Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett24-köpes
Läst 2535 ggr
PP
0

ÖNSKAS: Loksele

Då jag misstänker att mina lokselar inte blir klara till den här vintern heller, blir jag kanske tvungen att köpa en till…

Söker därför en begagnad loksele i mycket gott skick passande medelstor shetland (dvs ej stor i storleken). Gärna med ställbara dragläder och bågdäckel, men alla svar beaktas. Däckel- och bukgjord dock ett måste.

Tipsa i tråden, pm:a eller mejla

Kan hämta i området Örebro-Västerås-mellersta Dalarna. Om den ska skickas önskas pris inkl frakt.

PP
0

Ingen som har något tips..?

Kan oxå tänka mej att köpa en ny, om någon kan tipsa om hur de som finns på marknaden är i storlekarna.

Ahnna
0

Jag väntar på en loksele från Globus, kan säga till när jag har passat in den om den sitter okej.

Jag har provat en loksele som ägaren trodde var en Globus och den satt bra på min 96-centimetersponny, men var något ombyggd: lokorna var kortade (avsågade) cirka 5 cm och fästena var således nerflyttade lika mycket för att lokorna inte skulle vara för långa. Den har ingen bågdäckel, men med ett sånt där tjockt selunderlägg i teddypilé och skumgummi så låg den väldigt bra även under hyfsat stor påfrestning. (Brukskörning.) Draglädrena är inte ställbara, men de var helt rätt för min ponny. Det går ju också i värsta fall att byta till ställbara dragläder hos närmaste skomakare eller sadelmakare, det är bara en fråga om pris.

Så därför har jag skickat efter en sele från Globus och håller tummarna att det är en likadan. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pernilla-Adelsson
0

Hej!

Jag tillverkar lokselar och kan göra den precis som du vill. Kan också göra bågdäckel.

Bågdäckel är nog inte så lätt att hitta begagnade, det görs inte så ofta till små hästar.

www.adelssons.se

Ädelssons Sadelmakeri

www.adelssons.se

PP
0

#2 Vill ha tag i en sele jag kan använda per omgående, eller åtminstone utan att några större ändringar måste göras, då jag redan har två selar inlämnade hos sadelmakare för justeringar. Men du får jättegärna berätta om hur din beställda sele är när den kommer. ;)

#3 Hur frestande det än låter med en handsydd sele, anar jag att det ligger utanför min budget tyvärr.

Kom över en äldre ponnysele med tjusig båge på Tradera för flera år sen. Den har behövt lite kärleksfull omvårdnad, men nu hoppas jag att jag ska kunna inviga den framför släden när vintern kommer. Den är dock tyvärr för stor för min "mellanstora" ponny.

Ahnna
0

#4 Jo, jag vet hur du känner, man vill slippa bygga om. Men hittills har jag inte träffat på en "färdig" loksele som har passat shetland utan justeringar. Lokorna är tydligen alltid minst en tum för långa. (Vilket inte alla inser, men börjar man tävla brukskörning eller skogskörning så får man genast på tafsen för de för långa lokorna. Tungan ute) Specialbeställda selar däremot, men de ligger ju som du säger i en helt annan prisklass.

Bågdäckel borde du kunna be första bästa smed att fixa åt dig och det kan jag inte tänka mig blir särskilt dyrt heller. Jag känner flera brukssmeder som jag kan förmedla om du vill. Sen ger du den till en sadelmakare som syr på putor - visst, det kostar säkerligen en slant i slutändan, men då har du å andra sidan en custom made bågdäckel som du kan använda till alla dina lokselar. Jag ska nog faktiskt beställa en sån själv vid tillfälle, när jag tänker efter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

#5 Oj vilken bra idé. Jag känner ju en smed jag ska fråga nu ju:-)