Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 775 ggr
Kratern
0

Färgfråga igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flera ID-kontrollanter tycker att hon är rödblack (hon är reggad som rödblack). Är det rätt eller är hon bara fux?

Pappa är brunblack. Mamma är fux (med ål). Mormor är reggad gulblack? Mormorsfar är rödblack.

Här är hon ett dygn gammal.

Kratern
0

Här är hon 2 månader.

Kratern
0

Här är hon drygt tre månader. Solen ligger på på ett sätt som gör att hon ser gulare ut än vad hon är.

Cattis
0

Har du ngn bild på hennes öron? På örontipparna kan man lätt se det.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

Ska se vad jag kan rota fram… återkommer

Kratern
0

Nu ska vi se… blir det här bra?

Kratern
0

Eller den här…för långt bort kanske?

Kratern
0

Hittade ett till där hon är ett par dygn gammal.

Cattis
0

Hmm… det är lite otydligt. Troligen, om hon är rödblack, så är hon en mkt röd sådan.

Har du ngn där hon är helt nyfödd? Eller ngt dygn gammal, men från sidan?

Ålen ser ju ut som en blackål iaf. Jag tror att hon är black…

/Cattis

Kratern
0

Alldeles färsk här

Kratern
0

Två dygn här

Cattis
0

Skumt! Öronen tyder på att det kan vara blackt, men inte tvärtydligt. Likaså är ålen ganska skarp och ser ut som en riktig ål… Men hennes färg är alldeles röd och hennes man o svans enfärgade ser det ut som. Är det bara korten som spökar? Ser du ålen gå genom manen o svansen i färgskiftningar?

/Cattis

Cattis
0

Jag tror ändå att jag håller mig till rödblack, tills jag får mer "bevis" på att hon inte skulle vara det. Hur ser ålen/ryggen ut idagsläget?

/Cattis

Kratern
0

#11 Genom svansen syns färgskiftningarna tydligt, men inte genom manen.

#12 Pälsen är så tjock så jag ser ingen tydlig ål alls.

Cattis
0

#13 Ingen bild? På hur hon ser ut över ryggen nu?
Ser du ålen öht, om än otydligt?

/Cattis

Kratern
0

#14 Nä, jag har inga nya bilder, men kan ta imorron.

Ska gräva ner en bit och försöka få det på bild. Fundersam

Kratern
0

Någon fler som vill ge sig på ett försök att "gissa färgen"?

Ahnna
0

Jag skulle säga rödblack, tack vare ålen och svansens färgskiftningar. Men hon är väldigt röd och ÄR hon rödblack så vill jag bara säga grattis! Det är precis sådär röda man vill ha dem, då är de "äkta" rödblackar! Har sett en fjordhäst en gång som såg ut som en fux, men självfallet var den black. Det var mäktigt… :)

På första bilden är det definitivt en black, men sen blir det mer otydligt, mera fuxlikt. Men Rival är också väldigt röd i sina fläckar, och han är ju bevisligen black, så visst händer det att de blir så. Söt var den också, lilla fölis!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#17 jag har sett mycket ljusare rödblackar än denna. speciellt på islandshästar

Ahnna
0

#18 Ja, de flesta rödblackar är ljusare, men "riktiga" rödblackar (så som man vill att de ska se ut) är egentligen nästan fuxröda, fast med blackanlag. Inget fel på de ljusare blackarna alls, titta bara på fjordhästarna som nästan är vita i pälsen och har röd ål, that's it. De är lika mycket rödblackar som de fuxröda, men ansågs förr inte vara lika fina som de fuxröda. Men eftersom de fuxröda är så sällsynta så är det svårt att få fram den mörkare färgen. Rivals avkommor har, så vitt jag har sett, blivit ljusare än han själv, bara som exempel. Så det är svårt att få dem så röda.

Det hela är ju nuförtiden en smaksak, vad man tycker bäst om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Smulan-91
0

Rödblack.

Madelene_Udd
0

Är svårt att säga…. Är du säker på att mamman är Fux med ål? För då finns ju sannolikheten att fölet är fux med ål också och inte black. JAg tycker att det är skitsvårt att se på bilder, men jag skulle nog säga fux med ål…..

Vore kul att se fler bilder….

Häls Madde

Mmia
0

Rödblack, tycker nog att ålen är så pass knivskarp att den ska vara äkta.

Att fölet var mycket röd som nyfödd har jag själv haft en som var och den är rödblack men inte så mörkare idag.