Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1102 ggr
lilleman
0

sel hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min underbara körhäst är absolut värd en sele utav bästa kvalite´. Har inte haft honom så länge och då ingick en sele som de hade kört honom med hela tiden. Nu har jag läst på en hel del och börjar fatta galoppen.

Att skitselen han hade då han kom inte va nån höjdare det förstod jag redan då.Menfrågan är vad jag ska köpa?  Man kan lugnt säga att han älskar att bli körd och det går undan vill jag lova! Vi kör överallt men roligast är på små krokiga skogsvägar( tuffare terräng kan man säga)

Är det lyx att köpa en maratonsele?Vad ska jag tänka på? Jag mätte honom idag, han var 164 runt magen(en liten tjockis för tillfället) och ca 90 runt "bröstet".Vilka selar rekomenderar ni?Finns det nån som har en bättre begagnad till salu?

Tacksam för svar.

Sasser
0

Jag har PM:at dig!

Benjamin
0

Hej vad glänsande fin din ponny är!!

Lulan
0

maratonsele är ingen lyx, utan en skön sele för din ponny. kolla på equilex.se de har bra selar till rimligt pris. eller börjes ideal equiesterian är också bra, men dyrare. kuskringen.nu har länkar till sidor som säljer selar

lilleman
0

Ok, tack för alla råd. Har sett att det finns collersele eller vad det heter det är ju bara bröstan. Är det överkurs eller? den ser så bekväm ut…Är det nån som har en sån? Är den svår att passa in?Vill ju att han ska ha det så bekvämt som möjligt.

#2 Oh ja tack han är en fiiiining. Underbar att köra. Men alla har ju väldigt fina hästar här!

Lulan
0

hej igen, en collersele måste måttbeställas då det är viktigt att de sitter rätt, annars får hästen lätt skavsår eller drar fel. då är det bättre med en loksele som är lättare att passa in.

nillab
0

ska du köra för din och din häst skull eller ska du tävla? det är det som avgör vilken sele som du behöver till din häst. Kolla in selarna på min hemsida www.selar.se och skulle du behöva hjälp så maila bara./ Gunilla