Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2556 ggr
veronicarickfelt
0

Avmaska?!

Hmm… funderar på avmaska nu med banminth…?
är det nått ni har gjort me era ponnyer eller?

Pheobe
0

varför nu? jag väntar till maj med det. Ston som ska föla maskar jag lite innan fölning, så nära jag kan komma eller en vecka innan beräknat datum

Cattis
0

Jag avmaskar i februari - mars, skall ta alla mina nu vid månadsskiftet. Sen avmaskar jag regelbundet hela året givetvis. Stona får en dos Ivomec under dygnet efter att de fölat.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#2 varför får dom ivomec då? min vet sa att det räcker med fyrantel eller så då. Ivomec på hösten alltid

AnnaLundin
0

#2 och #3

Det där med Ivomec inom ett dygn efter fölningen är lite kontroversiellt, för vi är måååånga som gör så (för att ta kål på fölmasken, som sprids till fölet via mjölken), samtidigt som detta går mot alla rekommendationer från tillverkare o.d, för att "det finns inga studier på hur det påverkar nyfödda föl"….

#1 NU bör man avmaska åtminstone unghästar mot spolmask. Vuxna hästar blir mer eller mindre resistenta mot spolmask, men unghästar kan bli jättepåverkade. Jag har själv, i min omgivning, sett exempel på föl/unghäst som dött pga att tarmväggen brast för att det fanns så mkt spolmask där….

Pheobe
0

#4 räcker det inte med annat mildare preparat då? måste det vara ivomec? Jag maskar innan fölning för fölen tar inte så stor skada av det som efter fölning. Man ser mer lösa magar på föl om man maskar efter fölning.

Bäst är ju att ta maskprov. Inte alla unghästar jag maskar i februari. Men nu har det inte gått hästar här så länge heller. Var veterinären som sa att det inte alltid behövs på unghästarna

Cattis
0

#3 För fölet skall få "i sig" av det. Det har jag alltid gjort. Jag kan aldrig veta exakt då de skall föla, iom att det sällan stämmer med beräkningarna. Därför får de en dos inom ett dygn från att de fölat. Föl skall ju avmaskas med Ivomec och jag har iaf aldrig hört annat än att man skall ge Ivomec (eller liknande innehållande "ivermectin" - osäker på stavningen). Fölen får sedan Ivomec vid 2 och 4 månaders ålder.

Så här står det i en artikel om földiarré:
"En annan orsak som anses kan ge fölbrunstdiarré är fölmask. För att förebygga maskangreppet ska stoet avmaskas vid tidpunkten kring fölningen, strax innan eller samma dag hon fölat. Att avmaska fölet har inte visat sig påverka diarréfrekvensen."

I övrigt avmaskar jag med samma preparat på hela flocken i två år i rad, sedan byter jag. I år får alla Banminth, förutom föl och nyfölade ston vid just dessa tillfällen.

/Cattis

VeronicaP
0

Jan-Februari avmaskar man unghästar mot spolmask , använd det medlet som ni ska använda det året.

Sen avmaskar man innan betessläpp med samma medel och man behåller samma avmaskningsmedel hela året helst i 2 år innan man bytar. Enligt alla nya rekomendationer och för att hästarna inte ska bli resestenta mot maskmedel.

Använd aldrig olika vår och höst utan håll er till samma.

Avmaska stona inom ett dygn efter fölning mot fölmask, för att slippa diarre , att de får diarre vid brunst är inte ovanligt även om de är maskade …

stallostby
0

Jag har avmaskat mina med Noromectin idag pga att min ena ponny hostar så…inte för att jag tror det har med saken att göra men ifall om att…

Avmaskar annars innan betesutsläpp och på hösten med ivomectin. Man ska ju hålla sig till samma avmaskningsmedel i två år och alla hästar skall avmaskas samtidigt med samma medel. Vissa medel ska man ju avmaska med var sjätte vecka med på betet..men det slarvar jag med.

[Anna-N]
0

Avmaskar alla hästarna nu i mars ( gjorde det nu i kväll) med Banminth.
Tar dubbeldos Banminth sen före betessläppet o stona får Ivomec i samband med fölningen. Har alltid gjort så.

AnnaLundin
0

Å andra sidan, man kan ju faktiskt låta analysera ett träckprov…

Har man skött sina avmaskningar och sina beteshygieniska åtgärder bra så kanske man inte behöver trycka i sina ponnyer några gifter (avmaskningsmedel) alls! :D Det svaret kan man få om man tar ett träckprov!

Puzzel
0

Jag avmaskade med Banmith förra månaden som man skulle göra med unghästar enligt vad jag hört hoppas jag gjorde rätt.

stallostby
0

vill bara tillägga att ska man enligt vad jag har lärt mig avmaska unghästar i jan/feb. (mot styngflugan). I mars är det väl försent egentligen.

Det här att man ska kolla masken tyckte jag var bra tills jag såg priset på provet som var dubbelt så dyrt som avmaskningsmedlet. Då avmaskar jag hellre av gammal vana.

Cattis
0

#12 Ja egentligen, men jag gör det ändå eftersom jag kommit efter av olika anledningar. Jag skulle gjort det för ett par veckor sedan men det hände lite annat i stallet som gjorde att det blev "avbrott" i rutinerna. Det gör säkert ngn nytta.

/Cattis

AnnaLundin
0

#12 Fast om träckprovet visar att du inte har någon äggförekomst, så är det ju mer än DEN avmaskningen du sparar. Har du inga ägg och sköter beteshygienen så får du inga nya maskar heller = kan vara utan avmaskningsmedel läääänge…. Vet man med sig att man har styngflugor där hästarna finns = de får gula ägg på frambenen, så måste man maska med ivermectin- eller moxidectinpreparat och i övrigt kanske inte alls. DÅ blir det kanske inte så himla dyrt att ta träckprovet ändå…

stallostby
0

ok men man måste väl ta träckprov på samtliga hästar? och sedan måste man väl ta ett nytt igen..och igen..eller?  Jag har inte satt mig in i detta.

För hur vet jag att jag skött hagarna ordentligt. Visst ser man äggen på benen men då är det väl försent.? Vi hade det förra året. Hösten var lång och jag misstänker jag höstavmaska för tidigt (slutet av sept. tror jag). när höstavmaskar ni?

veronicarickfelt
0

Kolla masken är att rekommendera. min stora häst har ju haft fång till o från… och vi har tagit kolla masken på han varje år och då har han haft 0 i provsvar hela tiden och i om med det så sparar vi att köpa avmaskninsmedel och vi sparar hans mage då d ändå är ett starkt medel att trycka i dem!

#7 tack för ditt svar! ska skriva ner det tror jag.. mina hästkunskaper brister lite på d där me avmaskning. *skäms*

Puzzel
0

Vart på benen sätter sig styngflugan, förr sa man att de satt nere vid kotorna/skenbenen är det samma nu eller har det ändras kan ju vara bra och veta om man ska leta på annat ställe

[Anna-N]
0

#17. Äggen brukar sitta på hovskägget/skenbenet. Men jag har hittat på bukområdet på någon häst vi köpt….

Här har vi ju inga styngflugor i någon större omfattning vilket man får vara tacksam för.

VeronicaP
0

#17 är rätt samma , de går ju inte att missa då de är gula och fina Flört

# 16 Var så lite så , jag ska tom ha fått papper om detta med avmaskning då vi var i väg på en sådan informationskurs , men vart man lagt det är en annan femma *S*.

Benjamin
0

Ifall man har en fyraåring. Är det att rekommendera att ta träckprov eller avmaska nu i vår?

Benjamin
0

Var skickar man träckproven? Och till vilken kostnad?

veronicarickfelt
0

#21 om man köper en sån där kolla masken på apoteket är portot, alla kostnader (280:-) betalda, adressen står på lådan så d e bara o följa föreskrifterna och sen posta!

Pheobe
0

#7 det är bara ivermektin preparat som tar styngflugans larver så att bara avmaska med ex banminth eller phyrantel hela året är inte bra alls. Och att avmaska med Ivomec eller Noromectin hela året är onödigt med gift då det inte behövs vår och sommar. Möjligen på avelsston då det tar fölmasken också.

Vi har mycket styngflugelarver här. Massor med ägg på hela hästen på hösten. Det är dock inte lönt att avmaska förräns i okt/nov för annars hinner hästen bli smittad igen. Viktigt är ju att ta bort äggen från hästen då den kliar sej på benen och får in det i munnen.

En sak som jag skulle vilja uppmana STOÄGARE om är att avmaska hästen 14 dagar INNAN den åker till hingst! Visst säger man som hingsthållare att man vill ha avmaskade ston men INTE nyavmaskade för då skiter hästen ut masken hos hingsthållaren och smittar ner ytterligare beten. Så snälla, avmaska hästen en tid innan den åker på betäckning.

Tar man träckprov kan man som Anna ovan slippa att ge hästen gifter. Vi avmaskar våra enbart vår och höst. Behövs inte mer för vi vet vad vi måste maska mot. Att bara ge en en massa om i fall att är onödigt och kan göra hästen resistent. Vill man inte ta träckprov på alla tar man på de yngsta hästarna. Har inte dom maska har inte de vuxna det heller.

AnnaLundin
0

#23 Det är inte HÄSTEN som blir resistent, det är maskarna som utvecklar resistens… Och när maskarna inte längre dör av avmaskningsmedlen, DÅ får vi problem. På hippocampusdagarna i höstas togs detta upp. Det finns resistensproblem bland alla typer av avmaskningsmedel, men än så länge finns ingen masksort som tål alla sorter.

Men det är för att undvika resistensutveckling som vi bör minimera användandet av avmaskningsmedel och i stället jobba med beteshygieniska åtgärder såsom mocka hagar, sam-/växelbete med får eller nöt, vara noga med betesputsning och gärna harva ratorna med "pinnharv" så att träckhögarna sprids ut och torkar upp = larverna torkar ut och dör.

Sen tror jag egentligen inte att det spelar någon roll om man maskar dagen före betessläpp eller 2 veckor före, för det som kommer ut med träcken efter avmaskningen är ju döda maskar. När man fått ut de döda maskarna blir det ju inga fler ägg heller, utan just då är hästen att anse som parasitfri.

Den gängse rekommendationen numera är faktiskt att man ska maska mot styngflugelarverna i september-oktober och inte senare än så. Blodmaskarna kapslar nämligen in sig efter ca 1 november och är då inte åtkomliga med avmaskningsmedlet. Förr maskade man vid lucia, den rekommendationen finns inte kvar längre.

Cattis
0

#23 Om du lyssnar med de som föreläser om sina preparat, från både Banminth och Ivomec så säger de själva att de rekommenderar ett till två år i stöten för att inte maskarna skall bli resistenta. Vi har haft föreläsare på års och höstmöten om detta och detta är vad de sagt.

/Cattis

Pheobe
0

#24+25 klart att maskarna kan vara levande när dom stöts ut så det är inte hela sanningen heller. Sen rekomenderar min veterinär mej att maska mina i november eller slutet av oktober tidigast och då följer jag det. Träckprov har sen visat att det blivt kanon. Jo visst ska man kanske hålla sej till samma preparat men det är inte fullt möjligt om man använder sej av banminth ex som inte tar styngflugans larver och då måste man ju maska med ivermektin hela året isåfall.

VeronicaP
0

#26 Nä det ska man inte göra faktiskt utan du ska hålla dig till samma medel hela året jag frågade faktiskt om det och då fick jag till svar att man skulle skulle ändå hålla sig till samma medel.

De som gör medlerna borde ju faktiskt veta hur det funkar.

veronicarickfelt
0

Hmmm kanske ska ha ett nytt möte om avmaskning då d verkar vara ett ämne som går att diskutera länge…….

Kanske me representanter från dem olika tillverkarna, nya rön… m.m….

AnnaLundin
0

#28 Det är inte maskmedelstillverkarna ni ska ha som föreläsare! Välj hellre någon från t.ex SVA, som jobbar med såna saker, kan de senaste forskningsrönen OCH är OBEROENDE från tillverkarna!

www.sva.se

veronicarickfelt
0

#29 Eh… alltså d va bara ett förslag…

Cattis
0

#29 Nu är det ju faktiskt så att de själva rekommenderar att använda "konkurrenternas" preparat. Banminth rek att använda ex Ivomec vartannat år, trots att de skulle kunna säga annat. Samma gör den jag talat med på Noromectin… Så de är nog ganska opartiska ändå.

Men visst, det vore ännu mer intressant med en föreläsning av ex SVA.

#30 Ett bra förslag tycker jag, problemet är att så få kommer på dessa möten bara.

/Cattis

VeronicaP
0

#31 Fast när det var här nere i mina trakter så var det ju Distriktsvetrinärerna i Laholm som hade anordnat det och de fick lägga det på 2 dagar tom så det var mycket folk och det stämmer precis som du säger att de rekomenderar att använda andra än sina egna preparat och faktiskt så var där även en från SVA när jag var iväg.

UG
0

Hos b.l.a nedanstående företag kan man beställa emballage för att skicka in träckprov. Man kan ta ett gruppsampel för att se om flocken har många ägg per gram träck. Man skiljer på kvalitativt och kvantitativt prov. Jag väljer kvantitativt prov för att få veta just mängden ägg per gram träck. Ca 300:- brukar det kosta och det är stora sparade pengar om resultatet visar att jag inte behöver avmaska denna säsong.

http://www.hjortenslab.se/

http://www.vidilab.se/

http://www.sva.se/