Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4841 ggr
HannaDolly
0

Rakning !

Skulle vilja se bilder på hur ni rakar era shettisar .

Funderar på att raka bara halsen . men vet ej ..

Så bomba gärna på med bilder på era shettisar och visa hur dom är rakade :DD

Ninnii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rakar hela kroppen men spara benen!

Ahnna
0

Det beror på hur mycket hästen svettas, hur varmt det är på vintern och hur hästen bor - lösdrift eller box?

Generellt föredrar jag att klippa galoppklippning. Har försökt visa på bilden hur jag menar. Klipp mellan de röda strecken, alltså halva halsen, hela bogen och bringan, sidorna och under magen. Lämna ryggen, över delen av halsen, bakdelen och benen.

Varför? Man slipper ha rid-/körtäcke om det är hyfsat milt väder (över -5 grader) samt att man slipper ha så tjocka täcken hela vintern, och selen/sadeln skaver inte som det kan göra om man klipper hela ryggen.. För hästar som går ute dygnet runt eller står i kallstall är det bara bra att lämna lite päls över rygg och rumpa, så håller de värmen lite lättare. Njurarna sitter ju rätt högt t.ex. och mår inte bra av att bli för kalla.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

Men dom som klipper hela hästen och lämnar benen ni åker kanske inte på utsällningar??

När jag bara klipper halsen för att Dolly svettas ganska så mkt så kan jag endast åka på utsällnigarna på sommaren  . men det går ju bra det med. Funderar på en galloppklippning . Svettas på halsen och där selen sitter runt magen  ..

Ninnii
0

Jag åker bara på sommaren på utställningar med Bill, jag har ioförsig först och främst han till körning.

Maliiin
0

Jag brukar helklippa Sixton men lämna ben, huvud å en ruta på ryggen!

Men i år klippte jag han ganksa tidigt då han fick så tjock päls tidigt. Så då klippte jag hals å mage!

Maliiin
0

Å så här är han klippt nu då. Men kommer nog helklippas snart!

exitingsvillemo
0

#6 vart har du hittat dom transportskydden???? Vill ha!!!!

ThiffannyJ
0

#6 Charlotte-J här på forumet säljer dem i sin butik! Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

UG
0

Jag gör som #1

pippa__
0

Samma som 1 och 9

Aribigga
1

Finns det någon speciell anledning att spara benen?

Tycker själv att man ska göra det men det var en som klippte benen på sin d ponny för att det såg "töntigt" ut annars.

lurvponnyn.vimeddjur.se

HannaDolly
0

funderar på att göra som Malin , klippa hela och lämna sen bit på ryggen men svettas Sixon mkt??

HannaDolly
0

Nu har jag bestämt hur jag ska raka :P

Blir som &6 : an Taack Malin för tipsen (A)

h00jff
0

Jag har gjort något mellanting mellan spårklippning och täckesklippning.

h00jff
0

Å andra sidan

[Rebecka]
0

min 25 åriga connemara klipper jag helklippning

[Rebecka]
0

ginny klipper jag halsen, under magen o ner på halva benen.. när hon hade pälsätare rakade jag av all päls

beror på med hur mkt hästen svettas o motioneras.. svettas den mkt o går mkt blir det helklipning

[Rebecka]
0

atom när han var halv rakad

NettanW
0

Jag kommer att helklippa min snart.

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Maliiin
0

#7 Precis! Hos Charlotte har jag köpt dem! 469 kr kostar dom så det är ett bra pris på dem för dom sitter kanon! Finns en tråd med dem här på forumet. Kan putta upp den till digGlad Heter typ ponnygrejor säljes eller nåt liknande:)

#13 Ja det är en smidig lösning om man inte vill helklippa:) Innan jag klippte honom svettades han väldigt mycket men sen jag klippte honom är det ju inga problem. Blir ju lite svettigt där bakselen ligger men inte så farligtGlad

helenecarlsson
0

Hur täckar ni era klippta?

NettanW
0

Jag kommer att täcka min med ett stalltäcke på natten och ett täcke som passar för tempraturen ute. (helklippt)

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

UG
1

#21 Täcke dygnet runt vid under 10+
Utan täcke dagtid vid 10+ eller över. Täcke vid nederbörd. Går på lösdrift.

[Rebecka]
0

#21 har täcke dygent runt på alla mina klippta som oklippta..

Maliiin
0

Just nu när han bara är halvklippt går han med ofodrat regntäcke ute och inne står han utan. Men är han svettis har han fleecetäcke inne. Sen när han blir helklippt kommer han ha flecce eller stalltäcke inne beroende på temperatur och ute kommer han ha regntäcken med olika tjocklek å vintertäcke i vinter.

Ninnii
0

Bill har ett fleece och regntäcke över nu när det inte är kallt sen har han stalltäcke när det blir lite kallare. Bill står inne på natten i box, men det är öppet in till stallet,  då har han 2 st fleece på sig. Bill gick med täcke hela sommaren( inte när det var jätte varmt)  så därfär när han klipptes så fick han ha både fleece och regntäcke.

stallnysater
0

Så här brukar vi klippa våra under vinter/tidig vår).

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

stallnysater
0

Något år klippte vi dom så här…

Under sommaren är det helklippning som gäller….

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Fiona
0

Jag Spårklipper Fiona , men har dock ingen bild ..

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

h00jff
0

#28 Varför helklipper du på sommaren?

Underbar
0

Har läst olika trådar detta med klippning ska klippa min shettis imorgon men kommer inte på hur jag vill ha det. 

Tänka så här (bild)

Men kanske blir lite för lite för en som svettas rätt mycket.

Han står på lösdrift så vill inte klippa för mycket heller.

Kankske som bild #6 skulle passa?

PP
0

Min är rakad i en låg variant av spårklippning. Det var iaf vad jag trodde att det hette, men ser i #2 att det benämns galoppklippning. Flört

Inget täcke ute, utom när det är riktigt kallt.

UG
0

#11 "Finns det någon speciell anledning att spara benen?"

Jag tycker håret på benen är skyddande, sparar det gärna.

veruscka
0

Man måste om man helklipper se till att man följer musklerna på benen dvs klipper lite snett…Ser för taskigt ut om man klipper rakt av på benen!!!

VeronicaP
0

#11 jag tycker att de är skyddande och sen gillar jag inte när man klipper bort hovskägget , det finns ju där av en andlending , det skyddar karleden.

Håller med # 34 när man helklipper så måste man följa hästens muskler det ser klart mycket snyggare ut då när man helklipper.

Själv klipper vi inte hästarna på vintern även om de tränar , då våra går på lösdrift , vi tränar ändå och det funkar hur bra som helst. De får stå inne en stund med halstäcke i flis på sig och sen släpps det ut med täcke på , täckena i dag är så bra så de andas kanon och det funkar skitbra på våra.

Har hänt att jag någon gång har klippt i september men då har de ju hunnit sätta päls igen tills vintern har kommit och behöver inte täckas i onödan..

Det här med att hästarna svettas när man tränar dem ja de gör de men de gör de också när de drar runt i hagen i full fart , men inte springer jag ut och täcka dem då ;)