Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3043 ggr
polgara
0

Funderingar

Har funderingar på att göra mig av med hästarna pga sjukdom. Frågan är då om jag kommer ångra mig. Magnus vill att vi behåller dom, men jag har inte orken som det är just nu. Ska man kanske låna ut dom på foder ett tag eller kanske är det bäst att sälja av. fy vad svårt det är. Ligger o grubblar över detta

AnnaLundin
0

Jag har ingen aning om vad det är för sjukdom du har, så jag svarar med några motfrågor…

Jag tror att din prognos är viktig för ditt val, hur länge till kommer du vara dålig? Kommer du alls att bli frisk? Kan du hitta lösningar som gör din hästhållning lättare? kan du njuta av hästarna när du är där, eller är det bara jobbigt? Skulle du kunna behålla t.ex hälften och välja ut dem som står dig närmast och köra "hästägande light" ett tag?

Låna ut på foder är ju också en lösning som funkar tills du kanske har mer kött på benen för att fatta beslut om vilket du ska göra. Det ger dig en tidsfrist…

SofieN
0

Hur många hästar har du i dagsläget? Går det inte att göra av sig med ett par stycken om du har flera? Kanske underlätta arbetet med hästarna på något vis?

Miica
0

Jag hade nog försökt sälja de som jag inte är fullt lika fasta vid, och försökt få ut de andra på foder, om jag inte kan ha dem kvar..

Mycket svårt..

[Shettisar]
0

Sitter själv med en sjukdom som jag aldrig blir fri ifrån.Har pendlat fram och tillbaka otaliga gånger om hästarnas vara eller icke vara. Men jag har inte hjärta att sälja 2 av dom. Försöker och har försökt sälja ialla fall den yngsta länge men intresset är svalt. Jag har dagar då jag inte alls tycker det är roligt,men samtidigt har jag väldigt svårt att se gården utan mina små pållar.

Jag har haft 3 av dom (har 4) utlånade och det har fungerat bra.Förutom den senaste som även ska säljas. Så jag är efter den fodervärden väldigt,väldigt försiktig. Det är inte hästarna som ska få "betala" för att jag inte har möjlighet att själv sköta dom. Jag säger inte att alla är oseriösa men egen erfarenhet gör mig väldigt skeptisk. Man vet aldrig hur de behandlas,vad man får hem igen.Därför tycker jag att sälja de som inte betyder allt för en är bäst.Alla har vi ju favoriter.Min sjukdom är lite årstidsbaserad också.Så vår/sommar är det som bäst för mig att vara hästägare.Jag biter ihop och gör det viktigaste för djurens skull även de gånger jag är som sämst eller kan jag få hjälp om jag vill fast det är sämre med att vilja fråga om hjälp tyvärr.

polgara
0

Just nu har jag 7 hästar+ gårdens gamla ponny på 26år. 2 valacker är utlånade på foder.

Lider av bla reumatism, som blivit värre nu, tidigare har det gått upp o ner, nu är det mer konstant värk.

att sköta hästarna är jobbigt just nu. Stona + gårdsponnyn går på lösdrift, hingsten+ vbl travaren står på stall nattetid. Har tyvärr bara tillgång till 1 lösdrift o kan inte ha hingsten där med flickorna, travaren hade gått kunnat gå där, men nu får han agera sällskap åt hingsten

Hur jag än vänder mig har jag rumpan bak, både vill o inte vill göra mig av med pållarna. Skulle aldrig kunna välja vilken av dem som ska bort o vem man ska behålla

[Shettisar]
0

Har också reumatism, jag bytte från Nordsvenskar till shettisar.Till Lösdrifts liknande från uppstallning.Det har hjälpt mig enormt mycket. Har "peppar,peppar" varit ganska okej nu i 2års tid.Men fötterna börjar "jävlas" med mig och vissa dagar är det som att gå på ojämna stenar och värk i varenda led i tårna. Haft reumatism i 20år och man får ta en dag i taget.Men att reducera antalet är nog bättre än att sälja alla .Man saknar det efter en tid och själv skulle jag aldrig kunna vara helt utan.Hästar är mitt största intresse också,har alltid varit.

Den dagen jag har så stora problem så att jag inte orkar sköta dom så får de som inte är lämpliga att säljas tyvärr somna in.De andra 2 som inte sålts får mao säljas.Men jag hoppas innerligt att aldrig behöva ta avlivnings beslutet .

zettan
0

jag sitter oxå i sitsen att jag funderar på att sälja av lite pållar. Jag har dock inga problem med sjukdomar men mitt intresse börjar svalna.

[Shettisar]
0

Problemet (för mig) är att när man väl bestämt sig för att sälja så går det inte alls.Fel års tid eller?

HeidiH
0

Ja, troligen en rätt dålig årstid just nu, samt att det verkar gå trögt på alla raser nu. Är nog inget som är lätt att sälja för tillfället!

Joystick
0

Jag hör ju också till de som har problem med kroppen.Konstant värk som beter sig ungefär som reumatiskt.. Hade stora hästar från början men bytte ner mig i storlek till shetlandsponnyer och fick därmed tillbaka glädjen igen. Jag har ju "bara" två shettisar men i allafall. Det ska MYCKET till innan jag tänker på att sälja mina killar. De är min drivkraft när jag har som mest värk eftersom de ger så mycket tillbaka

Min första tanke till Polgara är att gör inget förhastat. Se över din vardag med nya ögon. Be någon "ny" följa med dig till stallet. För att se på dina rutiner med nya ögon.

Nu vet ju inte jag vart ni bor men finns det ingen som kan tänka sig bli skötare/medryttare/kusk så du får lite avlastning åtminstone någon dag i veckan?

Anna-Carin

sanne
0

Kan ni inte se om det finns plats nere hos Magnus till några av dem ? så du kan ha lite färre hästar till o börja med..

nu vet inte jag hur gammal varmblodet är, men kanske låna ut honom på foder ?

polgara
0

Det är svårt att få till nån skötare/medryttare då det är långt ute i skogen o närmsta buss stannar en mil ifrån stallet.

Det är väl meningen att Magnus ska flytta hit i December.  Har en ryttare till travaren som kommer ibland när hon har möjlighet att få skjuts upp. Han har varit ute på foder i 5 år o fick tillbaka honom i våras.

Egentligen är det inga större problem med dom som går på lösdriften, däremot är det jobbigare med de 2 so står inne nattetid.

Nu tänker ni nog att jag gnäller över 2 boxar som ska mockas, men det är en plåga för varje greptag man tar, min reumatism är värst i händer o handleder.

[Shettisar]
0

#12 Dina besvär tycks vara som mina. Jag bytte ut halm till spån, just för att det blev lättare för mig att mocka.Men jag förstår dig till fullo. Värken är outhärdlig så fort man bara ens försöker göra något.

Förtvivlan över att vara så orkeslös i handlederna är inget alls roligt!

Joystick
0

#12 2 boxar KAN kännas som 200 när man har värk.

Något som du säkert provat men någon form av handledsstöd och handskar Back on Track ? Vet de som blivit  lite hjälpta av de. Är ju inget mirakel medel men de kanske kan lindra lite.

Annars skulle nog foder/sälja de som står inne eftersom du inte hade möjligthet att bygga en lösdrift till

Anna-Carin

koerhultskan
0

Var står dina hästar? Har en känsla av att vi inte bor så långt ifrån varandra?

polgara
0

14# Har 3 olika sorters handledsstöd o även Back on Track handskar, med de hjälper inte

#15 Har mina hästar utanför Olsfors, mellan Borås o Bollebygd

VeronicaP
0

Ja det här med värken är inte kul , jag har ju en del problem också och hade vi inte haft hästarna på lösdrift hade de inte funkat och har väl inte haft någon bra period just nu heller med en operation i handen och på måndag är det hälsenan som ska opereras , men i gengäld hade jag inte haft hästarna som jag kan gå ut och snusa på och prata med när man mår som allra sämst så vet jag inte om man hade orkat hålla humöret upp så bra som man gör.

Vi har ju också några till salu , men de säljs inte hur som helst då får de hellre går kvar här och jag har ju turen att ha en dotter och man som hjälper till bra och skulle de knipa så ställer min pappa och mamma upp med :D

polgara
0

Har bestämt att några ska bort iaf, men vilka? alla betyder ju mkt för mig.

[Billan]
0

Verkar vara många här  med samma problem.  Man försöker ju in i det längsta att klara de dagliga sysslorna. Men kroppen gör att glädjen med pållarna förtas. Men en sak är säker, hade inte jag mina små så kom jag inte ur sängen på mornarna.

Försöker också att hitta hem till några av mina älsklingar.  Ska behålla ett par som jag inte kan lämna. Sen får man väl se hur framtiden blir.

Kommer inte rätt köpare så blir dom kvar ändå, det får lösa sig.

okitok
0

Jag lider med er som pga smärta och sjukdom inte har möjlighet att ha kvar era små älsklingar…

Själv står jag här med 3 pållar som jag är omåttligt förtjust i. MEN jag har absolut 0 intresse av vare sig avel eller utställning.

Kanske dax att ta sig en funderare, sälja, låna ut, eller behålla som körhästar…?

AnnaLundin
0

#20 - varför skulle du göra dig av med dem bara för att du inte är intresserad av avel eller utställning? Det finns ju så oändligt mycket mer man kan göra med sina älsklingar!