Avmaskning
Rutinerna för avmaskning ändras ju hela tiden tycker jag så hur gör ni?
När avmaskar ni och med vilka medel?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Avmaskar unghästar 1-2 år i februari med Ivermectin prep, och sedan alla maskas i maj (ibland tagit maskprov och ej maskat alls) med phyrantel el liknande
I mitten av okt maskar jag alltid med ivermectin prep då jag har strul med styngflugor här.
Så man kan säga två gånger om året generellt… Tyvärr mera mask här sedan vi haft betäckningsston här. Tidigare behövde jag aldrig maska på våren.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag tar träckprov vår och höst och avmaskar utifrån reslutatet av det. Unghästen har jag fått avmaska varje gång medans min c-ponny ( 9 år) aldrig har mask….

jag ska ta träckprov så fort jag är på benen igen och skicka in. För att se om de behövs maskas
Jag avmaskar som Anna och fölen maskar jag vid 8 och 16 veckor
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 Fölen glömde jag… =) Maskar nästan alltid fölen vid 8 och 16 veckor. Förra året blev det bara vid 8 veckor för sedan togs det msakprov och då hade han ingen mask… =)

Jag avmaskar unghästarna i jan-februari.
Alla hästarna innan betes släpp och efter betet när de går in i vinterhagen och lösdrift.
Fölen avmaskas efter sina rutiner.
Träckprov är de slut med .
Har pratat med både veterinärer, tillverkare mm att det kan ju fela ett par timmar på om de skulle visa mask i träcken eller ej.
De har ju tex aldrig varit så mycket hästar med blodmask som i år ..
Så nej jag litar inte alls på träckprov längre och kommer att maska som vanligt, jag använder samma maskmedel i 2 år och bytar sedan.

Iår har vi haft mkt styngfluge ägg på pållarna o då jag inte alltid varit snabb nog att få bort dom så maskar jag mot det i höst
Jag avmaskar föl mot spolmask (med Axilur) vid 8 veckors ålder, i övrigt tar jag träckprover och avmaskar vid behov - utöver en avmaskning mot styngflugelarver varje höst.
Tar träckprov numera. Avmaskar vb.
Veterinären ifrågasätter så jag tycker också då att man kollar först..
Maskmedlet är ju giftigt för naturen dessutom.. (och hästen misstänker jag..) Hittills har jag inte behövt maska någon häst. (ca 3år).
Hur är det med era vetrinärer och träckprov? Har hört några vetrinärer som inte skriver ut recept på avmaskningsmedel om man inte gjort träckprov… Har dom rätt och neka?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Regler gällande förskrivning av avmaskningsmedel. Ytterliggare att läsa i länken längst ned på sidan:
Veritas odium paretFörvånad

pratade med dem som har kolla masken på häst mässan.
kommer inte avmaska de äldre stona nu i höst, alla unghästar avmaskas nu , sen i februari o maj.
man behöver inte maska mot styngflugans larver då dem egentligen inte gör någon skada utan kommer ut i vår, men många gör det ändå. Äldre ston har mkt sällan mask, men man ser nästan om en häst faller ur, tufsar i pälsen mm..
fick väldigt mkt bra information från dem på mässan o kommer maska mina unghästar men vara mer sparsam m de äldre
Jag har en fråga till er som kan detta lite bättre.
JAg har ett äldre sto hemma som vi upptäckte igår hade väldigt mycket SLEM i sin avföring. Det var verkligen tjockt och trögt och såg nästan ut som snor. Det var riktigt gult och som sagt mycket!
Stoet skall vara dräktigt i 3-4 månaden. Men kan detta vara mask?
Upptäcktes igår när jag fick hem henne!

Förra året vid betessläpp avmaskades mina. och i höst visade träckprover på ingen mask alls. Så det blir nya prover till våren, och avmaskning vid behov. I år har de dock haft kopiösa mängder med styngflugeägg, jag avmaskar inte mot dessa larver, eftersom veterinären sa att dessa inte gör någon skada. Nån som vet om styngflugans larver kan göra någon skada?
#14 - de senaste rönen är att styngflugelarverna inte gör någon skada, om jag har förstått saken rätt.
#14+15 Men vem i hela friden vill vara full med larver oavsett om dom gör skada eller ej?? Och ju fler larver som bajas ut, desto fler flugor får man… och larverna kan faktiskt ge inflammation och sårbildning samt förstoppning och kolik. Att inte maska tycker jag är djurplågeri.

#16 Men om de nya rönen säger att larverna inte gör någon skada så borde inte dessa problem uppstå. Varför rek veterinärer att inte maska mot dem?
#17 beror nog på vilken veterinär… min vill att man maskar och jag vill inte oroa mej för kolik.
#16 Ja, eller så kan man ju vända på det.. vem vill bli ipumpad gift i onödan
. djurplågeri låter dramatiskt, så länge de mår bra. ser man tendenser ska man givetvis maska utan att vänta…
Men vill man minska antalet besvärande styngflugor så kanske avmaskning är ett alternativ.. om det hjälper.. flugorna kanske självsanerar sig vad vet jag hur naturen tar hand om detta…
Styngflugorna har tydligen hästar som sitt enda värddjur för larverna att övervintra och utvecklas i, så om ALLA avmaskade mot styngflugelarver skulle de utrotas…
(utan att lägga någon värdering i det)
#19 Det kryper i mej när jag tänker på hur de kan kräla omkring i hästen… hua!
# 21 Tur det inte inte kryper i dig när du ligger i sängen med alla kvalster då! Kolla in dem i närbild!!

#22 Öhum, dom kryper inte inuti mej… jag om någon vet just nu vad kvalster kan göra då min dotter blivit angriper av mjällkvalster från farmors hund… inget kul alls och om dessa småkryp kan göra sådan skada i huden så undrar jag vad mask kan göra på insidan… brrrr