Sadeltips
Funderar på att köpa liten westernsadel, ligger dom bra osv? Har hört att stigbyglarna är för små..
Finns det bomlösa sadlar till små, borde ju vara bra till dessa små runda ryggar 
Rent generellt, vad har ni för sadeltips till små tjockisar!?
(har Hööks sadelputa, funkar ju men vill en sadel till, lite större)

jag har en shires syntetsadel som ligger bra på runda ryggar, dom finns i rosa å ljusblått.
sen har jag en lädersadel vet dock inte märke, men x-vid brukar ligga bra iaf
Maxams XX-vida ponnysadlar funkar. Det är riktiga sadlar i syntetmaterial.

Har 15" lädersadlar med vid bom till mina på 101 resp 105cm, köpta på Hööks, funkar kanon
Och jag har precis sålt mina lädersadlar pga att jag anser att passformen på dem, både ur hästens och ryttarens synvinkel, är rent skräp! 
Det är jättesvårt att hitta bra sadlar till Shettis. När barnen börjar rida lite riktig så glider de. Har provat både de billiga på Börjes och Hööks och de ligger inget vidare. Hade hemma en Maxam x-vid men hon var för rund bak på ryggen…så den tippade lite framåt. Just nu använder vi en för stor Horse saver men den ligger iaf ok.
Jag har haft två lädersadlar från börjes (dock varierar deras modeller lite från år till år). Båda har legat bra. 15" normal vid (min kille är ganska kraftigt byggd och är av den större modellen). Den ena sadeln har jag haft i 10år (vilket är väldigt bra för såna "skitsadlar") det är inte förrän nu passformen inte är som den ska och det är dags att byta ut. Så det kan jag rekomendera till små ryttare!
Men det är somsagt svårt att hitta en sadel som ligger bra på shettis, om man vill ha dyrare kan man ju till exempel åka och prova ut en sadel.
Annars barbacka gjord eller fårskinnsadel är något jag tycker är väldigt bra! :)
Jag har också haft stora problem med att hitta en väl passande sadel till mina tjockisar. Har en gammal postini lädersadel som funkar skapligt. Har en ponnyputa som också funkar men tycker den blir för liten åt lite större barn.
Köpte en gammal begagnad westersadel nyligen, trodde att det skulle fungera bra. Men tycker sadelgjorden sitter alldeles för långt fram (man använder vanlig sadelgjord till den sadeln) så sadeln blir så "tippig". Det är alldeles för små stigbyglar på just den sadeln. Har själv satt dit vanliga stigbyglar för tillfället. Vet inte om nyare westernsadlar är bättre!?
Jag har flera sadlar från Börjes. De vanliga 15" "specialare" som de säljer för någon tusenlapp inkl. allt ligger jättebra. Jag beställde extra vid bom.
Däremot köpte jag också en westernsadel från Börjes och det var det sämsta jag varit med om. Den "skär in" i ryggen och gjorden sitter "fel". Satte på en svanskappa för att den inte skulle tippa framåt (på en smalare ponny) men det fungerade inte ändå.
Absolut inget köp jag rekommenderar.

Jag har en "urgammal" pintosadel" troligtvis från börjes och den har jag fått ärva av min granne. Hon hade knappt använt den när hon hade ponny för 20 år sen så den var gammal, men i nyskick och med friskt läder. Den är formad i modellen lite annorlunda än de nyare börjes-sadlarna så den ligger still utan att glida på ryggen på vår ponny, men en aning för långt fram. Men den ligger still iallafall.
Vår andra häst ska få en egen sadel snart, och det lutar åt att vi lastar in i transporten och åker till svenljunga och får lite utprovnings-tips när det blir så dags. Han är superkänslig för allt så en sadel som ligger fel luktar bekymmer på lång väg.
(jag inser att jag nog har större krav än de flesta angående sadelinpassning. Jag har, som sagt, aldrig sett en "billig lädersadel" ligga bra på en häst, oavsett ras…)

Jag har lite olika funderingar. Man kan nog göra som man själv känner passar en själv bäst. Först… vad är rimligt? Om barnen åker häst nån timma då och då, är jag då beredd att ta hem en sadelutprovare och lägga 10 - 15 000 på en sadel som passar optimalt, eller går det bra att använda en billig börjes-sadel som inte passar helt men som inte heller är direkt skadlig, även om man måste ha svanskappa eller brösta?
Jag tror att när barnen kommer så långt i sin ridning att sadeln blir ett hinder om den ligger dåligt, glider eller tippar över, så köper man nog in en bra passande sadel.
Paralleller till mig själv: Om jag joggar nån gång i veckan ner till brevlådan ett par km, så inte köper jag hem gympadojjor för 1500, nä jag kan jogga en kvart i mina billiga som kostade 75 spänn. Om jag däremot ska börja jogga längre rundor regelbundet så får jag nog hemskt ont i fötterna/ryggen efter ett par veckor med de billiga skorna.
Fast… för hästens och barnens bästa skulle man nog försöka se till att hästens utrustning passar så bra som möjligt från start, för både barn och ponnyns del blir ridning/körning mycket roligare om det verkligen fungerar och passar även i "ponnyridningen". Om man behöver lyfta ner barnet och sadla om pga sadeln har glidit så ledsnar dom snart.
Jag förstår att detta är ett problem. … Sadlar till shettis borde vara marknad för uppfinningsrika…
(varför finns inte bomlösa, formbara sadlar till dess hästar? borde ju vara idealiskt!)
Jag anser fortfarande att de bästa sadlarna till shettisar är just ponnyputorna. De är (mer eller mindre) bomlösa, plasten i fronten ger aningen "bomeffekt", men den är ändå lite flexibel.
Jag har 4 putor och ingen av dem behöver svanskappa, för de ligger bra ändå. Och om barnet blir större kan man välja den större storleken som finns på Börjes. (fotot)
Men vill man ha något mer än ponnyputa så lägger jag min röst på Maxamsadlarna. (ska försöka knäppa några bilder)
Tack för alla svar, men jag är sugen på westernsadel…Hur är dom?
Det borde som sagt finnas bomlösa sadlar till dessa små..med bra sits för barn….hmm får nog förhandla igen med någon tillverkare..
#14 Se mitt svar i #8 
#14 - jag har haft en westernsadel (äldre modell) och den låg inte alls bra på mina breda shettisryggar. Jag kan inget om westernsadlars uppbyggnad, men om jag jämför med vanliga sadlar så var den för smal och rak i bommen.
#14. Fårskinnssadlarna är som en slags bomlös sadel :) finns i shettis storlek
westernsadlar är inte så bra då hmm.. Men jag tycker inte vanliga sadlar ligger bra heller, då bossorna inte följer ryggen alls.. En bred bomlös sadel vore ju bra, westersadeln är ju en bladsadel.
#17 Vad är fårskinnssadel? var finns dom?
Har tittat på maxam sadel på hööks flera gånger…är dina i 15" eller? Dom ser så bra ut så när min lilla häst får någon som kan rida henne ordentligt ska hon få en sådan tror jag ;)
#19 - jag har några olika maxamsadlar, som passar på olika ryggar
men 15" bör du nog ha, 16" är för stort om ponnyn inte har väldigt lång rygg. Sen måste man ju givetvis testa om sadeln passar p åsin ponny, det finns ingen sadel som ligger bra på alla hästar!
#18. Det är en 'sadel' i fårskinn utan bom som man kan fästa stigläder i. Kolla horsedream's hemsida eller sök på google :) finns i olika modeller, med olika stöd.

Jag pratade med Mikael från Svenljunga sadelmakeri på hästmässan i Borås eftersom jag ska ha sadel till unghästen framöver. Han hade ett par sadlar med sig som han tyckte passade bra på shetland, som fanns i rätt så vid bom och i 15". Pris 7000 och 10500. Dessa passar dock endast stora shettisar, min 95cm hingst med kort rygg måste ha 14" om han inte ska drunkna i sadeln.
Tyvärr kanske ni blir lite upprörda nu men… så har jag glömt vilka sadelmärken det handlade om.
Men det finns alltså att få tag på.
#22 - det finns absolut bra sadlar att få tag i, om man har 7-10.000 (eller ännu mer) att lägga på sadel, Fast det är nog kanske inte så många som köper sadel för samma pengar som ponnyn kostar….
nja det priset skulle inte jag betala, med tanke det lilla man använder sadeln. Mina småttingar rids inte ofta..än så längen.

Precis, det är just det. Vad är rimligt att lägga ut på en sadel för lite enklare ridning med barnen? Jag tycker inte det är värt pengarna att lägga ut så mkt på en sadel till min hingst, fast han är jätteduktig. Sadeln ligger lite långt fram, men den ligger iallafall still på ryggen, min stora tjej som tränar ridningen mest har snart vuxit ur honom. Det syns redan att hon behöver ha en större ridhäst. Jag kan däremot tänka mig att ge mer för en sadel till den andre hästen, för jag tror att barnen kommer kunna få ut mer av ridningen på honom när han väl fungerar i ridningen. Malin (på bilden) sitter inte bra i en ponnyputa. Hon kommer då i ännu mer stolsits än vad hon gör i denna gamla lädersadel.
#25 - skälet till att sadeln ligger för långt fram (och därmed hindrar hästens bogrörelser) är att den är för smal i bommen.
Jag fortsätter upprepa mig - kolla Maxam syntetsadlar. Jag har två varianter hemma och en tredje ligger på posten för hämtning. Alla tre funkar på shettisarna och är betydligt bättre konstruerade än de billiga lädersadlarna!
#18 Vi har en sån "fårskinns-sadel" den är hur varm och go som helst, är uppbyggd baktill för stöd och man kan fästa stigläder i den.
Här är en bild på min dotter Matilda och hennes Wilma för några år sedan.
Jag använder den också på mina islandshästar ibland
, tror även den kallas för barbacka-sadel.
#27. Dom är super! har ni storlek shetland eller ponny?
När jag köpte den så var det ingen speciell storlek…inte vad jag vet… men även min rumpa passar i den
och så finns det handtag framtill!!! Den är underbar att rida i, kostar ca 2000 tror jag.
okej ja en i stallet hade en sån, toppen 'sadel' enligt mig! funderar på att beställa en, men då är ju frågan vad man ska ta för storlek.. för nu är den indelad i shetland, ponny och full! (där jag har kollat iaf), köpte du från horse dream? :)

#26 Jag har provat med ett litet snäpp vidare bom, då trycker det rätt bra på manken och bommen fram ligger och vippar som en gungbräda. Du har möjligen ingen bild på hur maxamsadeln ligger på en shettis ca 95cm med kort rygg?
Den jag har provat i 15" var ingen "maxam" och den var alldeles för lång. Låg som en stor båt uppe på ryggen.
Man kanske ska samla en stor hög goda vänner, en stor hög med alla möjliga sadlar man kan hitta i deras sadelkammare och ponnyer och ha en sadel-provar-och-byta-med-varandra-dag, kanske med hjälp av sadelmakare… 
#31 - Då är det sadelns konstruktion som inte passar hästryggen, den är för rund undertill. Min 15"-Maxam är inte hämtad än, så jag har inte kunnat prova. Återkommer…
Det ÄR svårt att hitta sadlar som ligger bra på shettisar, men man ska komma ihåg att den ena sadeln inte är den andra lik, det kan variera en hel del i hur de är konstruerade. De två Maxamsadlar jag har hemma nu är jätteolika i konstruktionen (två olika modeller).
#27 Vilken mysig sadel, i vilken prisklass ligger den i?
#33. Dom brukar ligga mellan 2000-4000kr
Jag tror att den billigaste fårskinnsadeln finns på Lillhästen i Stav. 2790 kr
Ett annat tips är att kika på begagnade hoppsadlar i strl W till XW. Morris & Nolans ponnyhoppsadlar kan fungera.
#36, Begagnat kan var hur bra som helst. Jag provade en Knights Robin Hood (ny) på min standardshettis på 103 cmoch den såg ut att sitta som en smeck. Den kostade runt 10 tkr ny, men om man hade hittat den som begagnad, så hade den ju varit kanon och jag hade köpt den direkt.

http://www.minitack.com/jtaus.htm
Hittade en australiensisk stocksadel till minihästar på minitacks hemsida. Riktigt läcker liten sadel. Det fanns även mycket mini-små westernsadlar i rosa
Skulle vara superkul att få prova en sådan.
#0 Jag lånade hem i veckan en liten westernsadel och lät stora tjejen rida några dagar. Den satt som en smäck för henne. Helt plötsligt sitter tjejen i korrekt sits, och kom helt ifrån stolsitsen som hon annars har. Och ponnyn lyssnade mycket bättre på hennes hjälper som en extra bonus. Nackdelen var att den tippade framåt när man drog åt gjorden.
Jag älskar inte westernsadlar, men nu får jag överväga detta alternativ också, då dottern hade så mycket nytta av den.
Jag är sadelmakare och har ett projekt på gång. Har 2 st shettisar. Den ena är okomplicerad som klarar 15 tum sadel av den normalsvängda rygg typen
Den andra är däremot mer svängd och kan inte ha större än 14 tum så länge det är kilbossor på.
15 tum med rundbossor skulle vara optimalt då anläggningsytan blir kortare och då kan man även gå upp i suts så den lilla ryttaren kan växa utan att det blir katastrof.
Jag har haft många hyggliga lädersadlar i XXW, men bommen är skräp. Järnet i framvalvet är typ lika tjock som konservburk… det optimala är minst 3mm tjockt på översida av träbom och undersidan i fram.
Så två av de bästa sadlarna har ju då inte helt ovätat knäckts i bommen och trät, då trät liknar mer poröst tändvirke än trälaminat.
Så nu har jag tagit tjuren i hornen och beställt en passande bom och ska nu bygga en dressyr sadel, del även för min fantastiska medryttare börjar växa på längden och knäna hamnar utanför kåpan….
Men jag undrar jag också, vad är shetlandsägare villiga att lägga ut på en passande sadel?????
Ett hantverk kan aldrig hamna i den prisklassen som en fabrikstillverkad produkt, men frågan är vart gränsen går?
Jag får väl återkomma när projektet är klart!
mia
www.sadelmakare.biz

#39 Det beror ju på hur mycket barnen rider och klarar att utveckla sin ridning när de är så små. Mina tjejer är ganska korta och mycket hästintresserade och kommer kunna rida shettisarna ganska länge. Jag kan mycket väl tänka mig att lägga ut en slant på en bra sadel iallafall till unghästen som vi kan ha i många år, Den gamla ponnyn kommer inte bli så duktig att det är värt att kosta på för mycket. Mina slantar vill ju räcka till annat också. Han får fungera som läromästare med hyfsad sadel, (och nu lutar det visst åt westernsadel..). OM barnen visar att intresset håller i sig så vill jag ha sadeln utprovad, och förhoppningsvis är en dyrare sadel värdefull som begagnad i framtiden också ifall vi skulle vilja sälja den.
En bra bomlös (och gärna snygg) sadel a la dressyrmodell i shettisstorlek hade jag önskat funnits på marknaden.
Köpte en kingston 15" med extra vid bom som ligger riktigt bra på min stora shetts. Skönt för jag har provat många sadlar innan denna.

http://www.bestponysaddle.co.uk/14_Pony_Saddles_uk.aspx
Hittade en intressant sida. Det finns visst massor av ponnysadlar olika modeller som jag inte har hört talas om:-)