Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 3288 ggr
SirH
0

Tips och råd om återkommande kolikproblem

Hej!
Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip första dagen i min ägo har vi tampats med mer eller mindre frekventa magproblem. Jag behöver alla tips och råd som ni kan komma på för hur jag ska komma tillrätta med min fina tjejs problem. I korthet kan jag berätta det här:

Tidigare har Julia haft ca ett kolikanfall (under senvintern) och ca tre-fyra perioder om en-fyra veckors längd med löst träck om året. Sedan mars i år har Julia dock haft fyra kolikanfall. Hon står i ett litet, lugnt stall med tre hästar. Hon går tillsammans med en jämnårig shettisvalack i hagen och de trivs bra ihop. Hon går i gräshage (ej lera någonstans). Tidigare har hon gått i dränerad sand/grushage på vintern, men hon grävde och fick i sig grus, sand, lera, rötter osv när det var töväder. Hon har fri tillgång på hö av god kvalité (även hygienisk kvalité testad), hon står på halm i boxen, har kvistar att gnaga på i hagen. Kommunalt vatten i stallet.

Vi har bl.a. provat att ge Julia a-fil, kraft mag och tarm, linfrö, loppfrö, betforvatten, B-vitamin, Probimin, Colicure från Aubiose och Gastrofor från homeopathuset Söderström. En foderstat bestående av probimin, betforvatten, b-vitamin, salt, vitaminer, mineraler och ½ dl lusern hackad strå (samt en colicure vid tarmstörningar) + fri tillgång på hö har fungerat allra bäst. Vid kolikanfallet i mars tog vi Julia till SVA i Uppsala. Veterinärerna på SVA ansåg att Julia enbart skulle äta hö och B-vitamin (+ begränsad mängd gräs), vilket har varit hennes foderstat sedan mars. Tyvärr verkar den foderstaten inte vara den allra bästa då hon har fått tre kolikanfall under denna sommar (då hon i normalfallet brukar vara besvärsfri).

Julia var allvarligt angripen av blodmask när hon kom till mig. Träckprov har visat noll i parasitförekomst sedan våren 2007. Veterinär misstänker att det kan vara permanenta maskskador som orsakar hennes mag-tarmproblem.

Har ni några förslag på vad som kan orsaka hennes magproblem. Jag har gått igenom stallmiljö, rutiner, foder osv både med hemmaveterinär och klinik utan resultat.

Jag undrar också om ni har några förslag på något foder, någon medicin el annat preparat jag kan ge henne för att hålla hennes mage i schack. Jag kommer att diskutera alla förslag dels med min hemmaveterinär och dels med kliniken i Strömsholm som hemmavet. ska remittera Julia vidare till. Jag brukar inte be om råd från ett internetforum i sådana här frågor, men det känns som att veterinärerna här hemma inte har några fler råd att ge för tillfället samtidigt som min fina häst har fått flera kolikanfall under en relativt kort period. Jag börjar bli desperat. Julia är överlag en mycket gosig, positiv, smart och cool häst. Både jag och de veterinärer som träffat Julia uppfattar henne som en överlag mycket välmående och glad häst (när hon inte har kolik!). Jag är medveten om att det utifrån djurskyddsskäl kan finnas skäl att ta bort Julia om hon även fortsättningsvis får kolik lika ofta som under denna sommar. Jag gör emellertid vad som helst för denna lilla ponny och tänkte att veterinärer på andra platser i Sverige kanske har rekommenderat andra åtgärder som jag också kan diskutera med min hemmaveterinär.

balotte
0

Jag tror att du ska prova Proeque till henne det är en produkt som är baserad på en naturlig bakterieflora som finns i hästens mage. Kommer från en död frisk häst som dom har odlat på. Vissa veterinärer har det. Den har hjälpt många sjuka hästmagar.

MVH Lotta

sus-sharon
0

min veterinär pratade om någon typ av ensilerad havre (eller korn??) som man kunde köpa och som tydligen hade haft god effekt på kolikhästar (i samband med att mitt sto fick gaskolik igen i våras).

jag kommer dock tyvärr inte ihåg vad det hette för något, och kanske har du redan testat detta.

kanske värt att fråga din veterinär om detta?

betfor, själva snitseln alltså, brukar annars ha en positiv effekt på mag-tarm-verksamheten, såtillvida man ger regelbundet och ej i för stora mängder.

det skulle dock mycket väl kunna vara så som din veterinär befarar, att hennes massiva maskangrepp lämnat permanenta spår och skador, ffa som det rört sig om blodmask, vilket jag uppfattat verkar vara en lurig liten parasit. i sådana fall är det nog som du själv säger bäst att låta hästen somna in.

medarbetare på djurskydd.ifokus

balotte
0

Det är det jag skrev om ensilerat havre (ProEque) jag använder alltid det till mina hästar Hessa fick ju stresskolik.

sus-sharon
0

Då har jag fått namn på det också, tack så mycket=)

medarbetare på djurskydd.ifokus

SirH
0

Jag ska ta upp ProEque med min veterinär. Tack! Har ni några fler förslag/råd så tar jag mycket tacksamt emot dem.

PP
0

Jag skulle kolla upp om hon kan dras med bandmask. Vet att ny-gjorda tester ska ha visat att bandmask inte ska utlösa kolik mer än annat (stod om detta i Ridsport) och att vissa anser att unghästar inte ska vara så utsatta av denna parasit.

Men, en bekant hade återkommande kolikfall på sin unghäst. Det gjordes regelbundna träckprov som det avmaskades efter (och som inte visat någon förekomst av bandmask), så hon tyckte att maskangrepp skulle kunna uteslutas som orsak. Men veterinären tog ändå till slut ett prov som visade att hästen var infekterad av just bandmask. Efter avmaskning (dubbel dos) försvann kolikanfallen.

Pia-Lena
0

De återkommande kolikanfallen beror säkert, som dina vet. redan sagt, på skador på kärlen i tarmarna. Men till skillnad från dem så tror jag inte att skadorna är permanenta. Jag har läst en hel del om blodmaskar  de senaste åren då min ena hästs historia är nästan identisk med din tjejs. Han kom till mig 10 mån gammal, fick kolik nästan omgående. Träckprov visade höga halter av stora blodmaskar. Han är nu tre år gammal och har haft flera kolikanfall av varierande svårighetsgrad. Vid ett tillfälle var det bara två veckor emellan anfallen. Det jag har kunnat läsa mig till, läser bara på veterinärmedicinska sajter, är att dessa parasitskador kan läka ut, det kan ta flera år och under den tiden riskerar hästen att få kolik p g a att blodtillförseln till tarmarna inte fungerar optimalt. Läkningen förutsätter naturligtvis att man kan hålla hästen fri från ytterligare angrepp annars "späds" skadorna på. Vad jag gör med min häst;  Träckprov och åter träckprov, avmaskning om det behövs. Foderjäst, 1 dl per dag för att hålla magen i trim. Regelbunden motion, ännu så länge bara i form av promenader. Försöker se till att han kan äta i lugn och ro när han får hö, kraftfoder eller morötter, så att han verkligen tuggar ordentligt. Håller hans lilla mage o rygg varma med täcken när det är blött och kallt, han får täcke när de andra får klara sig utan. Han får beta fritt men byter jag bete är det 10 min på nya betet första dagen som gäller för att sedan sakta öka tiden under flera dagar. All detta sammantaget hoppas jag ska ge honom en kolikfri framtid.

SirH
0

Jag måste bara berätta hur det gick för min lilla tjej. Jag skrev ut denna tråd och tog med den till "min" veterinärstation. De tog i sin tur kontakt med Strömsholmskliniken utifrån vad jag sagt och ni skrivit. Strömsholmskliniken tyckte att vi skulle börja med att skicka träckprov och kolla parasitförekomst. Det visade sig att Julia hade stora mängder bandmask (trots att tidigare prov inte gett utslag!). Som jag förstod min veterinär hade Strömsholmskliniken sagt att det kunde vara svårt att hitta bandmask och att det ibland var nödvändigt med flera prov. Vi avmaskade Julia med dubbel dos i början av oktober förra året och hon har sedan dess varit helt symtomfri. Inga kolikanfall, ingen diarré, ingenting! Tusen tack till dig PP som gav mig tipset! Det var alltså bandmask som var boven i dramat!

susanne-s
0

Underbart att läst. Så glad för eran skull!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Miica
0

Kan bara hålla med! Underbart!! =)

PP
0

Vad skönt att gåtan fick sitt svar så att din ponny kunde få rätt behandling och slippa må dåligt! Glad

Men nog känns det rätt märkligt att (vissa) forskare, veterinärer och andra parasitkunniga så lätt kan avfärda bandmaskens inverkan på häst..? Obestämd

AnnaLundin
0

#8 - jag måste bara få fråga - dubbel dos av vilket preparat?

(om det var Banminth/Fyrantel så lär du inte ha blivit av med problemet för gott utan bara tillfälligt, eftersom det inte tar alla stadier av bandmaskar… Equimax eller Droncit rekommenderas i så fall)

SirH
0

#12 Vi avmaskade m Banminth, men vi har lämnat in ett flertal träckprov under året (till Strömsholm) och samtliga har sett bra ut. Utifrån min erfarenhet så är ju det iofs ingen garanti för att hon är fri från mask, men men.. *peppar peppar* Jag har faktiskt precis lämnat in ett prov som vi väntar svar på. Jag ska dock snacka med vet. om de olika preparaten och varför de skrev ut Banminth.

#11 Ja visst är det märkligt att bandmask har avfärdats som orsak till problem m mag-tarm, när det så tydligt verkar som att dessa två hästar blivit fri från sina problem efter avmaskning. Det kan ju iofs vara en mkt lycklig slump, men för min egen del kan jag säga att mig veterligen har ingenting i övrigt förändrats runt Julia under det senaste 1 1/2 året.

AnnaLundin
0

#13 - Banminth tar, som sagt, bara vuxna bandmaskar, så fanns det ägg och larver när ni avmaskade så finns det bandmaskar kvar/igen.

Om det vore min ponny hade jag inte chansat utan krävt att få ut medel som tar alla stadier av bandmaskarna.

AnnaFagerell
0

Jag fick Equimax när det upptäckte bandmask på en av mina hästar genom träckprov. Ska väl räcka med en gång då va?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SirH
0

#14 som sagt, jag SKA prata m vet. om de olika preparaten (läs: kräva nytt recept på medel som tar alla stadier av bandmask :) ). Lite off topic måste jag också skriva så här: f*rbannade j*kla sk*t jag blir tokig! Vi har lagt ned över 40 000 på akutbesök av vet + div. utredningar och varken hemmaklinik el. Ulltuna upplyste mig om svårigheten m att finna bandmask i träckprov och att det finns en möjlighet att bandmask kan ge de symtom Julia hade. När JAG äntligen kräver att de ska ta nytt träckprov och denna gång skicka det till Strömsholm (som ska ha bland den bästa utrustningen/metoden) så visade det sig att det var parasiter som orsakat Julias problem. Det var alltså jag (genom hjälp från er) som kom på problemet. Det enda hemmavet. behövde göra var att skriva ut rätt preparat och de lyckades tydligen inte med det heller! Tack #14 för att du upplyser mig, men det känns minst sagt märkligt att de leg. vettarna inte ens lyckas ordna rätt preparat!

AnnaFagerell
0

#16 Droncit är det bästa fick jag veta av min veterinär

AnnaLundin
0

#16 - det är tyvärr så att många veterinärer inte har full koll på detta med maskar och vilka preparat som är mest effektiva mot vad.

Jag hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

#17 - både Equimax och Droncit innehåller Prazikvantel i tillräcklig mängd för att ta kål på bandmaskarna. Skillnaden mellan dessa är att Equimax även innehåller ivermectin, som tar fler maskar, medan Droncit enbart innehåller Prazikvantel.
Vidare så innehåller även Ivomec Comp prazikvantel, men jag tror att det är i mindre mängd för de tar bara adulta stadier enligt Fass.

AnnaFagerell
0

#18 ja han menade nog det bästa om man bara är ute efter bandmasken

powderpuff
0

Här finns att läsa om ProEquo

Hoppas länken fungerar…Obestämd

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"