Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2259 ggr
HeidiH
0

"Chockad" ponny, vad göra?

Släppte ut min shettis bland nya hästar idag, 3 st stora hästar. Det verkade gå bra, så efter nån halvtimme lämnade jag dem. För att nu när jag kom inte se shetisen i hagen, ropar och får ett ynkligt gnäll,. Står längst bort o kommer gåendess. Ser då jag kommer fram att hon är full av intorkat svett, och skakar lite. Tog ut henne ur hagen och ev hästarna försöker "attackera" men jag jagar bort honom. Går en liten sväng, och det är inget konstigt, fast hon hade bråttom BORT från hagen. Tar in i börjar borsta bort svetten och ser att hon har svullna bulor främst vä bog, där hon troligen fått ta emot en mängd sparkar. Även en del hö bog. Tycker tandköttet såg lite blekt ut. 38,1 i temp. Hon är dräktig. Tyckte hon lukatde brunst, men såg inget kladd som skulle tyda på kastning. Fast å andra sidan var hela benen fulla av intorkat svett, så kanske svårt att se.

Vad kan jag göra för att göra det så bra som möjligt under kvällen? Åkte in på boxen med täcke på och mat. Bör hon få smärtstillande? Har metacam hemma.. Ringa vet?

Har så sjukt dåligt samvete, stackars liten tös.

kajsa-kavat
0

Med tanke på att hon är dräktig skulle jag i alla fall ringa och rådfråga en veterinär.

AnnaFagerell
0

Du kan inte göra mer än att hålla henne en bit ifrån den hästen som varit elak till henne. Hon kommer att känna sej stressad med den nära sig. Jag hade inte ringt någon veterinär för dom kan inget göra. Avvakta tills imorgon och se om hon har ont då.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

HeidiH
0

Självklart får hon gå ensam efter detta, det har hon gjort ett tag, sen min islandshäst åkte, de har gått på lite "fångbete", då hon ev haft fång. Nu tänkte jag att det nog inte var så farligt att låta henne gå större hage, med gräs som inte blivit betat nåt i år.  Men så var en av hästarna så elaka..

Jag tror jag avvaktar med vet, vet heller inte vad de kan göra i nuläget. Hon fick fleecetäcke på sig och in i sin box och ta det lungt. men hon var verkligen rejält öm över bogen, men inte halt.

AnnaFagerell
0

#3 Du märker nog imorgon hur hon mår. De kan ju ta lite tid bli bra efter en spark eller flera sparkar och hon kommer säkert vara öm. Va uppmärksam på bölder bara som kan behöva dräneras, kan komma efter någon dag eller två. Hon blir säkert helt åsterställd dock. Vissa tål inte varandra, så är det bara, tyvärr. Lycka till.

AnnaLundin
0

Du kan nog bara avvakta och se.

Det är inte helt ovanligt att ston skvätter kiss i trängda situationer (gissningsvis för att låtsas vara brunstiga och verka vara mindre inkräktare eller nåt)

Jag hade en gång ett sto som hamnade i en vädligt trängd situation och efter detta ställde hon sig och såg ut som att hon krystade ordentligt - dräktig drygt halvvägs eller nåt. Jag ringde då och rådfrågade veterinären och fick till svar att "om det är kasta hon håller på att göra så finns det ändå inget vi kan göra för att avbryta det", utan det var bara att avvakta. Hon kastade inte, utan födde ett normalt föl framåt sommaren.

sanne
0

kolla upp det med bogen bara så hon inte fått skelett skador, om hon är väldigt öm o har svårt att röra sig skulle ivf jag ringa veterinär. Om hon luktar brunst kan ju vara försvars kissande. Men ta dig en ordentlig titt på henne i morgon.

hoppas verkligen att hon behåller fölet, och att det inte är någon fara med henne. lycka till m henne :)

[jannerman]
0

Byt täcke till natten och lägg på ett tjockare, när fleecetäcket blir fuktigt värmer det inte så bra. Det är jätteviktigt att hon blir varm.

Har råkat ut för samma situation en gång med en av mina unghästar som hade kommit in i hingsthage.

VeronicaP
0

Jag hade avvaktat och haft koll bara , lite stel kan hon väl vara i morgon och jag tror också att hon bara har *kissat* mot den som var dum inte ovanligt alls.

oftast så är de ju så att de får smällar på bogen och som tur är så är det inte så ofta de får några värre skador där ..

AnnaFagerell
0

#5 Jag hade en valack som gjorde det här i somras. Han var jätterädd

ThiffannyJ
0

Jag hade också haft koll. Ev. lagt på lite linnement på bogen och masserat för att få igång blodflödet så man får igån läkningen.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

HeidiH
0

Tusen tack för alla snabba svar! Hon verkar nu vid gott mod, tittade till henne lite. Gnäggade hela tiden o villa ha mer mat. Imorrn kollar jag hur hon verkar. Hon rör sig nu bra, travade gärna, så jag tror inte att skelettet är skadat, men är det mkt sämre imorrn så ringer jag vet. De är nog tåligare än man tror. Dock högg hon lite då jag strök över en av "bölderna". De tycks bli så många att det är svårt att veta vad som är en och en annan, tycks vara överallt! Började nu se ut att komma uppe på ryggen oxå.

Jag hoppas oxå det är vanligt kiss, visste dock inte att "fejkbrunster" för o va inställsam var så vanligt.

Tack för tips om bölder som ev behöver dräneras, har jag inte tänkt på. Stackars min lilla älsklingsponny! Elakingen åker om typ 2 veckor fick jag veta, då får hon gå med de andra två som gått fint förut. Så dumt av mig o testa, så himla onödigt. Ville ju va snäll så hon slapp gå själv längre..

AnnaLundin
0

#10 - fast i ett första skede så är det snarare nerkulning som gäller, om man har en mjukdelsskada. Ju mindre blödning, destom mindre skada. SEN behöver man ha igång blodflödet och läkningsprocessen, men inte direkt. Då kan man göra mer skada än nytta med liniment och massage.

VeronicaP
0

#11 Tänk dig själv om du har fått ett blåmärke och någon är och trycker på det inte gillar du de heller Flört Som tur är så är de tåligare än vi och inte lika böliga som vi Oskyldig

ThiffannyJ
0

#12 Absolut! Jag var otydlig, menade naturligtvist inte att man skulle ut nu och behandla.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

HeidiH
0

Stackars Sickan grinar illa då man rör bullarna o bulorna..

Massage får som sagt vänta lite.. Tror hon skulle äta upp mig om jag försökte nu iallafall!

powderpuff
0

#11 Jag vet ett sto som "kissade på sig" när hon blev ihop släppt med ett annat sto så kanske har de hänt något sådant.

Ett tips om du ska testa släppa ihop de igen senare är att göra det i hennes hage eller om hon kan gå i den hagen först de ska gå i och sedan bara släppa in en häst i taget tills de två har lugnat ner sig. Själv har jag en stor drummel (halvblod) som inte kan gå med hästar i A-ponny storleken. Hon gör allt för att döda de Rynkar på näsan

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

HeidiH
0

Hästen som var elak är en som är här på bete han åker förmodligen hem om några veckor. Så de andra två har hon gått med förut utan problem, så jag provar inte förren beteshästen har åkt hem.

Imorse var hon stel, öm o verkade trött. Krafsade inte ivrigt när jag gav hö till de andra, gnäggande o brummade inte heller. Verkade låg liksom. Men ätit nattmaten och åt morgonhö. Kanske hade hon inte ätit så "soprent" som hon brukar av natthöt, men det var helt  klart slut. Fick lite kraftfoder nu på morgonen oxå. Hon ha två fläckar på "ryggen" som "svettas", vätskar sig lite. Konstigt nog tycks hon inte vara svullen precis där.. Min stackrs lilla tjej, jag har bett om förlåtelse hundra gånger, vad det nu hjälper. Så dåligt samvete man kan ha!

powderpuff
0

Ok, skönt när den hästen åker. Undra varför vissa stora hästar inte gillar de små hästar Obestämd

När min a-ponny blev attackerad så köpte jag mig en massagegrej så han fick massage och det gillade han skarp så de kan jag rekomendera.

Det var typ en liknande denna:

Massage

AnnaFagerell
0

#18 Det har nog inte med storleken att göra. Min hingst gillade inte en valack i hans egen storlek. Titta på människan… behöver inte ens lämna forumet för att se att vissa gillar en del och ogillar somliga

powderpuff
0

#19 Tycker det är mer vanligt att man hör att "stora bruna" inte gillar småhästar än småhästar inte gillar småhästar. Oavsett vad så är det ju värre när en stor häst går på en liten. De kan ju bli värre skador om man itne hinner stoppa de.

AnnaFagerell
0

#20 Jag tycker precis tvärt om, de stora brukar vara himla snälla mot de små men däremot kan de små vara jävliga mot stora. Jag har sett skador vad jag ska, hoppas jag…

VeronicaP
0

Har aldrig haft problem med hästar pga storleken , här går alla blandat storleksmässigt och så hade vi de på ridskolan med mer kemin som måste stämma precis som med oss människor ;)

powderpuff
0

På mina stora spelar det ingen roll vilken shettis eller a-ponny det är för hon ska "döda" den ändå. Både jag och förra ägaren har testat att släppa ihop henne med olika småttingar men de funkar helt enkelt inte Rynkar på näsan

AnnaFagerell
0

#23 Ush vad obehagligt

HeidiH
0

Idag mår hon bättre, är inte alls så öm då man stryker lätt över svullnaderna. Skönt! Tack alla för era snabba svar!

AnnaFagerell
0

#25 Vad skönt. Ge henne en morot från mej =)

HeidiH
0

#26 Ja, jätteskönt! Idag kom hon som vanligt travandes i hagen, lite långsamt o stelt, men hon travade frivilligt! Ska tillängna en av morötterna hon får i tröst från dig!