Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 5632 ggr
SirH
0

Hur sitter sadeln? *bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lånat hem en maxam ponnysadel och skulle gärna vilja ha era åsikter om hur sadeln sitter. Jag har en ponnyputa hemma, men då tjejerna som håller på att "sitta in" hästarna gärna vill ha en riktig sadel har jag (efter att ha läst här på forumet om vilka sadlar som ev. kan passa) tagit hem en maxamsadel. Då hästarna är fyra år vill jag inte köpa en dyrare sadel i dagsläget (Jensen, M&N etc), utan vänta med det tills de blivit mer "färdiga" i kroppen. Jag är medveten om att sadeln är för vid i dagsläget, men bomvidden går ju att ändra. Jag funderar främst över tumstorleken. Jag misstänker att 15" är för långt för båda hästarnas ryggar, men enligt expediten på H*ks så är anläggningsytan betydligt kortare än vad den ser ut att vara, och att sadeln därför borde funka. Sadeln verkar inte ligga an mot bogbladet, men när jag känner efter hästens revben och mäter upp mot sadeln så verkar sadeln sluta efter revbenet. Hur tycker ni att det ser ut?

SirH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är sadeln på andra ponnyn

Kratern
0

Jag tycker inte sadeln ser för lång ut…

Däremot är det omöjligt att bedömma om den ligger bra. Det ser man först efter en ridtur.Flört

Emmy_O
0

Tycker heller inte sadeln ser lång ut, man lär tänka på vem de är som ska rida oxå lite.

Tycker inte sadeln ser vid ut på någon..

Ev att den kanske ser ut att skulle kunna trycka lite på den ljusa ponnyn så de är lite lutning, men de blir väl bättre med en padd eller liknande.

Har en maxam sadel till mina med.

AnnaLundin
0

Jag tycker att sadeln ser lagom ut på den första, gränsfall till för lång på andra ponnyn.

Det du behöver kolla också är huruvida den ligger stilla på ryggen, dels så den inte gungar redan då du lägger den på ryggen på dem och dels så den ligger stilla vid ridning.

Min ena Maxamsadel kommer troligen säljas vidare, då jag tyvärr inte hade någon ponny som den låg riktigt bra på. Det är en 16" och längden funkade på Cassis (som är rätt långsträckt), men eftersom hon verkligen inte ens har någon antydan till manke så ligger sadeln inte stilla på henne. Den funkade en stund, men gled sen framåt.

Elshira
0

#4 Om du är intresserad av en köpare så kan du PM:a mig Skrattande

Hakuna matata!

SirH
0

Tusen tack för era åsikter och råd! Jag har hunnit prova sadeln vid ridning (på fuxen) idag och den låg stilla trots belastningen från ryttaren. Den vickade inte heller när jag la den på ryggen och hästen verkar trivas m sadeln, så jag kommer att behålla den.