Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2803 ggr
Fornuddens
0

Kostnad

Hej!

Av ren nyfikenhet har jag en fråga till er som har shetlandsponnyer.
Vart hamnar den normala kostnaden för er per månad med allt vad det innebär? Då utgår jag ifrån en häst.
Berätta gärna hur mycket ni lägger på varje sak.

Jag som har kaniner och avel på dessa hade samma diskussion i ett kaninforum, och det var verkligen intressant att se vart alla landade på! Är väldigt intresserad av hästar också, och hade varit spännande att se vart ni hästmänniskor hamnar per månad.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

AnnaLundin
0

*harkel* jag har inte den blekaste aning faktiskt… Dels har jag många hästar och dels betalar jag det mesta fodret i stora klumpsummor - det är svårt att slå ut det på månadskostnad….

Maliiin
0

Svart att saga.. Foder koper man ju inte varje manad och hovslagare, veterinar, avmaskning, vaccinationer och allt sant ar ju heller inte varje manad. Sa vet inte heller vad jag lagger varje manad. Kanske vill man inte veta heller Flört

runas
0

Jag mår bättre av att inte vetaFlört, skulle man börja räkna på vad de faktiskt kostar så skulle man nog få en chock och lägga av…Flört

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SannaHolmgren
0

Jag räknade ut det en gång och hamnade ungefär på 2000 kr i grundkostnad per månad för att hålla en häst då jag inte har stallhyra. (Egentligen blir det även en sorts stallhyra som inte är medräknad eftersom det har kostat en del att bygga ligghallen.)

Jag har två hästar det blir inte dubbla kostnaden men ca 2500.

I grundkostnad räknade jag ut vad jag betalat SOM MEST för hö, ensilageplast, kraftfoder mineraler, vaccinationer, avmaskning, underhåll av stängsel, (ej nytt uppsatt) försäkring, hovslagare.

Men hästen går inte skodd hela året, höet brukar svärfar inte ta så mycket betalt för, spån hämtar vi billigare vid sågverket och det går inte åt så mycket ändå då hästarna knappt använder ligghallen. Är hästarna i mer än gott hull så får de inte heller något kraftfoder.  Beroende på beteshagens kvalitét så har hästarna inte heller fått mineraler hela året. Veterinärkostnader är omöjligt att räkna ut om det skulle hända något, men man kan alltid räkna med minst en självrisk går åt om året för säkerhets skull. Jag brukar se till att det finns såpass på hästkontot hela tiden, mer eller mindre.

Man kan ju hålla på och räkna utgifter i evighet…

Jag gillar att shoppa hästgrejer. Jag brukar hålla mig till en max utgift per månad ca 350 mer el mindre, om det inte är något speciellt som ska köpas in.  Vi åker och tränar och tävlar då och då och DET kostar, med anmälningsavgifter, transport och bensin. Äldsta dottern rider lektion hos "grannen" en gång i veckan, kostar 200kr för 6 ggr

Grundutrustning, mina favoriter som jag inte klarar mig utan. En loksele ca 4500, (har 2 st) 4-hjulsvagn, 7500, träns ca 200 (har 3), dottern ska få en ny sadel ca 1000-4500 beroende på vad vi hittar, den gamla sadeln var gratis, grimma + grimskaft 100kr(vet inte hur många jag har). ett fleecetäcke, ett fodrat vintertäcke, ett regntäcke ca 800kr för alla. (ligger ett gäng…) Borstar mm ca 200kr  (har drygt 40 liter borstar liggandes i spänner)

En ny kvalitétssele + hållbar rockard för maraton står på önskelistan. vill inte tänka på hur mycket det kan kosta.

Slå ut den summan som blir på 12 månader och kanske inköpspriset på hästen, man blir nästan mörkrädd.

Långt inlägg men varsågod.

Joystick
0

Har då 2 killar Joystick Diablo -07 Pegasus född-06

Vaccination 1200/år

Försäkring ca 2000/år

Kolla masken och maskmedel ca 700 kr/år

Skoning ? skodde båda fram nu första gången 1000kr  ca var 8:e vecka

Utrustning..vågar jag räkna efter??

Sele  1 begagnad enklare bröstsele 1300? köpt här på forumet En Ideal sele nyinköpt 5800

Tömkörningsgjord  1500

Tömmar  till körning och tömkörning  1500

Parsele begagnad    2000kr

partömmar    500 kr                       

rockard , parvagn 7000 kr

Täcken  vinter, regn, fleece, osv ca 3000 kr

Huvudlag, bett  1200kr

REFLEXER 500 kr

På önskelistan står nu

En Drive out rockard  ca 15 000 kr

Finsele till Joystick Diablo  5800kr

Maratonvagn och parsele  35 000 kr

Foder spån halm

Årets hö 4500 kr

Halm till vindskyddet 400kr

Havre   100 kr

Mineraler 330 kr

Saltstenar 100 kr

Betfor  130 kr

Tillskott  vitlök, alger, kiselgur 250kr

Spån 1000 kr

TRÄNINGAR

Ridhuskort 800 kr

Tränare ca 300 kr i månaden

Lägger undan 600 kr i månaden för att ha hö kontot klart. Övrigt så tar jag det som det kommer. Vissa månader blir dyrare än andra fast å andra sidan så ger hästarna mig så mycket som inte går att översätta i pengar

Ahnna
0

Mina äter för cirka 225:- per månad.
Försäkringen går på ungefär 85:- per månad. (Lite mindre på unghästarna.)
Mineralerna kan inte kosta mer än några enstaka kronor per månad eftersom jag köper stora säckar.
De äter i dagsläget inga tillskott eller kraftfoder, höet räcker.
Halmen som går åt på lösdriften kostar max 50:- per månad.
Om jag anlitar hovslagare för verkning kostar det 75:- per månad. (150:- varannan månad alltså.) Men oftast verkar jag själv.

225 + 85 + 50 + 75 = 435 kronor per månad.

Sen tillkommer naturligtvis "småsaker" som vaccination, saltsten, tävlingar, träningar, kurser, utrustning m.m. Men det blir så lite per år så det räknar jag inte med. Okej, de som tävlar/ställs ut kommer såklart upp i några tusenlappar per år i anmälningsavgifter och bensinkostnader, men det är ju inget man måste göra för att kunna ha häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

shettismaffian
0

Box 800 kr /mån

service avgift 600 kr/mån

Hö 186 kr/ mån

Halm 50 kr/mån

försäkring 125 kr /mån

verkning 200 kr/ var 8:e vecka

vaccination 250-500 kr/år

Mineraler, ev kraftfoder max 100 kr/mån

Sedan tillkommer ju ev tränings avgifter, ridhuskort, utrustning, medlemsavgifter mm.