Vinterutställning i Syd
Har precis fått avslag från Syds styrelse om att arrangera en vinterutställning i Syd.
Är det verkligen så ALLA sydare att ni inte vill ha någon vinter utställning?
Ibland kan även någon från Väst vilja åka på vinterutställning i Syd.
Men kanske det fanns tungt vägande skäl till att inte annordna någon.
Jag lägger ingen värdering i ovanstående, bara lite funderingar……
Veritas odium paretFörvånad

Vad synd. Hade varit trevligt med en vinterutställning men det kanske inte var några som vill ta tag i det.
Styrelsen (delar av den) vill inte ha någon vinterutställning pga folk inte vill hjälpa till.
När jag fick höra detta så tyckte jag att det var väldigt trist! Så jag ringde runt lite och har nu folk till att genomföra utställningen men fick ett nej. Märkligt tycker jag, nu kan de ju inte säga att folk inte vill hjälpa till i allafall!
Hade föredragit en vinterutställning mer på östra sidan av syd nästa år då årets vinterutställning låg väldigt långt väster ut.
Samtidigt ordnade väst sin vinterutställning på västra sidan av sin region.
Kanske dags att ordna en vinterutställning mer på östra sidan av dessa regioner denna gången.

tråkigt att det är så svårt att få folk o hjälpa till..
Väst kommer hålla vinterutställning i Frillesås i mars om allt faller på plats. det brukar komma många från syd dit också,
vi är ett gäng i väst som försöker hjälpa varandra på utställningarna.
ett förslag är att samla ihop en grupp som vill hjälpa till m arrangemangen :)
Men det är inte svårt att få folk att hjälpa till, bara man frågar dem så brukar faktiskt männsikor ställa upp! Vilket de också har gjort när jag frågat runt om en vinterutställning.
Jag hade ju gärna velat åka till vintern. Bara för jag inte kunde i år :(
Jag tycker det är så bevdrövligt tråkigt att Syds styrelse verker vara så himla negativa till att våga delegera ut ansvar till någon som inte sitter i styrelsen. Varje gång jag har gnällt om saker så har jag fått höra (från folk i andra delar av landet) att det bara är att se till att få arrangera själv, att det inte måste vara styrelsen som håller i det. Men Samtidigt får jag signaler som säjer just att styrelsen inte vågar släppa den totala kontrollen. Snacka om att bita sig i svansen!!
Jag har också tidigare försökt få arrangera vinterutställning eller andra arrangemang, men fått bankt nej. Man undrar ju verkligen om SYDs styrelse följer medlemmarnas önskemål?
Förlåt för trådkapet Camilla, men jag är så himla trött på hur saker och ting fungerar! Lägg arrangemangen mer centralt i Syds område så att FLER har möjlighet både att delta och att vara funktionär, utan att behöva lägga flera timmar på att ta sig dit först!!!!!
(ligger allt i Skåne så är det främst skåningar som kan vara funktionärer - jag är ganska säker på att det är få om någon som sätter sig i bilen och glatt kör 20-25 mil för att vara funktionär för första gången…)
//pip-och-gnällkärringen

Jag tror det är många i syd som vill ha vinterutställning , eg samma sak med unghästutställningen tror jag .
Åstorp var ju ett bra stället att ha vinterutställning på även om det låg mer på väst hållet då , bra ridhus är där , bra kafteria, bra parkeringar och fina vägar dit ;)
#9 - hellre en vinterutställning "åt västhållet" än ingen alls, tycker till och med jag!
Fast Åstorp är förstås väldigt ocentralt i syds område… (pilen i vänsterkanten)
Sånt här gör ju inte direkt att fler sydmedlemmar blir sugna på att hjälpa till eller hitta på egna arrangemang.
Jaja, alla som är missnöjda uppmanas att hjälpa valberedningen att hitta nya namn att presentera på nästa årsmöte.

När det gäller vinterutställningar så borde dom ligga mer i mitten pga väglag osv. så alla kan få möjlighet att åka.
Västs vinterutst. åkte jag alltid på när det var i Vartofta men sen dom ändrat till Frillesås som ligger så långt väster ut så blir det för långt när det är vinter.
Bara säg till valberedningen att ni är intresserade för min plats står till förfogande då jag inte har tid av att sitta med mer och det beror på mitt riktiga arbete.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

jag har idag meddelat valberedningen att jag inte ställer upp mer så även min plats är ledig.

#10 fast det är bättre att ha de där de är bra ridhus , cafeteria , parkeringar mm
hm Millan och Anders ogillas :P

lite trist för er om syds styrelse tänker avgå ! åker ni andra på höst möte o årsmöte ? bara en reflektion…

#15 de har inget höstmöte ;)
#14 - det finns garanterat fler ställen i syd som har både bra parkering, ridhus och cafeteria…
#15 - jag brukar åka om jag har möjlighet, det är tyvärr inte alltid det passar in i schemat - har tyvärr varit så de senaste två årens årsmöten.
Tingsryd ;) Är heelt okej

Kanske det men sen beror det väl på hyra och annat med ….
#12 Det gör du rätt i !!! 
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jo men allt borde gå o lösa. Om man vill =)
I Tingsryd finns iaf två ridhus, ett stort o ett litet. Jag kan säkert kolla upp hyra. Men skulle vara bra o veta om de gick att ordna. =)

#21 Camilla hade ordnat folk men fått nej från styrelsen

Men ni som är intresserade av att jobba och sitta med i styrelsen kan ju alltid anmäla erat intresse till Syds valberedning ;)
#22 jo de jag menade. Hade man fått ett ja så hade de ju gått att ordna!
Själv är jag för ung för att sitta i ngn styrelse =)
#8 Kapa du så mycket du vill
.
Jag/vi hade tänkt att ha vinterutställningen i Åstorp då det var nära dit för oss som skulle ordna allt, det var ju många anmälningar i år så det verka till att vara en bra plats.
#11. Jag åker gärna till Frillesås men till Vartofta inte en chans, så att lägga utställningar så att alla blir nöjda det är nog helt omöjligt, men helt klart skall det fördelas lika, men det har väl varit ganska bra spridning i år eller?
#12. Vet ju att du skall avgå, blir en förlust för Syd, men du har ju ett liv utöver styrelsen du med, det tror jag nog alla förstår.
Alla ni som har tankar om olika saker snälla KOM TILL ÅRSMÖTET!!!
Jag hoppas att Syds årsmöte blir proppfullt 2011 samt att de i styrelsen (inte alla) som valde att lägga ner vinterutställning samt unghästutställningen är på plats för att ge oss en riktigt bra förklaring. För att den att folk inte ställer upp och hjälper till den köper inte jag iallafall!
#25 Ja och jag har 29 mil till Frillesås. Inget man kör på vintern precis…
Jag tror jag bor sydligast?! Gnäller aldrig över att få köra långt… Enda utställningen jag har hyfsat nära är Bjärsjölagård dit jag har tre kvarts körning. Kör ändå till flera längre bort utan att klaga. När ska det bli en riktigt sydlig utställnig då? Bollerup eller så 
#24. För ung, nädå
!
#25 Jag står också till förfogande, och Åstorp har många fördelar faktiskt. Frillesås åker vi till varje år, mycket pga att det är bra väg upp dit , men också för att det är en utställning värd att köra en bit för, Personligen tycker jag att man väljer själv till vilka utställningar man vill köra ,mycket ut i från hur långt det är , tid ,osv.Det är trist att det blivit så många avhopp i Syd,av olika anledningar.Och jag ska se till attjag kommerpå årsmötet denna gången…….Tyvärr är jag ganska ny idetta med föreningslivet, men utifrån sett tycker jag att problemen inte borde vara så stora utan att det fanns en lösning på dom eller….Jag har genom åren varit på många andra rasers utställningar och vi borde vara stolta över shetlands utställningarna . Sen att det inte är som att "åka påen räkmacka" alltid,ja men lös problemen , dom lår ju inte lösa sig själv. Det kan faktiskt komma bra saker utifrån det mesta ….även kritik. 
#28 Bra, men som sagt jag fick nej.
Som person i valberedningen så hoppas jag att du sitter kvar, du har mycket att tillföra tex på bruksbiten.
Det är ju alltid så att det avgår folk och att nya tillkommer i en styrelse, inget konstigt.
#29 Fast kan du hitta en styrelse som är så ombytlig som syd?
Vet inte!
#26 - jag har 29 mil till Åstorp…
Och av årets utställningar har jag drygt 15 mil till den närmaste i Älmhult, nästan 20 till High Chaparral och 25 till Bjärsjölagård. Jag kan alltså inte påstå att jag har nära till NÅGON av Syds aktiviteter i år… Båda de utställningar som ligger i Småland ligger på gränsen mot annat landskap och då i fel ände mot var jag bor.
Vidare - Jag önskar att jag hade tid att lägga på styrelsearbete, men jag har valt att prioritera familjen nu medan barnen är små. Har suttit i styrelsen tidigare, men just nu måste jag välja mitt eget liv före allt annat. Jag hoppas att jag får ha åsikter ändå…
Jag har också försökt komma med tips till valberedningen tidigare år om lämpliga styrelsekandidater från Småland - så att inte bara skåningar och någon bleking sitter där - men jag har ingen aning om ifall dessa sen har tillfrågats, de har i alla fall inte halkat in i styrelsen.
Och jag hoppas att vårens årsmöte läggs centralt i Syd (Titta på kartan jag lade in ovan), så att så många som möjligt kan ta sig dit! (plus att jag skulle önska att datumet offentliggörs så snart som möjligt, eftersom jag redan är på G och fyller min kalender med jobb till våren!)
Tycker, som sagt, att det är bedrövligt tråkigt att Camilla fått avslag på sin önskan att arrangera vinterutställning, det skulle vara VÄLDIGT intressant att få en offentlig förklaring på varför!
#32 I mina ögon är 15-20 mil nära, har sällan under 30 mil här uppe.

Jag har också många mil till alla utställningarna, förutom Åstorp som var i år , känns ovanligt .
Vi tillhör ju som sagt väst eg och där har jag närmast till Frillesås (som ändå inte är närma sen är det närmare 25 och uppåt till de andra , så i år har vi valt att vara en medlem i väst och en syds(varsin familj då)
För oss så spelar det ingen roll vilken förnening vi är medlemmar i för vi har långt till utställningarna ändå men jag är van vid att köra då dottra tävlar i trav ;) och där får man ju köra dit banorna pekar , bara gilla läget om man vill vara med.
Tror nog att de flesta som sitter i en styrelse har familj och andra sysselsättningar också
#29 Blir jag tillfrågad så….och ang bruksbiten tycker jag att den borde utvecklas lite mer, det drar lite folk som kanske inte är så intresserade av bara utställningsbiten. Och är det inte så det heter "omväxling förnyar"
Allvarligt talat vet jag "nada" om varför det blivit avgångar osv det är kanske så när ens valperiod är slut. "33 Du har cool attityd ang avstånd, viär duktigt bortskämda här nere iskåne, på gott och ont
#32. Då får du lämna in dessa lämpliga kandidater igen, om de fortfarande vill förstås.
#35 Må så vara
Och ändå är jag halvskåning… Åkte 73 mil enkel resa för att betäcka - det var dock i mastigaste laget!
#36 Så det finns ingen möjlighet att det kan bli någon vinterutställning då
#36 - PM kommer…
#38. Nej det blir ingen vinterutställning trots att allt var fixat.! Dessutom är jag inte ett dugg sugen på att fixa något mer då det är personer som gjort detta till något personligt och jag är inte intresserad av att bli mail o telefon terroriserad av fanatiker.