Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 495 ggr
Gentle
0

Vad tycker ni ?

Hej jag har en liten funderare och skulle vilja veta era åsikter.

Jag har ett shettlandsto som har okänd härstamning,skulle ni låta henne få föl om hon var eran ? Hon har fått två föl tillsammans med en korsningshingst som den föra ägaren betäckte henne med.Och jag köppte henne med föl vid sidan och det var verkligen nått som hon trivdes med tror att hon saknar det ,för som det är nu så känner hon sig nog lite ensam fasten hon har hästkompisar i hagen.Hon är väldigt liten så det ända som skulle passa är en shetlandhingst,men det finns väll inga hingstägare som skulle vilja att deras hingst betäckte ett sånt sto som jag har ? eller ?

Annette
0

Jag skulle inte avla på ett sto som inte har full stam.

RebeckaKihlberg
0

Jag tror du kommer få samma svar i från dom flesta här. Dvs. att dom varken skulle betäcka eller ta emot till sin hingst.

AnnaLundin
0

Jag undrar snarast varför du kallar det för shetlandsponny när du inte vet om det ÄR det? Allt som är litet är inte shetlandsponny ;)… Kalla den hellre för liten ponny med okänd ras och härstamning…

Och jag håller med, låt bli att betäcka den. Det är ändå överskott på shetlandsponnyer just nu i vårt land, så om hon känner sig ensam, varför inte köpa en fullstammad shettis som sällskap till henne?

*upprepar mitt mantra*
Man måste inte betäcka bara för at tman råkar äga ett sto…

Ahnna
0

Håller med övriga, det finns ingen anledning att skapa fler ostammade ponnyer. Det finns ju så många redan! Det finns så mycket annat kul man kan göra med sina små ponnyer, och är de ensamma så är det väl smartare att skaffa en sällskapsponny - ett föl måste ju i alla fall avvänjas och säljas vidare, om man nu inte hade tänkt behålla det, och då blir ju mamman ensam igen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gentle
0

Okej ! Jag förstog nog att jag skulle få det svaret,men jag tycker om att höra vad andra tycker./Ha en bra dag =)

Gentle
0

Okej jag vet att jag är jobbig men om det nu finns så mycket ponnyer i vårat avlånga land,varför betäcker ni era stammade ston då ? då borde det ju inte finnas nån ekonomi i den verksamheten heller ?Jag är bara nyfiken jag vill inte göra nån upprörd hoppas att ni tar detta på rätt sett =)

Carolrita
0

Tycker precis som dom andra skrev…Men sen så finns det oxå massor med ston som ploppas ut föl år efter år, som inte blir sålda direkt.
Travare, halvblod, osv…Jag personligen tycker att man SKA avla på bra ston minst 2-3 ggr sen är det klart.
Full stam. Bra ston. Inte för många avkommor.
Blir ju typ "översvämning" i detta avlånga landet Fundersam

AnnaLundin
0

#6 Det är skillnad på att

• betäcka bara för att man har ett sto med stam
  • betäcka för att tillverka fler hästar
  • betäcka bra ston för att försöka få en toppavkomma

osv…

OM alla lät bli att betäcka så blev det brist på föl i den årgången och det är ingen bra lösning. Det kommer inte heller inträffa eftersom vi är många som längtar efter sommarens fölungar…

Men vi har många gånger diskuterat det både här och på andra platser, att man måste kanske gallra ännu mer bland de ston som betäcks. Problemet är inte de bra stona som betäcks, det finns oftast avsättning för deras bra avkommor. Problemet är snarare just att många ston av sämre kvalité betäcks alldeles planlöst. Det blir bara fler hästar av det…. Och det är nog dessa akommor som gör att marknaden blir mättad, att det finns fler än det finns köpare till.

paparatzi
0

#6 Det är faktiskt något att fundera på tycker jag, det måste ju bero på något när marknaden är "övermättad" och man kanske bör ta det lite med ro.

#8 Tyvärr krävs det inte särdeles mycket av stona i dag, synd då det faktiskt är stoet som står för åtminstonde 50% av nedärvningen till avkommorna, men det är som oftast hingsten som får på skallen om resultatet blir av mindre bra kvalité.

Det borde absolut ställas likvärdiga krav på både sto som hingst vid avel, nu häver man istället snabbt ur sig att jamen hingsten hinner ju ställa till med mer skada än vad stoet gör….tycker ej att det håller som bra argument för att bortse från att ha lika höga krav på stona, hade man det skulle inte marknaden bli så mättad , för hingstägarna i sin tur vill ju komma upp i så många betäckta ston som möjligt då detta banar väg för ev höjning av kvalitès klasser på hingsten, har sagt det förr och säger det igen med BLUP index löser sig allt, då behöver man ej känna press på sig att våldbetäcka järnet, utan då är det kvalitén som avgör och inte kvantiteten.

Carolrita
0

#9 håller med dig. Det ska vara riktigt bra ston, som betäcks o inte "skräp"-ston BARA för att man råkar ha ett sto.
Avkommor efter "skräp"ston blir ju lidande…..Dom förökas o blir inte sålda….Istället blir dom typ sällskapshästar o bara skrotar i hagen….
Tycker att det är så tråkigt.

Om jag vill ha ett sto, som ska verka i aveln letar jag hellre i några år efter ett riktigt bra sto.

lillolga
0

går mot strömmen och undrar "varför" du vill ha ett föl??

Är de för att du tycker ditt sto är en trevlig individ och tänker behålla ditt föl i framtiden så tycker jag absolut att du ska betäcka med en liten, eller varför inte en shettis hingst??

Om du där i mot tänkt "tjäna" pengar på ditt föl genom att sälja det så avråder jag dig! Då går du "back" och tyvärr vet ju många att billiga ponnyer kan hamna i "fel" händer lika väl som hos bra ägare.

Så kan jag inte låta bli att undra om ni "negativa till detta" heller har en bra stammad individ än bara en trevlig familjemedlem? För ibland har inte alla stammade ponnyer så trevligt temprament…

AnnaLundin
0

#11 jag vill inte välja mellan en bra, välstammad individ eller ett bra temperament, för mig har ett bra avelssto båda delarna.

Jag vet bara alltför väl att det oftare är de ostammade, billigare ponnyerna som hamnar i fel hem i slutänden. De som inte kostar så mycket i inköp, dvs ännu mindre än de stammade gör. Sen finns det rent praktiska skäl också, jag vet mååånga som förbannat sig själva för att de varit så dumma att de köpt en ostammad individ, när de har insett att just deras älsklingsponny faktiskt inte får starta på travet bara för att den saknar härstamning. Jag vet att man även har diskuterat härstamningskrav för tävling inom ridsportförbundet, men har ingen aning om hur långt de diskussionerna nått. Dvs en ostammad ponny löper större risk än sina fullstammade vänner att hamna i en hage som enbart sällskapsponny, utan sysselsättning.

DÄRFÖR anser ajg att det är bättre att köpa sig ett föl än att betäcka ett ostammat sto bara för att "hon verkar sakna att få vara mamma"….

paparatzi
0

#11 För ibland har inte alla stammade……

Nä! Tyvärr har dom nog inte det, men det kan ju bero på flera faktorer isåfall ex. hantering, uppfostran osv. Nu kan det ju faktiskt och förhoppningsvis bli strängare på den biten då man inte ska kunna få igenom en ponny med taskigt temprament, då detta står i den internationella veterinära kontrollen.

paparatzi
0

#0 jag tycker att du verkar gullig med din ponny då du till och med verkar ha uppnärksammat att hon kanske saknar något, däremot behöver det inte vara sagt att hon just behöver bli betäckt för den skull utan hon kanske helt enkelt skulle behöva en kamrat i hennes egen kaliber.

Vi har 4 godkända hingstar men skulle ALDRIG tillåta betäckning av vare sig ostammade eller ston med icke verifierad stamtavla, då detta känns helt abnormt då vi alla ska verka för att BEVARA en så pass ren ras som just shetlandsponnyer.

Även om den förra ägaren verkar ha haft mindre bra omdöme än du så behöver inte du göra som denne gjort, att du frågar här verkar ju betyda att du åtminstonde bryr dig om vad man gör och inte, det tycker jag att du ska ha en stor eloge för.

Tänk så här, även om du nu skulle vilja betäcka ditt sto med en godkänd hingst så kommer att kosta dig lika mycket i slutändan som om du köper dig en ponny till som dessutom har fullständig stam o för samma kostnad, då kan du ju betäcka den istället tycker jag….förutsatt att du nu vill hålla på med just shetlandsponnyer.

stallostby
0

Tycker inte "korsningar" är mindre värda som individ. Många sk korsningar är riktigt trevliga, användbara och snygga hästar och numera också "legitima".

Frågan är vad du skall ha avkomman till. Vill du ha den för egen skull som efterträdare eller som trevlig brukshäst, vad gör det då om den inte har fin stam…förlåt full stam? Den kan mycket väl bli en trevlig häst.

Gentle
0

Tack alla om jag skulle betäcka mitt sto så kommer jag givetvis att behålla avkomman,har svårt att sälja mina djur,vilket min sambo inte tycker om ? förstår inte varför =) Har facktiskt funderat på att hitta ett sto med " bra stamm" men har inte hittat nån och det blir nog inte lätt att hitta nån som kanske kan passa att gå med mitt nuvarande sto,då man inte i förväg vet om dem kommer att gilla varandra.Men min avsikt är att mitt nuvarande sto ska slippa att gå med dem valacker som jag har i dag.Jag tror att hon gillar grabarna men det är jobbigt för henne när hon brunstar då dem är väldigt på henne och hon gillar inte att gå i egen hage heller, har provat det och då slutade hon att äta och det vill jag inte.Men men livet går vidare tack alla för bra diskutioner ha en bra dag =)