Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2036 ggr
AnnaLundin
0

underbett på utställning?

Jag har en ponny, en valack som är 20+, som har ett rejält underbett. Ingen kan beskylla honom för att vara vacker, men han är en fantastisk bruksponny, snäll och användbar och med en ändå ganska ändamålsenlig exteriör.

Jag har haft funderingar på att ta med mig honom med tillhörande ryttare på bruksdag nästa sommar och leker då också med tanken att han kanske kan visas exteriört trots sitt hemska underbett. Jag är ju mycket väl medveten om att han inte kommer klassindelas eller få någon slutpoäng, men det vore ändå kul att få honom visad (kanske t.o.m av den lilla ryttaren, för övningens skull…) nån gång.

Skulle Du tycka att det är konstigt om det visas fram en ponny trots rejält underbett (går inte att missa…)? Ska man kanske be om att få visa "utom tävlan" pga detta underbett? Går det?

// fundersam Tungan ute

SofieN
0

Jag har själv haft en ponny med rejält underbett, hon var visad som föl med fina poäng. Ena gången blev hon ju oplacerad pga bettet.

Hade själv tankar på att visa henne, hon är ju otroligt fin men jag vågade inte riktigt. Jag tycker inte alls det är konstigt, tycker som du att det vore kul att få henne visad ändå och har du också en liten ryttare som kan göra det för övnings skull är det bara att köra tycker jag. :)

AnnaFagerell
0

Jag tycker det är en ypperlig chans att visa en sådan häst på en bruksutställning där det inte är klassindelning.  Glad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annelie-P
0

Jag har också visat ett ungsto med tydligt underbett just för att jag gärna ville få en bedömning på henne trots bettet. Detta var nog 1997 eller 1998 (Vällingby) och jag tror inte att domarna kontrollerade munnarna lika noga då som nu (?), dock upplyste jag domaren när vi kom in för visning om problemet. Men det var så tydligt underbett att jag är säker på att domaren sett det utan att jag sagt något. Ponnyn var Gråska Heidi och hon fick 88867 och blev givetvis oplacerad.

Mmia
0

#3 Lite intressant att domaren ger en 8:a på huvud/hals/bål om det syns att den har underbett.

Ahnna
0

#4 Kan det vara så att de inte bestraffar huvud-hals-bål-kors med lägre poäng eftersom ponnyn redan är bestraffad genom att den blir oplacerad?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annelie-P
0

#3+5 Minns ej vem domaren var.. Vällingby 1998.

Mmia
0

Tror det var Lockvall som dömde 1998 i Vällingby, kan ha varit en domare till.

ThiffannyJ
0

#7 Vill minnas att Annika Strindgård också dömde?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mmia
0

Synd att man inte kan se det i webstamboken under utställningar.

Har också en känsla av att A.S också dömde det året.

ThiffannyJ
0

Man kan hitta det på SSS hemsida, där hittade jag och det var A.S som dömde.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

Man kan ju alltid visa i handlerklass om det är för barnets skull.

Vill man åt bedömningen är det ju en annan sak. När jag anordnade unghästutställning fyllde vi ut resterande platser med äldre ponnyer som exteriörbedömdes utom tävlan (Drive in-klass), men det är nog enda gången jag har sett den möjligheten.

Men är man införstådd med att den blir oplacerad så kan man ju lika gärna anmäla till vanlig klass - i praktiken blir det ju utom tävlan iaf. Fast man får kanske räkna med att det kommer tisslas och tasslas och spekuleras om föräldradjur och syskon… Tyst

AnnaLundin
0

#11 - min valack är 22 år, hans pappa är död sedan många år - det står 1900 i webstamboken Tungan ute… (hans yngsta avkommor föddes 1992, ingen gdk son i avel) - hans mamma är 26 år (yngsta avkomman är 15, stolinjen är "bruten", dvs inga döttrar el dotterdöttrar i avel)

Jag har således inte så dåligt samvete för att sprida rykten om att de skulle nedärva defekter.

jag kommer inte åka på någon "vanlig" utställning med honom, utan OM jag åker så är det på Syds bruksdag där det är drop-in-utställning utan klasser. (alla med guld tävlar om BIS). På bruksdagen brukar det inte finnas någon handlerklass, dessutom vore det kul med en bedömning på gammelfarfar.

Skälet till att välja "utom tävlan" är väl att han ska slippa synas i några resultatlistor, eftersom bedömningen ändå inte räknas.