Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3746 ggr
Hanna-D
2010-11-03 19:13
0

Halmpellets

Fick tips av en granne att prova halmpellets för det var sååå bra. Sagt och gjort, lade in detta till de två värsta lortgrisarna och visst är det lättmockat även åt dem men den ena började hosta, torr dammhosta så nu har jag bytt tillbaks till spån till henne. Och visst dammar det rejält när man mockar…

Någon som använder halmpellets eller har gjort? Åsikter?

[Teddy]
2010-11-03 19:19
0

Hur mycket la du in? Såg påsarna på Östergyllen; 59 kr för en skvätt. Det behövs säkert 10-15 påsar för att fylla upp en box, eller?

Hanna-D
2010-11-03 19:21
0

Fem påsar i en box som är 2x3 meter, det stod inte på påsarna hur mycket det var i. Bara det var konstigt tycker jag. Fick köpa billigt av en travtränare här som använder det till alla sina hästar. Har hittills inte fyllt på en enda gång och de har ju stått på det ganska länge nu… Tills igår då jag tömde den ena boxen.

Ahnna
2010-11-03 19:30
0

På vilket sätt är halmpellets bättre än vanlig halm? Bara att det är lättare att mocka eller finns det andra fördelar med det? Jag tycker att det låter som att betala för nåt helt onödigt, alltså pelleteringen, men det kanske är tänkt att vara mer hygieniskt eller nåt sånt - eller?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
2010-11-03 19:47
0

Lättmockat och otroligt drygt. Hygieniskt vet jag inte om jag tycker med tanke på dammet.

[Grabbarna-A]
2010-11-03 20:52
0

När jag köpte halmpellets första gången av återförsäljaren så sa dom att man ska vattna på det om det blir dammigt, så jag vattnar vid behov. Tycker att både spån och torv är dammigare, för när det är torrt och dammar så kan man inte vattna på dessa.

Hanna-D
2010-11-03 21:06
0

Har vattnat varje dag men det dammar lika mycket följande dag. Syns på väggarna och hästarna att det lägger sig ett lager med damm.

helenecarlsson
2010-11-04 01:05
0

Får hem på jobbet imorgon ska bli intressant o se hur de fungerar.
Dammar d mindre än spån tycker du Hanna?

Kratern
2010-11-04 09:28
0

#6 Nyfiken fråga… Om det dammar så infernaliskt, är du inte rädd att den ponnyn som står i den box du inte tömt också kommer att börja hosta?

Jag tycker det låter som ett mycket dåligt strö faktiskt, men nu har jag bara läst de inlägg som är här och har aldrig provat ströet i fråga själv.

Annalena
2010-11-04 20:53
0

Jag har halmpellets till mina hästar. För mig är det svårt att få tag i halm och pelletsen är därför ett alternativ. Min återförsäljare sade att man skulle ha in en säck per kvadratmeter boxyta. Jag tycker att det är lite dammigt när man mockar och "rör" runt i det men det ligger still när hästarna står inne. Fördelen är ju att det tar lite lagringsyta och att det blir mer "miljövänligt" än spån. Jag har bara använt det i ca 1 månad så det är fortfarande på prov.

SofieN
2010-11-04 22:47
0

Jag har själv inte provat pelletsen, men däremot halmhack. Gillade det skarpt! Det var dock behandlat med olja för att inte damma.

SirH
2010-11-04 23:12
0

Jag använder halmpellets till mina shettisar och är väldigt nöjd! Jag har provat mig igenom de flesta strömedel som finns på marknaden och för shettisarna har halmpellets i botten och vanlig halm ovanpå fungerat absolut bäst. Vanlig halm har dålig uppsugningsförmåga och halmpelletsen dammar, men genom att kombinera de båda har jag fått det ultimata strömedelet. Det varken dammar eller luktar och är lätt att hålla rent.

Shettisarna äter av torv och tidningspapper och blir dåliga i magen, varför jag valt bort dessa strömedel. Med spån ser boxen ut som en tornado, det dammar och är svårmockat.

Jag håller med ovanstående om nackdelarna med halmpellets. Det dammar (åtminstone vissa märken). Det är också förhållandevis dyrt.

Hanna-D
2010-11-05 10:16
0

#7 Har bara erfarenhet av kutterspån och halmpelletsen dammar mycket mer!

#8 Eftersom den andra hästen inte stökar runt i boxen på samma sätt och heller inte äter av halmpelletsen som unghästen gjort så nej, jag är inte lika orolig för henne.