Lusern
Hur fodrar ni som ger era hästar lusern.
Får dom det torrt eller blöter ni upp det?

Lucernpellets blöter jag alltid.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
lusernpellets ska blötas, det sväller jätte mycket

Och jag har fått höra att hästen tar upp proteinet bättre om man blöter lucernet först! Jag brukar blanda det tillsammans med betforet. Så får man en go sörja.
Sen förhindrar du foderstrupsförstoppning.
Hur lång hållbarhet har pelleterad lucern?
Har kvar sen i våras i tunnan och det verkar inte vara nåt fel på det men jag tänkte mer näringsmässigt om det är nån mening att använda det?
Jag ger alltid lusernpelletsen torr.
Har man hästar som äter långsamt och tuggar väl så går det utmärkt att göra så.
#3 - det är nog absolut ingen skillnad alls på proteinupptaget om du blöter det före utfodring eller om det blandas med vatten färdigtuggat och nere i magen. Proteiner från grovfoder processas ganska långt bak i tarmsystemet…
#4 - det är vitaminer som försvinner med lagringstiden, energi och protein finns kvar. Har det bara varit torrt förvarat så det inte möglat så är det fullvärdigt som foder.

#5 oj vågar du ge det torrt.. det har jag blivit varnad av veterinär att göra då det sväller så mkt..
Jag blöter upp det ihop med betfor o havre till dem som behöver ha det. annars finns ju alltid hackat strå om man vill att dom ska tugga mera !

blöter alltid..
den enda av mina shettisar som äter lusern just nu e ginny då hon går med föl o tappar otroligt mkt.. henne ger jag torr o jag har inte märkt nåt på henne att hon mår dåligt av d.. hon äter långsamt o tuggar väl.. hon tycker ju inte direkt om de o äter verkligen jätte sakta o rätt som de e när hon fått nog så välter hon ut halva spannen o sen står hon o kollar på mig o ser ut som om hon säger at hon vill ha nåt goare.. ha testad att blanda men då pillar hon bara ut d goda o lämnar lusernen..

#8 Om du blöter den kanske hon tycker bättre om den… testa.
/Cattis
Ger inte pelleterat nu men skulle absolut blöta den, har sett en fölunge med foderstrupsförstoppning pga torra lucernpellets - ingen rolig syn!
#6 m.fl - jag ger alltid torra pellets, mina hästar vill inte ha gröt, de äter inte upp om jag blöter det. De äter också så långsamt att de hinner tugga sönder pelletsen väl och blanda den mrdentligt med saliv. Jag har gett upp till 7 kg lusernpellets/natt till ett halvblod jag hade tidigare.
Man ska alltid blöta lusern (åtminstone Kraffts) pga risk för foderstrupsförstoppning. Jag blöter alltid lusernen till mina hästar.
Det spelar egentligen ingen roll om de tuggar bra el inte, om det sväller så blir det stopp i halsen, och har man haft det på en häst vill man inte ha det igen.
Har haft en häst som inte kunde äta något i pellets form det blev tvärstopp direkt. Och han åt långsamt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#13 - jo, tuggandet spelar roll. Dels så blöter saliven upp pelletsen så att den lättare glider ner i strupen. Och dels kan den hinna börja svälla redan innan den sväljs. Det är inte direkt så att den explosions-sväller…
Hästar som slänger i sig maten och inte tuggar så noga har betydligt större risk för foderstrupsförstoppning.
Lika stor risk få foderstrupsförstoppning om man inte blöter vanligt pelletsfoder som med lucernet. Går fodre lucern torrt liksom alla andra pelleterade fodersorter som också sväller enormt mkt.

#15 Jag skall villigt erkänna att jag mkt ogärna fodrar pellets hela, av någon sort. Efter att ha sett en del foderstrupsförstoppningar är jag ganska avskräckt.
/Cattis

Jag ger Lusernet torrt till alla mina hästar. Foderstrupsförstoppning kan de få av vanligt hö oxå.

Blötlägger. Ge det över natten i box om de inte är vana vid "gröt", då är det uppätet till morgonen. 
#9 ska testa o blöta den då i em när jag ska ut till henne
Blöter alltid på grung av foderförstoppnings risken, har man varit med om det så blöter man nog gärna. Pelletsen sväller på någon minut om man tar varmt vatten på. Det räcker med att några torra pelletsar fastnar i strupen så kan det bli stopp.
Man behöver ju inte ta så mycket vatten så det blir "gröt " det gillar inte mina heller, bara om det blandas med betfor vatten.
#16 inte jag heller =) Jag vill se vad jag fodrar… Ger mina musli, korn, havre och betfor samt hackad lucern som innehåller mer fibrer och växtråd

#21 Fast jag använder faktiskt pellets emellanåt. Nu får ett sto lucernpellets och krafft groov, hon vägrar äta müsli. Men hon vill ha den som riktigt grisig gröt, så det är inga problem med svällande pellets för hennes del iaf. :-)
/Cattis
#22 Ska jag va helt ärlig har jag fodrat ganska mkt med ett foder från Havens. Deras avelsfoder är superbra för hästar som behöver upp i vikt. Men i vanliga fall försöker jag undvika det. Musli från Eggersmann är super

Jag skulle aldrig ge lusernpellets torrt! Syrrans ponny får det och det blöter vi alltid!
#22 Håller med! Musli från Eggersmann är kanon! Har equi deluxe till min:)

Blöt lägger också alltid lucern pellets
Det står t om på säcken att "det BÖR blötläggas".
Mina vill inte heller ha gröt, det går att minska lite på vattnet.
Prova lägg 1dl lusern i en hink och blötlägg, så ni verkligen ser hur mkt det sväller. Håller inte med om att all pelletsfoder sväller lika mycket, Lusern och Betfor-pellets är det som sväller mest av de olika pellets jag har blötlagt(Krafft) och lusernet sväller lika mycket (om inte mer) som betfor, ger ni det torrt också?

Jag blötlägger alltid alla pelleterade "oexpanderade" foder, bl.a lusern, krafftpellets och givetvis betfor.
Det är inte bara foderstrupsförstoppning hästarna kan få av oblött lusern och betfor utan även kolik, då det suger upp så mkt vätska i mage/tarm att det blir förstoppning/fastnar.
#14 Förstår inte att du VÅGAR ge dina torrt lusernpellets fastän det finns dokumenterat risken för foderstupsförstoppning som därigenom kan leda till döden!! Jag anser att du bara "haft tur" som inte råkat ut för det.

Jag ger iof inte Kraffts Lusern, de "sväller" väldigt mkt, ger av annat märke som inte sväller o har väldigt små pellets.
Lite OT, hur gör ni som ger müssli? Det innehåller ju oxå massa pelletter, blötlägger ni det oxå?

Jag blötlägger bara lucern pellets och så betfor så klart

#29 jag ger müsli och blöter ej, det är väldigt lite pellets i. dom är pytte, pytte små (3mm i diameter och knappt 1 cm långa) och väldigt få. så vart du har hämtat informationen att det skulle vara "massa pelletter" i müsli, det vet jag inte…
Gav förr pelleterat foder från krafft och blötte då alltid. Är just därför jag gick över på müsli, för att slippa blöta.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ger lucern hackat strå som jag blötlägger då shettisen en gång fick problem med att det fastnade i strupen. Det blev ingen "riktig" foderstrupsförstoppning men tillräckligt obehagligt för honom för att jag numera alltid blötlägger.

Ger också musli till min men den innehåller inte heller MASSA pellets! Jättesmå prellets och inte många i. Så alla musli ag har sett är det inte mkt pellets i och är det i så är det smått. Men kan ju finnas nån som de är stora och mkt i då. Men inte vad jag vet:)
#29 musli innehåller inte en massa pellets, inte muslin jag använder iaf.
KRAFFTs Lusern är det lusernet som sväller MINST av de jag har använt, deras pellets är ju stora och "fluffiga" och inte lika hårt packade.
HIPPOs Lusern är mindre, men mkt hårdare packat och sväller nästan dubbelt så mycket som KRAFFTs

De müssli sorter jag har sett (fodrar inte själv med färdigfoder) är Granngårdens o Mustangs müssli o jag upplever att de innehåller mkt pellets för att vara ett müsslifoder, innehåller både stora o små pellets, hel korn, lite majs o nått annat. Dessa borde ju likväl orsaka foderstrupsförstoppning som vilka andra pellets som helst.

#35 Det där med hel korn har jag också sett, vilket förvånar mig lite. Måste man inte stöpa eller krossa dem för att ha nåt utbyte av dem i fodret?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#36 Håller med dig om kornet, det ska stöpas eller krossas för att hästarna ska kunna ta tillvara på näringsämnena (eftersom kornen är så hårda).
Men de flesta müslisorter (Granngårdens från Red Mill´s och Mustangs) har ångkokt spannmål - vilket förbättrar näringsupptaget även om det är tex hel korn i.
#23 Hur får jag tag i avelsfodret från Havens?
Tack alla som har svarat nu vet jag att jag skall blöta upp lusernfodret.
Hur länge låter ni det stå i blöt?
#39 använd varmvatten så är det klart på 10 minuter :o)
Har alltid fodrat torrt. Det tog jag för givet. Köpte lusern idag, ska se om det står något på påsen. Har man en häst med dåliga tänder kan det nog vara bra att blötlägga det.
Fodrar ni även havre blötlagt?
#41 På Kraffts påse står det att man ska blötlägga lusern för att förhindra foderstrupsförstoppning.
Jag ger mitt halvblod blöt havre när jag ger det ihop med något annat som ska blötas (ex betfor eller lusern), annars får hon torrt. Hon är hosthäst, så för henne är det bra att äta blöt mat.
#39 Om man häller på kallvatten tar det åtminstone ett par timmar innan det är helt svällt. Jag brukar blanda på morgonmaten på kvällen, fast på sommaren bör det inte stå för länge blött om det är varmt ute.

#41 Jag ger alltid betfor eller blöta lusernpellets ihop med havren och det andra, så jag fodrar aldrig "torrt". Men jag sväller inte havren och det andra i det blöta utan lägger ihop det precis innan fodringen.
www.stuteriprecious.se
Var på en foderföreläsning där det sades av en foderexpert att det är bara en myt att man ska krossa havre och korn för att hästen ska ta upp det ordentligt.
#44 Nyfiken på expertens namn, men det kanske man inte får skriva här?
I mitt halvblodsstos träck kommer det ut massor av hel havre om man ger henne det, men krossad syns inte. Självklart är det lättare för matsmältningssystemet att ta upp maten om den är krossad. Har man en häst som tuggar ordentligt spelar det kanske ingen roll.
Hästar som har en normal mun, välskötta tänder utan taggar ska normalt klara okrossad havre. Korn döremot har ju en hårdare kärna och bör krossas. Unga och gammla bör även få krossad havre.
Annars går det ju att stöpa havren då blir den mera lätt tuggad.
Hade ingen aning om att man skulle blötlägga luzern, måste totalt missat varningstexten genom åren… Ska även groove, ponny, bas och dy. också blötläggas för det har jag aldrig gjort på säkert 20 år..?
Att vattna luzern för att det sväller verkar konstigt för man fodrar ändå inte så stora mängder av det proteinrika foder utan att magen klarar det….
#44 - havre behöver inte krossas, men korn har alldeles för hård kärna för att kunna tuggas sönder ordentligt. Korn måste krossas, stöpas eller kokas om man ska ge det till hästar.
Jag har hittills aldrig hört någon foderexpert säja något annat.

#47 Jag vet folk som fodrar med 5-7 kilo lusern per dag till sina hästar, modell större. Har inte hört att det skulle vara skadligt för magen, det är ju ett grovfoder…?
Ger i nuläget cirka 1 kilo lusernpellets till mitt sto, skulle aldrig falla mig in att ge det torrt.
www.stuteriprecious.se
Man kan ge lusern som enda grovfoder om man vill.
Eftersom det är just ett grovfoder så spjäkas proteinet så långt bak i tarmsystemet så det gör inget att det blir lote proteinöverskott.
#49 bortåt sju kg låter väldig mkt med tanke på att det är mkt dyrt också. har inte sagt att det är skadligt för magen.?.. tänkte på ansvällningen!
att ge luzern som enda grovfoder skulle jag inte göra eftersom det är en baljväxt och ger upphov till gaser och ensidig näringstillförsel. Luzern är ett bra komplement till gräshö med lågt proteininnehåll. Dessutom ger det ju föga sysselättning och är verkligen inte ekonomiskt…
(min magra arabvalack fick 0,5 kg (ca 0,5l) på vårkanten, förvisso i spirande vårgräs, då sa hovslagaren hade han hade tendens till fång. Hans avföring var dessutom grön.)
Att blöta lucern som är hackad strå känns ju onödigt… då skulle man blöta höet likaså.
Havens foder hittar du här Veronica….

#51 På vilket sätt skulle lusernet ha bidragit till fång menar du?
www.stuteriprecious.se
fodrar betfor och lusern, vattnat och ordentligt färdigsvällt.
Havre lägger jag i direkt vid fodring, då havre inte ska stå i blöt för länge.
som sagt, jämför betfor och lusern och kolla hur mkt de sväller, lusernet sväller nästan mer.
Att blöta strålusern är väl inte nödvändigt? Men jag kan förstå om hästen tycker det är godare med lite vatten på, eftersom stråna ofta är väldigt grova och hårda

#47 det skadar inte att blöta allt pelleterat foder från krafft (kan inte utala mig om andra sorter).
Jag gav förr Groov till mina och jag blötte alltid. Hade en bunke på kanske 1 L som var halvfull med pellets och jag hällde vatten så det precis täcke. när man kom på morgonen och skulle fodra med det hade det svällt så mycket att det bubblat ut på golvet…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Luzern strå behöver inte blötas, Proteinet i grovfoder som luzern räknas som är inte lika farligt att överdosera som i ett kraftfoder.
Mina shettisar har fått upp till 2 kg pellets som blöts upp då de gått högdräktiga och värdet i höet inte räckt. Inga problem för dom att få i sig det.
ni som ger 1-2 (eller mer) kg lusern, ger ni allt på en gång eller delar ni upp givan under dagen?

#57 Jag delar upp på 2 mål. Hade jag gett mer än 1 kilo så hade jag nog gett 3 mål.
www.stuteriprecious.se
Jag har gett mina i krubban till kvällen då får dom äta som dom vill under natten, ibland har det funnits kvar på morgonen ibland inte. Har sett att de väljer hellre höet de fått som kvällsgiva först.
#53 jo det var ju så att hovis frågade just om jag fodrade med luzern.. och han rekommenderade det inte. jag tyckte han fick så lite men.. i samband med vårgrönskan blev det väl för mycket.
Har iaf respekt för luzern med tanke på att det är så proteinrikt, ger endast små mängder om jag behöver mer protein..
På påsen rekommenderas 0,5-2 kg och som kompletteringsfoder. Då är det nog större hästar man avser…
Har aldrig behövt ge mer än 0,5 kg (inte ens till högdräktig) enl. foderstatsberäkningen och mitt hö är inte särskilt proteinrikt. Så ni som ger flera kg måste ha proteinfritt hö eller…?
#60 - hade varit intressant att höra en bra motivering från din hovslagare om varför det skulle vara olämpligt att ge lusern, för de foderrådgivare jag disktuerat saken med anser att lusern är BRA att fodra med, kan ges som enda grovfoder vid behov och dessutom har en gynnsam effekt på magen på fånghästar.
Tendensen till fång skulle jag snarare misstänka kom från det späda vårgräset, eftersom det är ett känt faktum att det är kolhydrater (ffa fruktaner) som utlöser fång. Proteinteorin har forskarna släppt, då proteiner inte påverkar tarmfloran på det sätt som gör att fången utlöses.

#60 Jag behövde bara ge cirka 0,5 kg till mitt dräktiga sto innan hon fölade, men nu när ungen är nästan 6 månader gammal så haer hon tunnat ur och måste ha större mängder för att inte fortsätta tappa kilon. Lyckligtvis kom mitt hösilage igår och det har en smrp på 56 och MJ 10,5. Så jag är lite lycklig idag, efter att ha haft ett torrt hö med smrp på runt 40 ett tag. (Hade säkert funkat till henne om hon inte haft fölet, men nu behöver hon ju mer.)
www.stuteriprecious.se
#61 ja jag vet inte varför han sa så.
Men det här med protein eller inte till fånghäst är jag fundersam till för fånghästen i stallet fick hö som hade 90 g srp/kg och hon blev inte frisk förrän de bytte hö. (de hade ingen aning om att det var så högt utan fodrade på)
#63 - det kan ju ha varit väldigt mycket kolhydrater i det höet också… Det ser man ju inte och analysen ger inte svar på det heller.
ger alltid Lucern i hackat strå.

Ska man blöta strå också? vet att det är en gammal tråd ..
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag ger mina uppblött lusern hackad stå.Dels för den äldre ponnyn äter bättre och hans dåliga tänder fungerar lite bättre. Dels för att jag upptäckt att alla får i sig mineralerna också då de "klibbar" fast i lusernet.
#66 - man behöver inte blöta strå, det består av "sönderklippt" lusern, som de (flesta tillverkare) har hällt lite melass över för att binda ihop småpartiklarna som blir.
Ger lusern hackad strå m alfalfa (Dangreen9), kanonbra proteinfoder som komplettering till hö, blöter aldrig det.