Den eviga foderfrågan till äldre häst
Min 20-åriga lilla märr har tagit sig bra i sommar.
Vill dock veta om någon har erfarenhet av kräsenthet…. Hon gillar inte betfor, inte lucernnpellets uppblött. Så jag ger henne idag en blandning av Dodsonhorell Build up och rågkorn kross.
Önskar tips på om det finns något otroligt smakligt som denna lilla dam kan äta. Vill att hon ska hålla vikten nu när hon är dräktig. Hon har mjuk och blank päls, inte raggig. Pälsen är tät och hon fryser inte när det regnade, står inte och rister. Fick dock på sig ett regn täcke ändå.
Tänder är fixade av tandläkare. De såg bra ut, lite rasp på dem bara.
Plus om någon vet om just RÅG är ok att ge. En bekant som hade det till sin unghäst när hon fick hem den. De ger rågkorn kross till nötdjur annars
Min lilla märr gilla inte kraft grov eller pelleterat. Tuggar glatt i sig stora mineral pelletsar men de som är i müslien gillar hon inte….
Mkt tacksam för förslag. Hon är rund om rumpan men dåligt musklad i ryggen. Tagit sig bra som sagt men vill hon ska bibehålla och gärna få mer hull på kroppen. Hon har hämtat sig bra sedan hon kom till Sverige, pigg och glad.
Eggersmanns seniormüsli kanske kan va ngt? :) Brukar kunna slinka ner i de mest kräsna hästar ;)
Jag ger mina eggersmanns Zucht foder. Finns i pellets och musliform. Det är ett avelsfoder. Jag skulle inte ge ett seniorfoder som är anpassat för bara gamla hästar och inte för avelsston
Zuchten har iaf funkat fint på mina och dom har fått breda fina ryggar och fina halsar.
Råg kan ge allergiska reaktioner på hästar så det skulle inte jag använda med risk för exem eller så.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tack för svar. Ska skaffa avelsmüslie.
Tror de har eggermanns i K-staden
Eggersmann brukar vara super för kräsna pållar (och matvrak också för den delen ;) ) Lycka till :)
Även St Hippolyte (tyskt) har mkt bra foder med hög smaklighet. En av mina som rasade i vikt pga tandproblem fick jag fart på med deras Irish mash. Nu blandar jag alltid det i fodret och de älskar det. Finns avelsfoder, specialfoder för tjockisar, sportfoder. Jag har provat flera olika sorter och de är superbra. Vi kör shettisarna och tävlar distans med de stora.
Salsa är ett jättebra svensktillverkat foder. Använder Salsa Extra till mina.
Amor vincit omnia 
Gisses finns ju massor. Ska prova mig fram. Tack så jätte mycket alla.
Vill bara berätta att jag har börjat ge henne Lympos Avel och unghäst müslie. Hon svarar kanon på detta. Eggermanns har jag haft innan men fanns ingen återförsäljare innom rimligt avstånd. Jätte tacksam för era svar.

Sen finns ju fibergi. Har hört mkt om att detta bara är dyr halm, men fullblodet i stallet på 21 år som lätt magrar av tar sig kanon om man fodrar på en period med Fibergi Elit. Men skönt du hittat något som funkar för din tjej!

#19 Fibergi är mycket fibrer i. Det kan vara därför som en del tror det.och accosierar fibrer med halm Gamla hästar har ibland svårt att ta åt sig av fibrer i hö. För lite av struktur (fibrer) kan göra att seniorhästarna går ner i vikt. Det var så för min gamla häst så när han fick fiberberikat foder så höll han hullet kvar, trots "nästan inga" tänder kvar.

Då har jag lärt mig något nytt idag oxå!
Jag gillar Fibergi, det är väl svensktillverkat oxå, så det är väl rätt "miljövänligt" med tanke på det inte är kört långväga för att komma till Sverige.