är betalt. Hingsthållaren kanske ersätter dig/er. Om hingsthållaren inte svarar eller ger er bra svar hade jag ringt SH och frågat dom hur man gör. Men hade i första hand ställt hingsthållaren mot väggen

#15 jag vet inte heller vilken hingsthållare det är

Håller med Veronica i inlägg #9
Visst borde hingsthållaren straffas på ngt vis.
Som Veronica skriver, inte roligt att åka dit med ett sto och så visar det sig senare att flera visste om detta men att man själv inte kunnat se det någonstans och skydda sig.
Absolut skulle jag vilja ha en lista på de stationer som missköter sig.
Till en sådan station skulle jag då aldrig åka… men då måste man ju veta.
Kanske ngt att motionera om :-)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Som stoägare skulle jag verkligen vilja veta vilken hingsthållare det rör sig om. Inte för att smutskasta men för att undvika att hamna i samma sits.

#3Om du regat fölet och sen ska ha svenskt pass får du betala en extra kostnad för du har inget ISPC dokument.
SÅ PASSA ER ni som ska köpa föl från i år med engelskt pass och där uppfödaren tycker ni själv ska ansöka om svenskt pass , det kan bli dyrt och det tar lång tid (england är inte så snabba).
#9Håller med dig. Tycker inte hingsthållare som inte gjort rätt för sig ska få visa på hingstpremieringar eller sss utstälningar förän man gjort rätt för sig.
Varför inte införa hingstlicensen igen (det har flera andra raser) då hade man kunnat se vem som inte gjort rätt för sig.
#17Håller med att informationen om vem som missköter sig ska vem som helst kunna få fram,det ska inte spela nån roll om man är ny eller gammal i shettis aveln
#12 Jag tror inte det går med DNA då man inte betalt stoavgiften, därför är det extra viktigt att det kommer fram vilka stationer man inte ska åka till .
Personligen tycker jag att alla ni som blivigt lurade ska gå ut och berätta för oss andra vem vi ska passa oss för,det hjälper inte er idag men det hjälper kanske en massa nästa år.Jag tror inte ni får lägga ut det här för reglerna är till för att skydda dom som missköter sig
Bryter man inte mot en del lagar om man hänger ut folk på detta vis?
Annars hade det varit lätt att starta en hemsida där man an leta upp info om de vore så.
Iaf en sida där man kan tipsa andra om saker och ting…
#19 jag har ingen anning om hur det fungerar med dom engelskreggade fölungarna, men BRA att du lyfter fram det så man inte tror att det är "grönt" för den har ju pass…………..
Jag skulle också vilja veta vem det är som inte sköter sina åttagande för även om jag har egen hingst så är det ju inte säkert att han ska betäcka mina ston hela tiden.
Hade jag råkat ut för detta så hade jag blivit skokstokig och begärt att få mina pengar tillbaka.

#19 Är det en renrasig shetland går det. 
En fundering vad det gäller hingstlicens eller ej. Vad säger egentligen att en hingsthållare rapporterar som h*n ska för att h*n kan visa upp en licens? Betäckningarna rapporteras ju i efterhand, så har man otur kan det ju strula ändå.
#22 sant, men man vet åtminstone tills näst år, då de inte får lösa sin licens!
#20 Vem är uthängd? Har jag missat något?

Tycker helt klart att SSS styrelse borde ta tag i problemet och utesluta och inte låta de åka på utställningar , de borde faktiskt inte få visa på premieringar heller då det inte sköts med hingstarna mm
Man borde ju kunna på något vis få styrelsen att agera ???
Jag lider otroligt med alla drabbade och jag kan inte förstå hur man som hingstägare kan ta emot sto avgift och sen skita i att betala in det och det är ju rena rama lurendrejeri och borde ju faktiskt kunna leda till en polisanmälan ,och har man fått kvitto på sin betalning så har man ju tydliga bevis .

#19 Du menar inte att de reggar fölen i England och på det viset slipper betala sto avg mm
Bra att veta ju att man inte ska köpa de fölen då och aldrig att jag skulle ta på mig den extra kostnaden . för fölet är ju då fött i Sverige , aldrig lämnat landet!! de får väl uppfödaren stå för .Men tyvärr så drabbas ju oftas de männsikor som inte är så insatta i det hela :(
om det nu är så att det är en uppfödare och hingsthållare som är medlem i SSS och hingsten är en godkänd hingst så är det för mig en självklarhet att SSS styrelse agerar om så inte är fallet (om SSS styrelse nu blivit informerade om detta) så är det ett hån mot alla medlemar inom SSS som sköter sina åtagande. Det är vad jag tycker personligen.
Vi kan ju bara titta lite snett åt hundhållet, har du kennel namn och du föder upp blandras så rycker ditt kennel namn fortare än du kan säga hej, och du blir utesluten ur SKK.
#26 ännu ett bevis på hur bra koll england har på sina "papper" jag menar här kan jag sitta i Sverige och regga in min svenska fölunge och jag skriver lite käckt bara att den är från två fina föräldrar, men hur ska england veta att det verkligen stämmer?? men fölungen får ett pass i alla fall och kanske tom godkänd för avel, så bra då slipper jag ju lägga tid och pengar på att visa den i Sverige. Nä man är dum som kör med öppna kort och gör rätt för sig den saken är klar.
#12 Är du helt säker på att det går att regga i SSS med hjälp av DNA? Jag blir osäker då det inte finns en registerard betäckning någonstans?

#27,28 Instämmer helt med dig
TS>> Har ni fått ngn klarhet i situationen? Har din kompis kontaktat hingsthållaren/SSS/SH?
#24 menar att man enkelt kan göra en hemsida och skriva upp folk som inte sköter sina affärer. Men det borde vara att hänga ut ngn?

Det är nog bara i shetlandssverige man är livrädd för att bli "uthängd". Har man gjort fel är det inte mer än rätt att hingsthållarens namn blir offentligt.
T.o.m media går ju ut med namn och bild på misstänkta utan att det finns säkra bevis, så att sätta ut namnet på någon som bevisligen gjort fel kan inte vara olagligt.
Inför licensen igen. Då kan man inte göra om det året efter. Hur många har inte varit där och betäckt iår (om de tagit emot några ston).

jag som sto ägare hade oxå velat veta vilken hingsthållare de handlar om. Tycker de är för jävligt och hade gärna velat bli informerad då jag har vänner som letar shetlands ponny föl just nu
Någon som vill hjälpa till då? Att ordna en hemsida?
Jg hade med velat veta, även om jag har egen hingst så kommer jag kanske inte använda honom till stona jämt!

Varför inte se till att få föreningen att agera ?

Ang. de Englandsregistrerade betäckningarna…..jag blir lite orolig i det ni skriver, då jag haft en av mina hingstar utleasad, och fått veta att de betäckningarna bara blev registrerade i England…kan detta drabba mig som hingstägare trots att jag inte visste om att så var fallet förrän efteråt??

inlägg #37 , är INTE riktat som kritik mot hingsthållaren…jag är bara orolig…men det är säkert ingen fara, jag litar på att hingsthållaren vet vad dom gör, då dom har betydligt större och längre erfarenhet än vad jag har:)

#38 Det kan väl aldrig drabba dig ekonomiskt då hingsthållaren och stoägaren gör affärer, du och hingsthållaren har ju en annan uppgörelse er emellan.
Däremot har jag ingen aning om vad som händer med hingstens avkommoer då dom är reggade i england (om så är fallet)
Det kanske inte kan ligga till grund för en ev "höjning" av din hingst.
Vet inte, men en fundering…
Lycka till.
Tråkigt om även ni drabbats.
www.gullsmyrastuteri.se
En del importer är inte införda i den svenska stamboken, även om ponnyerna finns här i landet och avlar här. Det kan vara en anledning till att man "väljer/tvingas" att stambokföra fölen i annat land.
(en reflektion som kan gälla för hela tråden)
Veritas odium paretFörvånad

#38 Tänker likadant som Susanne ,just att de avkommorna kommer kanske inte din hingst att kunna tillgodo räkna sig.
Sen en annan tanke visste du om när du *hyrde* ut din hingst att avkommorna skulle reggas i England innan eller gjorde de som hyrde hingsten det utan att fråga dig innan , sen om det var någon som var där och betäckte med din hingst fick de välja själva hur det skulle reggas för annars så drabbas ju dem om de inte kan regga sina avkommor i Sverige ? och läser folk och ser att just din hingst har oreggade avkommor så kanske de kan drabba dig indirekt (hoppas du förstår hur jag menar) är så svårt att skriva ner ibland hur man tänker .

#41 Jag har fått kontakt med hingsthållaren och känner mig nu lugn, allt är i sin ordning
Nej, Jag visste inte om det före att de skulle reggas i England..men jag litar fullt på att hingsthållaren vet vad h*n gör…..Ja, jag har fått veta att de som var där och betäckte med min hingst visste om att de skulle reggas i England.
#42 Hur mycket dyrare blir det för dem som nu också måste föra in dem i den svenska stamboken om de vill visa på utställning eller premiering? (Hittar inget i prislistan som riktigt motsvarar avkommor under de omständigheterna)
Eller skall reglerna ändras så de slipper föra in dem?

#43 Jag har ingen aning, jag har ingen erfarenhet av att Englandsregistrera betäckningar/föl.

Helt otroligt vilken hetsjakt ni bedriver på folk utan att ens veta vad det är frågan om. Byt ut ordet uppfödare/hingsthållare till jude eller svart så hade ni allihop åkt dit för hets mot folkgrupp.
Mycket skit har jag läst på forumet, men det här tar nog priset.
Är det inte lämpligare att den det gäller tar kontakt med hingsthållaren och reder ut detta, än att föra en anonym (personen i fråga) smutskastning på forumet?
Själva är vi en av dom som valt att registera våra avkommor i UK, om det nu kan intressera någon. Dom som kommer hit och betäcker kan välja om dom vill regga dom i Sverige eller i UK. Dom som leasar hingst sköter själva språngrullorna till SH.
Är det någon av er som har problem med det? Hör gärna av er via PM så ska vi förklara om det är något som är oklart. Vem som helst som har avkomma som spåras tillbaka till SPSBS är välkomna att regga sina avkommor i UK, inget konstigt alls då vi faktiskt tillhör både EU och ISPC.

#45.
En följdfråga, Varför väljer man att registrera fölen där?
Varför inte fortsättningsvis i Sverige när dom föds i Sverige?
Är det billigare eller vad är anledningen.
www.gullsmyrastuteri.se

# Susanne
Jag har ingen lust att medverka till att denna tråd hålls igång.
Vill du fråga något så gör det via PM

ok, gör så :-)
www.gullsmyrastuteri.se
Denna tråd handlar ju också om dem som inte redovisar alls eller inte stambokför i annan stambok och konsekvenerna av detta.

#45 Ställer samma fråga som Susanne varför regristrera dem där ?
Vad tjänar ni på att regga dem i England ? mer än att ni slipper betala SH avg , har ni upplyst de som betäcker hos er och har ni tagit ut SH avg för de ston som varit hos er och betäckt ?
Hur gör ni med IPSC för visst måste avkommorna reggas i svenska stamboken ändå och då hästarna inte har lämnat landet så kan det ju inte finnas någont sådant och hur löser ni det , blir det inte en dyrare affär ? eller bryr ni er inte om att regga dem i Sverige
Nej jag tycker inte det är hetsjakt , tycker att det är dålig stil av den hingsthållaren att inte redovis betäckningarna , för kan man ta betalt för sto avgift så ska man ju betala in det i Sverige för annars kan man ju inte ta ut en kostnad för det och vanligt folk som förskingra hängs ut i tidningen utan att det kallas hets mot folkgrupp och kan inte ens förstå hur du kan jämför det med hetsjakt när folk bara säger vad de tycker om sådant betende när man lurar folk, det har inget med folkgrupper att göra över huvudtaget.
Man får väl stå för vad man har gjort ….
# 40 Det är olyckligt att importerade djur används i avel och avkomman registreras utomlands. Dessa avelsdjur kan ju aldrig ingå i någon avkommebedömning för föräldradjuren.
Min personliga åsikt är om man har ekonomi att betäcka borde man ha ekonomi att registrera avelsdjuret i Sverige.
ser inte heller detta som någon hetsjakt, tycker det är hemskt när folk i god tro lämnar sitt sto på betäckning och sen blir blåst på pengar och en avkomma som inte går att regga.
Att folk väljer att regga i annat land fattar jag inte men det är upp till var och en så länge 3 part dvs den som köper hästen vet vad det innebär.

#51 instämmer helt och hållet

Jag måste ändå sticka ut hakan och fråga alla som kritiserar, om ni har fullständigt korrekta och kontrollerade uppgifter..eller går ni bara efter vad trådstartaren har skrivit?? är ju allvarliga anklagelser…och då hoppas jag ju att ni inte bara går på vad en anonym trådstartare har skrivit……jag kan ju känna att man måste vara 100% säker innan man dömer….eller???

Finns de som inte skött som de ska ja

#54 Sen så misstror ju inte jag alltid trådskaparna ;) kan ju vara så att de vill vara anonyma just för att inte hänga ut just hingstägaren tex eller för att de inte själva ska få skit …
Jag tycker verkligen att vi ska införa hingslicenser igen , för då blir det klart mycket lättare för de som vill betäcka att veta att de sköter papprerna och att sto avg mm kommer att skickas in och inga problem att få sin avkommad reggad mm.
Man kan ju ha som för russen där man kan lösa en vilande licens och löser man licensen innan en viss tid så får man den billigare , gäller även den vilande licensen.

#29 Är föräldradjuren införda i shetlandsstamboken, måste avkomman oxå kunna föras in i samma stambok enligt EU. Shetland + shetland blir alltid shetland, numera. Men finns ingen rapportering på betäckningen, måste man bevisa att fölet är den den uppges att vara genom fullständig härstamningskontroll.
#54 Jag förstår fortfarande inte hur en licens kan garantera något som ska utföras efter att licensen delats ut…
#57 Ok, ja, jag var inte säker.
Så i detta fall som #0 beskriver kan de alltså få in avkomman i stamboken, alltså regga den i SSS med hjälp av DNA från båda föräldra djuren?

#57 Är väl i alla fall större chans att de sköter sina papper om man har löst licens och gör man inte det så får man kanske en straff avg men avkommorna går att regga ändå, en slags försäkring om man säger så men hingstägaren får böter om den inte sköter sig :D det tycker jag hade varit toppen …
Jag undrar samma sak som Veronica, SH-avgiften? Vart går den?
Betalas inte den in när man skickar in allt för de betäckningar som gjorts?

#60 jo när jag redogör för årets betäcknignar så får jag en faktura från SH på sto avgiften ..
Men dessa som väljer att regga fölen i annat land, måste väl iaf betala in SH-avgiften för betäckningen som alltså gjordes året före.
Jag är förvirrad, diskuterar vi 2 olika saker i den här tråden nu? För trådens ursprungssak var väl att SH inte var betald öht och därav kunde inte fölägaren regga fölet.
Men denna diskussion har väl inget samband med att vissa föl reggas i annat land än sverige.
Tror jag ska sova nu, kanske jag fattar mer om jag läser tråden imorgon 

OM det är så att det finns flera vägar att regga sitt renrasiga shetlandsföl så vore det bra om det framgår på SSS hemsida eller i tidningen. Det är ju väldigt svårt för att inte säga nästintill omöjligt som ny inom en ras att annars veta vad som gäller.
När man planerar att betäcka sitt/sina sto så vill man ju ha bästa möjliga förutsättningar på alla sätt och vis för att allt skall sluta på ett bra sätt.
Nu när jag tittar på eventuella hingstar att betäcka med för nästa år då vill jag ju verkligen inte hamna i en sits där jag året därpå har en fölunge som inte går att regga alternativt lägga ut en massa extrakostnader på omregistreringar.
OCH hur fasan skall man veta vem man kan lita på?
Skall man kontakta SSS och kolla för de evt hingstar man är intresserad av om hingstägaren eller hingsthållaren har ordning på sina papper?
För mig handlar inte detta om att hänga ut någon (har ingen som hälst aning om vem eller vilka trådan syftar på, jag är bara ny inom dennna rasen och känner att jag blir helt mörkrädd om det verkligen går till såsom TS beskrivit) utan jag vill bara ha så mycket information som möjligt så jag inte själv sitter med SvartaPetter efter en betäckning/fölning!
#63 Det här är som det är upplagt idag väldigt svårt att ge generalla råd hur man kan skydda sig. Jag skulle kunna rada upp massa om och men gällande olika varianter av möjligheter men avstår.
Nu är jag riktigt tråkig. Det finns inga garantier hur noga du än kollar, men för det mesta är det inga som helst problem. Jag uppfattar det som att du vill få en avkomma som du kan föra in i den svenska stamboken direkt, nedanstående grundar sig på de förutsättningarna.
(RS kan vara en garant för att det blir okomplicerat)
Några små enkla "obs" finns.
Du hittar inte hingsten i webbstamboken eller kan läsa dig till att han oficiellt finns här i landet.
Du kan förhöra dig hos SH huruvida DNA är fastställt och om betäckningsblock sänts ut för just ifrågavarande hingst.
Annars ring och hör med SH om rapporteringen skötts för den hingst du är intresserad av.(Det garanterar inget)
Vem man skall vända sig till nästa år kanske är ändrat.
Kanske någon sorts omvänt betäckningskontrakt som godkänts av SSS skulle kunna fungera om hingsthållaren inte sköter sina åtagande. Med omvänt menar jag något som skyddar stoägaren.
I dagsläget är det ju så att hingst och stoägaren har att försöka göra upp när någon part inte uppfyllt sina åtagande och inget som någon organisation tex SSS eller SH lägger sig i.

#64 alltid lika klok :D
Oj vad det finns att diskutera kring detta. Hoppas det finns tid på avelskonferansen i höst att få möjlighet att diskutera detta.
Med många kloka huvuden och nya tänk kanske man hitta nya vägar så både hingst och stoägare kan vara trygga.

#64 En tanke som har slagit mig , måste man inte betala sto avgift till SH även om man inte har tänkt regga avkomman i Sverige ? för någon stans måste det väl regristreras att en svensk hingst har betäckt ??
Om man reggar i England vilken betäckningsrapport har man änvänt där ? Är det den svenska så ska man väl betala till Sverige också eller ?
#64 Huruvida man måste betala stoavgift till SH då man inte tänkt "regga" avkomman i Sverige, känns i dagsläget lite som en kuggfråga…
Skickar inte hingstägaren in någon form av språngrulla till SH /SSS finns det ju inget att registrera. Men om den skickas in måste man betala.
Om man ska regga i UK finns dokument att skriva ut på deras hemsida som man fyller i och skickar in.
#47 Många här skulle säkert tycka att det var mycket intressant att få svaret via forumet.
Tycker du själv att du gjort något fel eller varför blir du så arg…?
#66 Har klickat runt på SSS sida, men hittar inget om avelskonferensen. När? Var?
#69 Läs här, inlägg 3 

#68 Sant fast jag tycker nog att de borde betalas sto avg då hingstarna är tex födda i Sverige och stona är också födda i Sverige och reggade i Sverige , tycker det är allt bra konstigt att man kan regga i England med svenskfödda hästar , verka inte vara så noga där över i England ..

För mig är en hetsjakt när man jagar och hänger ut någon oskyldig!
Här har ingen hängts ut , utan många har blivit INFORMERADE att det finns hingsthållare som inte gjort rätt för sig och satt stoägare i en taskig sitts.
Denna tråd har inte urartat utan mycket vettigt har kommit upp bland annat att vi borde ha hingstlicens och medlemmar har blivit varnade att se upp med var ni betäcker.
Och jag förstår inte varför information och kunskap om reglerna och dess brister skulle vara fel.
Jag skulle också vilja veta mer om att rega föl i england,tex vad tjänar jag på det , för o nackdelar för mina sto hingstar o.s.v ,
För en annan som inte fattar ett skit… kan man regga pålle både i UK och i Sverige? och varför gör man inte det isf?
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#73 De som reggar i England reggar inte i sverige och det syns inte att hingst/arna har betäckt mm
Jag fattar inte heller riktigt. Vad tjänar man på att ha dem reggade där? De finns ju fortf i sverige..?
#74 ja men kan man inte regga på båda ställena? Och varför får man ens lov att regga i UK och vad är poängen? jag fattar ingenting som vanligt 
Jag tycker vi måste strikta upp systemet. Den kan inte var meningen att ett avelssto är reggad i tex. Holland, fölet avlat och fött i Sverige sen reggad i England.
Det enda som man kan vinna på det måste vara att den typen av avel hamnar utom all kontroll både vad det gäller kvalité och sundhet/friskhet på avkommorna.

#76 Visst kan man regga där men jag fattar inte varför , om fölet är fött i Sverige har en svenskgodkänd hingst och sto säger vi och reggar den i England vad är vitsen , hästen har ju inte lämnat landet och ska du sen regga den i Sverige hur gör du då med ISCP för de måste ju vara svårt att få när hästen aldrig lämnat landet. Det enda är ju att de för ingen språngrulla i Sverige , betalar ingen SH avgift men de kan bli ett dyrt köp om man inte vet vad man köper och tror att det bara går att regga i Sverige sen tex …. För du kan ju inte visa en häst i Sverige om den inte finns i landet !!
Tycker också att reglerna borde skärpas hästar ska reggas i det landet som de är födda i tycker ju jag
#77 Håller med helt och hållet
#78 Man kan ju hoppas att ev fölköpare blir upplysta om ev problem som verkar uppstå, vid just registrering utan ISCP.
#75 jag ser ingen annan vinning än en ekonomisk sådan, vet inte hur liten.
Vill framföra att vi ska vara stolta och rädda om vår unika webbstammbok som är en källa till glädje, fakta, information, sammanställning… Min ståndpunkt är att vi svenska shetlandsponnyägare ska regga våra ponnyer i Sverige delvis med det starka skälet att de ska synas i webbstamboken.
På ett sätt tycker jag inte att det är konstigt att regga utomlands, det är väldigt vanligt på SWB att man reggar i andra förbund än ASVH men det går ju inte att jämföra ASVH och SSS rakt av heller eftersom ASVH inte är en sluten stambok men fenomenet att regga utomlands förvånar mig inte. Vad jag däremot inte förstår är varför. Inom varmblodsaveln beror det oftast på att man valt en hingst som inte är godkänd i Sverige.
#77 håller med
Så om jag skulle regga mitt föl i england, vad blir då skrivet på hingsten (fadern) om han är godkänd och reggad i sverige (SSS)
Blir inte avkomman synlig då eller står det bara att den har reggats i annat land?
Jag kan mycket väl förstå att man av olika anledningar vill få in sina avkommor i moderstaboken.
Problet är om någon inte fått korrekta upplysningar vid betäckning och därmed inte haft något val utan tvingats in i något de inte tänkt sig.

Jag reggar ibland mina avkommor i moderlandets stambok. Då mina avelsdjur kommer direkt ur den stamboken tycker jag att de hör hemma där och vill att avkommorna ska vara med i deras stambok som ges ut varje år. Men det är definitivt ingen ekonomisk förtjänst, tvärtom.
Som Hanna skriver så är det vanligt på Welsharna att man reggar i moderlandet, detta är en av konsekvenserna med EU - vare sig man gillar det eller inte. Å andra sidan så är det inte konstigare än vad man gör det till…
#85 Om jag skulle köpa en sådan avkomma från dig…. Vad måste jag göra för att få in den i en svensk stambok? Kostnad för mig?
Och som någon nämnde tidigare… Vad kan man se för information på hingsten i webstamboken (ang. avkommor)?
#85 Jag har inte skrivit något om welshar…? 

#87 Nä det var varmbloden ;)
#85 men kan du visa de hästarna , avkommorna i Sverige på våra utställningar då ? Sen undra jag samma som #86 + att om ni säljer en sådan avkomma till en här reggar ni den i den svenska stamboken innan ?
Det står var och en fritt att registrera i England.
Det som jag är intresserad av är att en importerad hingst som används i på ston som finns i Sverige har gjort CEM test och har dokumenterad härstamningsverigiering INNAN han börjar verka i Svensk avel.
När hingstens betäckningar inte redovisad i Webbstamboken hur ska jag som hingst ägare om stoägaren inte berättar det var stoet har varit på betäckning tidigare år?
Utan att ha läst alla inlägg i tråden.
NU IGEN en tråd skapad av en ANONYM person,. Är ganska säker på att trådskaparen själv är inblandad, och vill svartmåla några personer.
Sen hänger några GAMAR på för att förstora upp saken……
Är det inte enkelt att kolla om hingsten är stambokförd i landet eller är visad och har RS nummer eller är avelsvärderad
Känner själv som stoägare i dag att man har en visst undersökningsplikt, ungefär som när man köper ett hus.
#90 TS har ju skrivit i inlägg #0 att denne ÄR inblandad. Dennes komips har ju betäckt och hennes problem är ju att hon inte kan registera fölet.
Tycker inte att några hänger på som gamar som #90 skriver. Lustigt, i varje känslig tråd får några för sig att man svartmålar, ställer sig på olika sidor, häxjakt och hets mot folkgrupp
m.m. Det ter sig väl rätt naturligt att många frågor och frågeställningar kommer upp när det händer sånna här saker?
Absolut, man har en viss undersökningsplikt, men hur ska jag, om jag betäcker mitt sto i sommar, kunna veta om hingstägaren har för avsikt att betala in avgiften till SH i höst?
# 91
Ja alla får tycka som den vill. MEN för MIG är alla anonyma inlägg fega. Kan man inte stå för det man säger kan man lika gärna vara tyst.
Fel eller inte, det får var och en avgöra.
#92 I detta fallet kan det vara en annan anledning än åsikten som spelar in. Om vi tar mig själv som exempel, jag har ett shetlandsponnysto, säg att jag skulle skriva i "betäckningsplaner 2011" och året efter bekräfta att det var den hingsten jag skulle betäcka med som hon fått ett föl efter, och senare la upp en sådan här tråd här, skulle inte det vara att hänga ut hingstägaren?
Han kanske dessutom är ute på station 2011, något det 2013 inte står någonstans, men någon är här inne då och läser att det året kunde hans avkommor inte registreras för papprena inte skötts, tror du att dom kommer fundera på att betäcka sitt sto med honom?
Det jag ville få fram var att det kanske inte bara är anledningen att man inte vill stå för sin åsikt som man väljer att vara anonym. Jag har själv på ett annat forum valt att vara anonym för att inte hänga ut någon annan…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
# 93
Märk väl att jag försvarar inte hingsthållaren… Alla papper ska skötas på rätt sätt.
#94 Nej det förstod jag, ville bara påpeka att det kan finnas andra anledningar till att man vill vara anonym än att man inte vågar stå för sin åsikt, till exemepel att hingsthålleren lätt kan "spåras" via ett "orginal-användarnamn"…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

om jag har en hingst och du kommer och betäcker hus mig så tar jag betalt för en stoavgift som jag ska betala vidare till SH.
När du lämna dit sto hos mig tro jag att du ville kunna registrera fölet i sverige för jag tog ju ut en stoavgift som jag skulle betala vidare till SH,för om vi var överens att det skulle regas i england hade jag väl inte behövt ta ut en stoavgift?
Om du nu inte kan rega ditt föl i sverige och hingstägaren inte hjälper dig så att det går,vad gör du?
I detta fallet var det någon som skrev på fokus och bad om hjälp,vad hon förmodligen inte förstod var att detta var otänkbart för de flesta att detta kan hända.
MEN om jag förstår dig rätt så hade du inte klagat eller bett om råd själv om du råkat ut för detta utan tyckt det är helt ok att fölet inte går att rega i sverige. Och om någon försökte berätta att så gjorde hingsthållaren i fjol också hade du bara sagt nu ar gamarna ute efter min kompis.
Jag tror vi är många som fått upp ögonen på att vi behöver bättre info om hur vi ska skydda oss för det här,för jag vill kunna rega alla mina föl i sverige. sen får ni tycka att jag tillhör gamarna hur mycket ni vill.
Håller med ochhar hingst hållaren tagit ut en stoavgift som betyder att jag ska kunna rega mitt föl i sverige så ska jag kunna det,annars skulle jag stämt h.n för stöld av mina pengar.och jag tycker det är min plikt att berätta detta för övriga vänner att passa er för … annars är jag en lika stor skurk som låter mina vänner luras nästa år
# 96
MÄRK VÄL. Du har fattat mig helt fel.
Jag vet inte vem hingsthållaren i fallet är. Jag vet inte vem hingsten är… Men är allergisk mot anonyma inlägg. Varför ? Jo nu blir det en hel del som blir misstänkta, för alla som läser här har inte vetskap om allt som händer eller vilka som är inblandade.
Jag har själv både haft avels hingst i många år ( ibland 2 st ) och tagit emot ston, har även lämnat ston hos andra hingstar, så nog vet jag hur det ska skötas. Jag har skött alla papper efter regler och förordningar. Och försvarar INTE hingsthållaren / hingstägaren i detta fall.
Tror heller inte ett forum kan hjälpa stoägaren i detta fall.
#97 Det kanske inte hjälper DENNA stoägare. Men jag tycker att det är bra att såna här saker kommer till ytan.
Själv hade jag ingen aning om att det går till så här…
Jag förstår absolut inte vitsen med det hela.
Och #85 Min fråga står obesvarad i inlägg #86…

Det går ju faktiskt att ringa SH och kolla upp , hörde igår på utställning att de stämmer de som är skrivet och som sagt det är bara att ringa SH och få besked
# 98
Har jag påstått något annat ??? Klart det ska fram. Men kanske ett sådant här forum är det optimala stället. Finns väl instanser som är experter på bedrägligt beteende.
Hade heller ingen aning om att sådant här förekommer med att föl reggas utomlands som är födda i Sverige.
#99 Vem är ditt inlägg riktat till?

Håller med dig om anonyma inlägg men närdet finns en hingsthållare som skickar hotbrev till dom som inte har samma uppfattning om vad som är rätt o fel ,då är det inte så lätt att våga hänga ut sig själv.
Om du tror detta bara är skitsnack o gammeri så pm mig så ska jag skicka en kopia,och när du läst brevet förstår du.
#102 Jag hoppas du skämtar? Gör att man ännu mindre är intresserad av att fortsätta med detta…

Jag har dilemmat att haft hingsten utlånad. Där gick han med 2ston. Nu vill inte den som lånade hingsten betala stoavgift för ena stoet eftersom hon inte sett honom betäcka henne och säger att hon var så sur så hon släppte inte på. De gick ändå ihop 6v.
Nu åker jag på att betala den stoavgiften eftersom hon vägrar. Jag är noga med att göra rätt för mig.
#104 Du får väl skicka det till inkasso då…? 
Jag skulle sätta hårt mot hårt. Har hingsten gått med stoet så ska avgiften betalas.
Vad händer om det "poppar ut" ett föl nästa år? Tror hon att hon ska kunna registrera den då om "stoet inte är betäckt"?
Varför inte UL först och främst?

#105 Har försökt få henne att ultraljuda. Men stoet ska ju tas upp i viket fall som helst. Det rymde in en unghingst av annan ras i hagen efter att min hingst åkt därifrån. Så ultraljudas bör hon ju ändå för att veta vilken hingst som är far till ev avkomma. Jag kommer inte släppa några papper till henne förrän hon gjort rätt för sig. Men att få pengar sitter långt in tror jag.

#106 Stoavgiften ska betalas i vilket fall, DNA ska tas för att fastställa vilken hingst som är pappan

#107 Om hon ultraljudar så ser man på ul vem som är pappan eftersom det skiljer 7v på betäckningarna. Väljer hon att inte ul så åker hon på DNA-test också vilket knappast är troligt att hon betalar för när hon inte ens vill betala 300kr för stoavgiften. Men som sagt då får hon inga papper från mig iaf.
# 102
Jag försvarar inte vad hingstägaren/hållaren gör eller gjort.
Men Anders….. Hur ska övriga shetlands sverige veta vad som försigår/gått. Det är ju bara NI en liken klick som vet vad som egentligen hänt, som i detta fall.
Själv förstår jag inte hur folk här kan sitta och skicka runt men massa brev/mail… jag har inte ens bett om att få se några hotfulla och idiotiska mail men får det skickat till mej ändå. Det är ett par år sen det hände sist, förutom idag då, och jag tillhör inte den kategorin som gärna vill veta vad andra pysslar med. Att sitta och sprida en massa mail gör saken inte bättre. Vad är man då ute efter? Jag tycker faktiskt inte man är mycket bättre själv om man inte kan reda ut saker med varandra utan att blanda in en massa folk som inte har med saken att göra.
Det mail jag fick idag har jag varken med att göra eller vill ha med att göra. Det känns bara obekvämt. Måste man bli inblandad för att man vill hålla på med shetlandsponnyer så är det en taskig anledning att sluta med rasen.
Sluta skicka runt en massa dynga till sådana som inte är inblandade…
Tog bort, hittade svaret högre upp 
Amor vincit omnia 

#103 kan ju bero på att du skrev i inlägg #103 att du måste skämta så den som skickade till dig kanske trodde att du ville se att det faktiskt stämde ….
#101 måste jag rikta mitt inlägg till någon ??? Var mer för de som trodde att det bara var för att sprida skit, halshugga mm eller inte tror på den anonyma som har startat tråden … och de som faktsikt vill kolla upp innan de betäcker nästa år kanske
# 110 Jag skickade det till dig för att du skrev att Anders skämtade.
Jag som är utsatt för dessa mejl tycker inte att det är ett dugg att skämta om.
Hur tänker du när du sitter på forumet och skriver att vi som är utsatta för den här typen av hot skämtar?
Jag ville inte tillföra mer bränsle till tråden på forumet därför kändes det bättre att skicka mejlen till dig privat så du förstår att vi som har fått hotbrev att vara tysta inte tycker det är speciellt skämtsamt.
#113 Som jag mailade dej så ser jag inget hot i dessa skriverier utan att jag tycker mest det är en tramsig grej mellan två parter. Det kommer alltid att finnas meningskiljaktigheter och jag anser inte att man behöver dra in hur många som helst i sådana hetsiga diskussioner. Ja, jag anser det bara vara diskussioner där två parter smutskastar varandra. Jag behöver heller inte veta vem som har rätt eller fel och jag har inte bett om att få läsa något heller. Det finns dom som smutskastar bakom ens rygg och framför ens rygg och kanske ska man lära sej att blunda och stänga öronen ibland. Det finns massor som aldrig klaras upp och det finns massor som är osanning samt sanning och bara du själv vet vad som är rätt eller fel. Vissa kan man inte ändra på, andra kan man påverka.
Lämna mej utanför för jag avlar varken på minisar eller har lust att bli indragen i något

#114 Fast det har inte bara med minisar att göra utan alla storlekar liten som stor ..
Som sagt det är bara att kolla upp på SH vilka som har gjort rätt för sig eller inte .
Jag är verkligen för ny hingstlicens det går inte att komma i från ….
Sen så tycker jag att står man i skuld till SH , SSS eller någon annan förening så borde man inte få visa fram sina djur förrens allt är färdigt ..
Man får ju inte köra bilen utan att skatten är betlad, elen försvinner om man itne betalar lika dant med telefonerna ;) så varför inte när man håller på med djuren med ??
#115 Beror på vad som stod i detta mailet… avel på minisar i ett sammanhang
Ett mail som snurrat runt några få parter kanske inte hör hemma i en öppen internet-tråd öht??
Diskussionen om mailet kan ni väl ta på sidan av.
#85 Jag upprepar min fråga i #86
Om du inte vill ta det här på forumet så kan du väl PM:a mig.
Jag vill verkligen veta vad som gäller…
Angående en del av ovanstående, SJVFS 2009:26
"Uppgiftslämnande m.m.
22 § En stoägare är skyldig att lämna uppgifter om resultaten av genomförda betäckningar till berörd hingstägare. En hingstägare är skyldig att rapportera genomförda betäckningar och resultaten av dessa till den godkända avelsorganisationen. Resultaten av en hingsts betäckningar ska registreras och publiceras så att branschen får del av uppgifterna."
Branchen i ovanstående tode väl avse den svenska?
Min fråga i #86 står obesvarad… Finns det någon annan som kan svara på den då…? Tydligen vet inte vederbörande själv svaret…

#119 Ja de borde de ju vara och då bryts ju lagen i annat fall .
Jag tycker personligen INTE vi behöver mer kostnader på våra shetlandsponnyer så nej inga nya licenser och licenserna är ju ingen garanti för att stoavgiften blir inbetald!
Men SH, SSS och SPAF borde jobba gemensamt med en lista över hingsthållare som inte betalar sina stoavgifter. Betalas inte sto-avgifterna in så inga utställningar eller avelsvärderingar för dessa personer förän de är skuldfria .
#86. Antar att en sådan avkomma går under moderlivsimport vid registering så 600:- är avgiften.

#122 Bra förslag tycker jag med, tycker också de borde samarbeta mera :D

* 86 * ja,så är det….
#122 Tack för ditt svar.
Följdfråga… Hur är det med ID-kontroll och chipmärkning? Vem bekostar det? Uppfödaren eller köparen som måste registrera om avkomman?
#125 - om hästen får ett pass vid registrering utomlands så gäller det passet här också. Det ska alltså inte behöva göras någon ny ID-beskrivning/chipmärkning.

jag har inte rikitigt förstått de här så jag vill gärna få de förklarat. Vi säger att jag ska köpa 1 åringen Knut. Han är född i sverige men har ett pass från england. Vilka kostnader blir de för mig som hästköpare för att få in Knut i den svenska stamboken? Är han inte välkommen på SSS utställningar om han inte får sitt svenska reg nr? Är det samma avgifter som en import eller vad är de mer som tillkommer för att Knut ska få sitt svenska reg nr?

Jag undrar om SSS verkligen har rätt att kräva att svenskägda ponnyer ska vara stamboksförda i Sverige..?
Vet att det stod i Ridsport för något år sen att Ridsportförbundet inte kunde kräva detsamma på importerade ponnyer/hästar för att de skulle få tävla i Sverige, vilket de först gjorde.
Vad är skillnaden?

#128 Importer är ju importer och svenskfödda är svenkfödda (stor skillnad tycker jag) de svenskfödda är ju Svenska från början och det är ju inte Importerna,
Men det som bölades inom ridsporten var ju att de var uteslutna med sina importer från Championat och annat (som faktiskt från början annordnades för svenskfödda hästar ), de hade inget med passen att göra utan vart de var avlade någonstans, om man förklarar lite enkelt.
Men kan ändå inte förstå varför man avlar i Sverige och reggar i utlandet , men de är ju bara jag som inte fattar det.

#129 Jag har heller inte fattat varför man reggar utomlands när hästen är född i Sverige
#127 Precis samma fråga som jag försöker få svar på… Inte ens uppfödare som reggar i England tycks veta…

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man vill ha sina uppfödningar i moderstamboken. Det blir ju mer och mer vanligt även i ridhästaveln att man väljer att stamboksföra fölen som de oldenburgare, holsteiner osv de faktiskt är än som svenskt varmblod.
#129 Att kräva dubbel registrering/stamboksföring stred emot EU-regler, som jag fattade det.
Man kan ju tycka att det är skillnad på svenskfödda och importer, men frågan kvarstår: har man rätt att kräva svensk stamboksföring på hästar ur moderstamboken eller andra stamböcker man accepterar? Det var det jag undrade.

Jag får rätta mej själv… Grundpropositionen har faktiskt ändrats. Numera står:
"Endast shetlandsponnyer som är införda i den svenska stamboken kan tillgodoräkna sig uppnådda resultat/meriter i det svenska meritsystemet."
Alltså måste man inte dubbelstamboksföra importerade shetlandsponnyer längre för att ställa ut. Att man inte kan tillgodoräkna sej resultaten (som dubbelguldsdiplom, SUCH eller föräldrars avkommebedömning osv) känns ju självklart när man nu valt att stå utanför.