Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3400 ggr
sandraDeLuxe
0

Normalvärde på hö..

Vad skulle ett normalvärde på hö behöva ligga på hos dessa hästar..

1 2 åring (shetland) som arbetas med 2-4ggr/v.

1 3 åring (Welsh kat. b) som är dräcktig och ej arbetar.

1 15 åring (d-ponny) som bara går på vintervila.

/SG

AnnaFagerell
0

Optimalt vore ju med ett grovfoder som kan passa all tre. Jag skulle siktat på ett grovfodervärde på 35-50 i smältbart råprotein samt 7.5-8.5 MJ. Så kan du komplettera med kraftfoder till den dräktiga samt den unga som tränar om det skulle behövas

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

jag skulle helst välja ett grovfoder som ligger över 50 i protein till allihop, för att slippa drittla med tillskottsfoder.

pluttanna
0

# 1 har du 7,5 mj och 35 g smrp så får du en kvot på 4,7 bara. Inte lämpligt får någon typ av häst!

TS:

TIll häst 1 och 2 skulle jag ha 10 MJ och 70 g smrp per kg ts. 

TIll häst 3 skulle jag ha 7-8 MJ och 60/70 smrp per kilo ts.

AnnaFagerell
0

#3 Kolla att det står mellan… har du 7.5 mj och 45 smrp får du en kvot på 6… beror ju på hur siffororna kombineras

Hade jag gett min tvååring ditt exempel i 1 hade hon dött av fetma och 70 i protein till en valack som inte gör nåt är ju tokigt tycker jag men det är bra jag

[Billan]
0

Jag väljer ett hö som har högre proteinhalt än 50 smbpr om det finns, men vill inte ha så hög energi. Gärna 7,5 Mj om den kombinationen går att hitta.

pluttanna
0

#4 just det. En kvot på ditt lägsta Mj är 45. 35 smrp blir ju då ännu lägre om du ska kombinera det med 8,5 Mj  och passar således inte in alls. Vilket då blir ett dåligt exempel.

Observera oxå att jag skriver i kilo TS. Beroende på vad man fodrar med. OM det är hö eller hösilage. Vårat höislage har 10 Mj kg ts vilket blir 7 Mj kilo foder. Vilket inte räcker till våra 2 åringar utan tillskott trotts fri tillgång. Dom äter omkring 1,3- 1,5 kg ts/100 kg häst.

Och självklart är 70 g smrp till den mängden energi för mycket. JAg slank på skrivbordet. :)

Ska ju vara 43/50 g smrp.

AnnaFagerell
0

#6 Jag brukar räkna per kg foder… så det blir ju galet om man räknar på olika vis och så tror man fel helt enkelt Glad