Gymkhanan i älmhult
Är det några fler än vi som tränar till den? :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vi kommer inte vara med. Jag mailade ansvarig i god tid innan anmälan gick ut för att få veta vad man skulle göra men jag fick inget svar….
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmälan har inte gått ut ännu och det går också att ringa. Men jag fick svar på mitt mail:
"Hejsan Sofie!
Så roligt att ni tycker det händer lite saker i Syd .
Det är min man Lennart som håller i aktiviteterna för barnen och framöver så försöker vi hitta på så roligt som möjligt för både stora o små .
Barnen är vår framtid och dom ska också ha roligt med dom små ponnisarna likaväl som vi har på våra utställningarna .
Det är väldigt roligt o höra att våra barnaktiviteter är uppskattat av er föräldrar ,det sporrar oss att fortsätta hitta på nya o roliga saker även till nästa år .
Gymkhana är indelat i tre kategorier 1-5 år 6-11år 12-16år
Med tre olika svårighets grader ,men banan är det samma för alla .
I banan ingår Cavaletti ,för dom alllra minsta och mellan gruppen så är det frivilligt om dom vill sitta på sin häst el leda med undantag av dom största (12-16år ) i deras fall enbart ledas i alla momenten då dom är lite stora för o rida .
Hoppning( ett kryss som agilitybanan)Dom minsta får ha ledare med sig hela tiden .
Rida/leda igenom en hörna ,hämta en sak i en spann som är gömd i sågspån . Backa tillbaka och lägg i en annan spann ,fortsätt sedan rida/leda igenom till nästa moment .
Stanna vid en pinne och fylla ett glas med vatten från en bringare ,hålla glaset till nästa moment .
Fortsätt slalom genom tre(dom minsta) 4(mellersta) 5(dom stora) koner utan att spilla ,max halva glaset får vara kvar för dom minsta ,fullt glas för mellersta och dom stora.
Mål
Vi har fem moment.
och höjden på hoppningen är i tre steg minsta är ca 20cm ,30cm och till sist 40cm .
Hoppas det inte är alltför svår bana för barnen nu ,är det något så bara hör av er ."
Synd att jag inte visste att du ville veta sen innan för då hade jag kunnat lägga ut det på forumet för länge sedan. Anmälningstiden till gymkhanan går ut den 23 oktober.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#2 Det har jag missat att anmälan går ut senare än utställningen.
Men jag har inet fått svar på mitt mail om deltagaren måste vara medlem i SSS eller det räcker med hästen och ägaren till hästen. Hur är det med alla er andra där barnen deltagar, är barnen med i familjemedlemskap eller är det bara en medlem i familjen eller hur fungerar det?
Jag är medlem i sss, barnen är inte det. Ingen som har frågat efter medlemskap från arrangörens sida…
lurvponnyn.vimeddjur.se
I vårt fall har vi familjemedlemsskap. Tösen gillar ju även handlerklass, maskeradklasser etc.
#5 Så ni har också börjat träna? :) Hur går det för er?
lurvponnyn.vimeddjur.se
# Nja, det var ju först i går som jag blev varse vad som kommer att ingå i och med att du lade ut mailet.
Men nu blir det säkert lite träning av. Natalie ville rida, fast hon har aldrig hoppat, så vi får väl se var det slutar. Kul initativ iallafall.
Får även 112-16åringar rida?
Stall Bråna

Tittar man på utställning så står det ju att ÄGARNA måste vara medlemmar i SSS det är ju inte alltid ägarna som visar hästarna , borde ju vara samma sak kan man ju tycka då.
Vi har ju iof alltid familjemedlemskap här , det är inte så mycket dyrare tycker jag
#9 Fast det är inte mina egna barn utan mina medhjälpare…

#10 Men vi äger ju inte ena hästen som ska visas på utställningen , den har Amanda på foder , men det som har betydelse där är ju att ägarna är medlemmar så för mig är de samma sak , vi är fodervärdar men behöver inte vara medlemmar för att visa hästen …
#7 Lilla tjejen här ville knappt trava förut men jag lyckades lura henne att hoppa :)
Det är värre med den andra tjejen som är 9, hon vill ju rida men jag kan påpeka att rida slalom med en hand och ett glas med vatten i den andra är minsann inte så lätt!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Är det några fler än vi som är anmälda?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Får även 12-16 åringa rida på Gymkanan?
Stall Bråna
#14 Läste nånstans att dom inte ska rida… vet bara inte var

Hej!
#3 Endast ägaren till hästen behöver vara medlem . ring mig om det är något mer du undrar över. har problem med mailen imellanåt.
042-69273 el 0737-349040
#8 12-16 får endast leda genom momenten ,anser att dom är lite för stora för o rida . vi ser till hästarnas bästa i det fallet .
I 5:e momentet som är slalom (se inlägg#2) med vatten i handen,får dom minsta leda sina hästar med hjälp av en förälder istället för o rida.Då ett halvt glas vatten.
Dom mellersta barnen får givetvis rida om dom kan/vill med hjälp av ledare ,då med ett helt glas vatten.
Dom äldsta också ett helt glas vatten får endast leda sina hästar,då utan ledare.
Gymkhanan beräknas starta när klass 6A startar och beräknas vara slut när klass 8 är bedömd färdig . Under dessa klasser är det dropp in till gymkhanan.
MVH Heidi Medhjälpare till gymkhana
#16 Det är ju för sent… vi har inte anmält… Eller kan man efteranmäla gymkhanan?
#16 Hur många är det som är anmälda till gymkhanan? :)
lurvponnyn.vimeddjur.se