träffa hästarna!
Hej alla!
När min mamma var liten hade dom 2 shetlandsponnyer. Sen efter några år så köpte en gubbe hästarna, och han har dom änn i dag.
Min moster (mammas syster) och jag brukar åka ut till hästarna nån gång i bland, eftersom det är typ 3mil dit så blir det bara en gång i månaden, inte ens det…
och hästarna går bara där i hagen med några får, hagen är stor och dom har ett skjul men ändå..
tycker så synd om hästarna då det blir såå glada när vi kommer dom galopperar till oss och gnäggar. sen när vi åker hem så springer dom längs hagen tills hagen tar slut, då de vill hänga med oss hem.
jag tycker att hästarna har blivit lite väl magra, även om de har fullt med gräs och sånt… Dom är tjocka runt magen men ändå smala kring benen osv.. Jag tror att dom har mask, men jag har aldrig sett en häst som har mask så jag vet inte..Han avmaskar dom inte!
Jag vill åka ditt oftare och kuna ta hand om dom då han som har dom inte gör det..
Så min fråga är: Vad ska ajg göra för att kunna få träffa dom oftare och hur vet jag om dom har mask? Ingen som vet något lösdrift som är nära motala?
_Kram Evelina
_
Jag tycker inte att 3 mil låter särskilt långt…
Fråga din moster om ni kan åka oftare.
Fråga ägaren om han kan tänka sig att avmaska dem? Eller om han kan tänka sig att sälja dem.
Frågan är om han orkar ta hand om hästarna… eller om det är ren okunskap
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vart står hästarna? Jag bor söder om Motala.
Amor vincit omnia 
#1: Men jag frågar det men hon vill inte det.
och om mamma eller pappa ska skjutsa dit mig så blir det ju 9mil.. (skjutsa dit mig:3mil + åka hem:3mil + hämta mig:3mil + åka hem:3mil =9mil)..
#2: Asså ahn kanske tar hand om dom lite, det vet ju inte jag.. Men ändå.. dom tycker att det är jätte kul när vi går på promenader med dom osv, då bara älskar det och jag villl kunna göra det oftare..
#3: Man åker förbi karlsby.. svårt att förklara..
_Kram Evelina
_
#14 12 mil…
Är det en gammal människa som har dom? Klart dom kan tycka det är roligt om du tar ut dom även om dom inte far illa utan att bli uttagna på promenad.
#5: oj räkna lite tokigt. ja precis…
Ingen som vet något billigt lösdrift i närheten av motala?
_Kram Evelina
_
Om du inte är där ofta så kan du ju inte veta vad ägaren gör med sina hästar när du inte är där. Mina hästar kommer också springande i hagen och skulle gärna följa med hem och sitta med i tv soffan om de fick, jag kan inte påstå att dom mår särkilt dåligt av att behöva vara kvar i hagen när jag åker hem.
Om man vill veta om hästen har mask kan man skicka in ett träckprov.
#7: fast jag VET att han inte gör särsklit mycket med hästarna..
_Kram Evelina
_
#8 Jag gör inte speciellt mycket med mina, det betyder inte att dom far illa för det
#9: nej jag har inte sagt att dom far illa.. men det är svårt att förklara..
äch, någon Medarbetare kan låsa tråden..
_Kram Evelina
_
Jag förstår att du tycker om hästarna och vill dom väl, men tyvärr får du nog ingen hjälp här. Det är svårt när man inte vet var du bor eller hästarna bor.
Han som har dom tycker säkert om dom också, men han tänker kanske inte som du.
Hoppas det löser sig på ett bra vis, tills vidare får du väl tjata om att bli skjutsad! 
kanske kan någon följa med som kan hästar för att se om det verkligen handlar om misskötsel?
Fast misskötsel är det nog inte, förutom att hovarna växer som ogräs och jag tror inte att han klipper dom rekelbundet, osv.. Men det är svårt att skriva ner allt.men någon kan låsa trååden nu alt. redera den
_Kram Evelina
_
#13 Om du känner dig "maktlös" kan du ju ringa Djurskyddet och resonera med dom….