Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1554 ggr
zettan
0

KNOTTALLERGI

Hejsan Om ett sto har lämnat en avkomma som får knottallergi. Är detta ngt som avkomman ärvt? Stoet kliar sig inte och inte hingsten jag använde heller. Kan på något sätt ta reda på vart ifrån allergin kommer? För jag vill inte använda stoet i avel mer om de skulle komma från henne.

Kratern
0

Skulle nog inte gå att avla alls på Islandshästar i så fall. Där är nog de flesta anlagsbärare av de svenskfödda, men det visar sig sällan då de som sagt föds i Sverige i därmed "vänjer sig" vid knottens gift direkt.

AnnaLundin
0

Det finns en viss ärftlighet i knottallergi, det vet man.

Det man också vet, såvitt jag förstått, är att det är flera gener inblandade, så det är inte så himla lätt att reda ut det. Men sannolikt, enligt min kvalificerade gissning, är det kombinationen av stoets och hingstens gener som gör att avkomman får eksem.

Jag har själv ett sto som lämnat en eksemavkomma. Hon har inte heller några eksemdrabbade föräldrar eller syskon. Jag kommer betäcka det stoet igen, men restriktivt för att inte spotta ut fler eksemavkommor i onödan. Blir nästa avkomma eksemfri kanske jag ger det ytterligare en chans, men får nästa avkomma också eksem, då tar jag henne ur avel.

VeronicaP
0

Jag hade testat avkomman så det verkligen är knottallergi . Innan jag hade bestämt mig .

Kratern
0

#2 o #3 Tycker ni att det är skillnad på att använda ett sto eller hingst som bevisat bär på "exemgenen" eller att använda sto/hingst som bevisat bär på genen för patella luxation?

AnnaLundin
0

#4 - det är svårt att dra en bra parallell, eftersom det sannolikt är EN gen som ger patellaluxation och det är flera gener i kombination som ger eksem.

AnnaFagerell
0

Jag har sett hur en riktig exemhäst kan uppföra sej och det är helt fruktansvärt. Jag skulle aldrig använda mej av ett sto som har någon form av exem, oavsett vad som är orsaken. Skulle inte heller betäcka med en hingst som lämnat exemavkommor som jag vet om då jag inte vet varifrån exemet kommit ifrån. Att chansa skulle jag heller inte våga.

Jag kommer inte heller ta emot ston som kliar sig till min hingst och jag skulle skämmas om jag lämnade bort ett sådant sto till någon annans hingst för skulle avkomman i sin tur klia sig så hängs hingsten för det och det är ju mindre kul. Som hingstägare har man rätt att neka ston som kiver ur trailern om man tycker att den bär på exem och jag tycker det är en skyldighet att göra det också.

Bor man på ställen med mycket knott kan ju hästen utveckla exem och kanske hade denne häst klarat sig bättre där det inte finns knott men då tror jag ändå att det är en symptomfri exemhäst isåfall vilken kan lämna ifrån sej detta till en avkomma som kanske sen får bo på ett knottrikt ställe och i sin tur klia sig.

Någon som vet om det finns knott på shetlandsöarna?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[jannerman]
0

Tror inte det finns knott där, men det kanske finns nån här som har varit där o vet? Förutsättningen för att det ska finnas knott o mygg är i regel att det finns skog eller åtminstone buskar, på kalfjället finns det inga insekter i regel.

Har själv funderat om jag gjorde fel, hade en gång för många år sedan ett holländskt sto som inte hade eksem när hon kom till mig, men som utvecklade det hos oss och vi bodde på ett ställe med mycket knott.

Jag sålde henne till Norge, till en tjej som bodde högt opp i fjällen och där dom inte hade några insekter och där blev hon helt symtomfri (givetvis berättade jag om knottkänsligheten innan hon köpte hästen!),

men så här i efterhand har jag tänkt att precis som #6 skriver så kan hon ju få avkommor som får det, osv. Men det är så lätt att vara efterklok…..

Kratern
0

#6 "Någon som vet om det finns knott på shetlandsöarna?"

Nej, det vet jag inte… Men jag vet att det finns knott på Island. Dock inte samma som här i Sverige. Och det har ju ändå utvecklats exem på importerade hästar.

AnnaFagerell
0

#7 Vi har inga knott här nere på Österlen heller där jag bor =) Men jag vet hästar som kliat sej ändå. Det är hemskt se dom klia sig

sanne
0

#9 då är det väl ändå inte knott allergi utan typ sol exem ?!

Hanna-D
0

#6 Tyvärr är inte alla stoägare ärliga heller. Ston som inte själva har eksem men lämnat eksemavkomma/avkommor och där stoägaren inte upplyst hingststation före betäckning, DET är inte roligt.

AnnaFagerell
0

#11 tänkte inte på det, ja det är lika illa det

zettan
0

skulle mitt sto få en avkomma till som utvecklar knott allergi kommer hon tas ur avel. För jag ska väl inte dömma henne efter 1 avkomma? Fölet från i år kliar sig inte ngt i allafall

Hanna-D
0

#12 Som hingstägare är det inte skoj alls.

#13 Föl kliar sig aldrig, enligt min granne som har islandshästar uppkommer allergi/eksem (och då menar hon den som orsakas av svidknott) den tredje sommaren vilket alltså blir som tvååringar om de är födda i Sverige och importer drabbas oftast tredje sommaren i sitt nya hemland. Gäller islänningar men borde ju vara samma även för andra raser.

MadeleneJansson
0

Utred noga om det bverkligen ÄR knottallergi eller inte!

Jag har sett ett par som sett ut som eksem, men där det varit andra orsaker till kliandet.

Exempel 1: Sto som hade kliat av sig man och svans. Orsak? Överkänslighet mot Switch som ägaren använt för att hon skulle slippa flugor och annat!

Exempel 2: Unghingst som började kila sig i april i samband med betessläpp. kliade manen rejält i några veckor, ej svansen. Orsak? Löss

Exempel 3: Hingst som kastrerades pga kraftiga eksemliknande symtom. Orsak? Ämnesomsättningsfel.

VeronicaP
0

#15 Precis det jag menade att man ska kolla upp ordentligt först just för att de finns en hel del andra orsaker som kan orsaka kliande utan att de behöver vara exem

AnnaLundin
0

Fast jag ser nog att letandet efter andra orsaker än knottallergi som att gripa efter ett sista halmstrå, för det ÄR knottallergi i de alrla flesta fallen.

Det jag tycker man bör testa innan man drar slutsatsen är att avmaska med dubbel dos Ivermectin, för att ta kål på eventuell nackbandsmask - som orsakar klåda just i mankammen.

Annelie-P
0

Jag tog ju bort en två-åring som kliade sig. Hon började klia som 1-åring (dvs hennes andra sommar) och fortsatte sedan under sin tredje sommar. Jag tog aldrig något prov för knottallergi. För att grunda mitt beslut om avlivning gick jag på två olika veterinärers och två stycken islandshästuppfödares erfarenhet och kliniska blick. Dessutom kunde jag ju själv givetvis se att hon inte mådde bra.

Hennes mor (Äppelbo Lätta) var redan dräktig igen när detta skedde, det fölet är nu 1½ år. Jag har inte betäckt Lätta efter det, har inte bestämt ännu hur det ska bli i fortsättningen. Lätta hade innan sin kliande avkomma fött fram sju stycken föl och ingen av dem kliar sig, mig veterligen.

AnnaFagerell
0

#14 Jag vet en som kliade sej som ettåring

Fidelia
0

Precis som #15 skriver i ett av sina exempel så kan det vara ämnesomsättningsfel. Nedsatt imunförsvar kan också vara en orsak. Vet flera som kliat sig utan att någon förälder lämnat exemavkomma tidigare.

Jag skulle absolut inte döma redan efter en avkomma.

Vet ett exemsto vars fölunge kliade sig rejält. Hon var helt symptomfri som 1åring och har heller inte kliat sig sedan dess. Men hon såldes som barnhäst mot att de lovade att inte använda henne i avel.

Kratern
0

#19 Var det konstaterat knottallergi?

AnnaFagerell
0

#19 Japp, hon avlivades som treåring