Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 5477 ggr
Moheda
0

Haloween - Älmhult

Ja, nu har i alla fall jag bestämt mig. Ska anmäla Haloweenutställningen i Älmhult. Ska ni?

Det blir i klass 5 och dottern visar i Handlerklassen för juniorer.

polgara
0

Pga min sjukdom kommer vi nog inte anmäla nått

SandraO
0

Jag är jättesugen på att anmäla, men min Ärla var så svårlastad sist och jag har inte hunnit träna något än…så tyvärr blir det nog träning och sen ut igen till våren…..

Milla
0

jag ska anmäla men jag vet inte vem ännu

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miica
0

Jag hade velat anmäla 3 st. Men ekonomin säger nej den här månaden. Nackdelen med att flytta hemifrån innan man får koll på allt ;)
Hade ju varit precis lagom långt bort annars!

AnnaFagerell
0

#2 Min hingst var inte villig att lastas heller men det skrämmer mej inte… Hoppas det finns snälla lasthjälpsmänniskor i Älmhult =)

Kommer anmäla en till klass 5

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SandraO
0

Jag vill helst träna lite lastning innan då jag inte vill bråka med henne när hon ska åka iväg, det ska ju vara en rolig upplevelse =)

Men tja….man kanske ska ge sig iväg på det ändå!

AnnaFagerell
0

#6 Beror ju kanske på hur hon uppför sej men om man tar min hingst så är han envis och inte rädd på nåt vis alls. Ställer sej som en åsna på lemmen och låssas som det regnar =)

Moheda
0

#6 Klart att du ska komma. Det finns alltid duktiga och hjälpsamma människor som hjälper dig om det krånglar. Jag fick hjälp sist, i High Chaparral när en mycket varm och trött James Junior inte ville gå in.

veronica-olsson
0

Har i dag betalt in för ett 1-årigt sto och min kompis med ett veteransto.

VeronicaP
0

Här lutar det åt att de kommer att bli 2 hingstar som visas. Amanda vill vise en foderponny får väl kolla med ägarna om de är okey att visa honom på utställningen och jag ska visa en 2 års hingst eller Amanda får ju visa fram honom med ;)

AnnaFagerell
0

#10 Tvååringar? Är Amanda över 16? Eller är det ingen sådan gräns?

Letade själv upp henne =) Stora dia barn är… 16 år…  =)

Ska ni anmäla två tvååringar? Kul om det kan bli en stor klass

VeronicaP
0

#11 Nej en 2 åring är de , den andra är äldre hm tror 5 år ..

yapp Amanda är 16 år :D , de är skönt nu när hon får visa hingst och de var ju bra att börja träna med Bethoven,Blixten och  Madgic bla som är supersnälla

AnnaFagerell
0

#12 Faktum är att min hingst är snällare å visa än nån an stona…

LLennartsson
0

Jag ska dit :)

Stall Bråna

[lindatornerup]
0

Jag ska också dit, med förmodligen 4 st. Anmälan är på ingång , men jag har 2st jag måste välja imellan så jag får väl bestäma mej snart…..

Aribigga
0

Förmodligen kommer jag med James och två barn som ska vara med på gymkhanan :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Pia740
0

kommer nog med en 1-åring och ev en valack som min dotter ska visa

icansson
0

kommer dit med ett sto hon är ju dräktig men jag har ju bara 2 km dit så klart jag ska visa.

AnnaLundin
0

jag tror att ajg ska anmäla någon, men vem har jag inte bestämt än…

SaraDoos
0

Jag kommer inte att åka dit med häst Rynkar på näsan hade varit enormt kul att visa för utländsk domare, men jag är ju själv högdräktig vid den tiden och tror varken jag orkar köra dit eller springa runt med häst…

Kanske jag kommer upp och tittar Glad

VeronicaP
0

Tänkte på en helt annan sak nu om man är foderärd åt en ponny , så visst kan man visa den på utställning då ? Vet ju inte om ägarna är medlemmar i SSS

Nu är det ju Amanda som är fodervärd ,men vi har ju familjemedlemskap så då ska väl hon kunna visa den ponnyn ?

LLennartsson
0

Tänkte dit med ett sto och en hingst :)

Stall Bråna

Milla
0

#21 Du kan visa som fodervärd men har ägaren skuld till SSS eller ej är medlem så går det inte. Så kolla upp det innan du skickar anmälan.

VeronicaP
0

#23 Måste ägarna vara medlemmar ? Trodde de räckte att jag som fodervärd var medlem ..

VeronicaP
0

Jag menar även om de skulle vara medlemmar så vet jag ju inte deras medlemsnr mm

sonja
0

Å jag vill jättegärna anmäla, men mina hästar ser ut som…….feta shetlandsponnier som sätter vinterpäls. Man får anmäla o hålla tummarna att det inte blir värre. Blir i så fall mitt ettårssto tror jag.

AusaBausa
0

ev 1st 3-års sto sto och 1st 2-års hingst

AnnaFagerell
0

Har ändrat mej och kommer istället anmäla ett sto till klass 8

[hepet]
0

Hoppas kunna komma med något sto samt ett par föl

Milla
0

Glöm inte att anmäla!

LLennartsson
0

När går anmälan ut?

Stall Bråna

Pia740
0

ska nog anmäla en 1-åring sto och samanthas valack

icansson
0

31# tror den går ut 6 oktober.

Miica
0

#33 stämmer!

AnnaFagerell
0

Måste barnet som startar i gynkhana med en häst vara medlem i SSS ? Eller räcker det att jag och ponnyn är medlemmar?

LLennartsson
0

Jag kommer inte till denna utställningen med hästarna men jag kommer vara där och fota. ( Om jag inte få till min 2 åring )

Stall Bråna

AusaBausa
0

så nu har jag betalt in anmälan för Keso o kelda t Älmhult..

ska bara pappers anmälan iväg oxå..brukar vara segare;-)

Aribigga
0

Jag skrev ut anmälningsblanketten på jobbet men glömde den liggandes på fikabordet ^^ Får ta en ur tidningen istället så jag kan skicka.

lurvponnyn.vimeddjur.se

abbe75
0

#23 om man vill visa en foderhäst och fyllt i allt enligt alla konstens regler, vem ska skriva under jag som fodervärd eller ägaren

VeronicaP
0

#39 De kan du göra som fodervärd

MariaP
0

Har för mig att någon lagt ut en länk till domarens (den holländska) hemsida. Hittar den inte nu - om någon har den skulle det vara jättesnällt om du kunde skriva skriva den här igen!

Glad

fannytomen
0

Jag ska nog anmäla mitt shettissto! Blir den första utställningen för båda två :) Ska bli riktigt spännande!

Har dock två frågor, mitt sto har föräldrar som är med i SSS och hon själv är med i SSS med ett 38-nr, men inget RS. Jag kan väl anmäla henne iaf? Måste hon ha RS-nr för att jag ska kunna avla på henne och få godkända föl som kommer med i SSS?

Är det något speciellt jag ska tänka på? Glad

Tack på förhand!

AnnaFagerell
0

#42 Du behöver inte ha RS för att visa på utställning

ThiffannyJ
0

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

Ponnybutiken kommer till Älmhult!

Amor vincit omnia Kyss

abbe75
0

Nu är anmälan betald det blev bara min egen häst.
Ska bara ner och få iväg anmälningsblanketten också.

Om det går som tänkt så kommer jag troligtvis också att visa mitt eventuella nyförvärv (ej foderhäst), men den skulle uppfödaren anmäla i så fall.

Pia740
0

Har anmält Ekstrands Under och Ekstrands Sunflower

VeronicaP
0

Här är det Slättens Doc Hudson och Smedens Max Speed som är anmälda

Aribigga
0

Anmälan ska ska bara postas här. Stackars James kommer vara rosa i gymkhanan ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

polgara
0

Nu är det bestämt, pga sjukdom kommer vi inte närvara, varken med häst eller som publik, får bli nästa år ist

VeronicaP
0

#49 Ska bli kul att få se James igen :D

AnnaFagerell
0

Hög tid anmäla

icansson
0

nu är timotej anmäld:)

BoelH
0

Vi kommer med en häst.

sanne
0

Vi kommer med utan häst !

ska hjälpa till lite :) alltid kul !!

Aribigga
0

#51 Han är tjock :O

lurvponnyn.vimeddjur.se

AusaBausa
0

En undran…har aldrig varit m på maskeradutställningar innan..

hur går det till? är det bara männsikan som klär ut sig o har man de kläderna på under visning också?

Eller är hästen m utklädd o även under själva visningen? eller går man in efter visningarna o då klätt sig o hästen o sen väljs bäst utklädd ut?

;-)

Aribigga
0

Man kan ju inte smycka hästen hur mycket som hellst, men typ lite spindlar i manen eller glitter är ju okey. Sedan är det mest man själv som får vara utklädd. Jag var bondbrud förra året så James hade en fluga (rosett då) i manen och 007 skrivet på rumpan i glitterspray :)

Jag vill inte säga för mycket men i år kommer han ha fjädrar i manen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

fannytomen
0

Jag har aldrig ställt ut innan, men jag undrar lite mer om maskeraden. Måste man anmäla sig på något speciellt sätt eller blir man automatiskt med om man ska ställa ut?

Får man fläta manen eller liknande?

Sen undrar jag, hur dags ska jag vara där? Hur vet jag när? Min shettis är med i 13B, bland de sista.

Vad händer på utställningen innan man visar hästen? Kommer en veterinär kolla på hästen? Kommer någon kolla hur hög hästen är? Ska jag visa upp hennes pass på plats?

Tack på förhand! :)

Camilla
0

Det är som vilken vanlig utställning som helst MEN om man vill så får man klä ut sig till något "läskigt", vid dagens slut utses en vinnare.

Visst får du fläta manen om du villSkrattande men personligen så tycker jag inte att du skall göra det, då det inte är till ponnyns fördel i utställningsringen.

Det kommer en katalog ca en vecka innan utställningen hem till dig.                  Nä ingen veterinär finns på plats, mätning kan förekomma om domaren tycker att ponyn tex ser väldigt hög ut, annars är det bara 3 åringarna som mäts på denna utställning.

Passet är bra att ha med!

fannytomen
0

#60 Tack så jättemycket för svaren! Skrattande

Får ta och leta igenom mina småsyskons Halloween låda, känns som om man måste passa på att klä ut sig nu när man får det! Tungan ute

Aribigga
0

# 60Det känns skönt att det är fler än jag som ska klä ut sig :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

AusaBausa
0

Kul att se att fler tänkt klä ut sig..gäller bara hitta ngt man kan springa i också;-)

LLennartsson
0

Jag ska vara där och fota :)

Stall Bråna

[lindatornerup]
0

Vi ska dit med 3 st ponnies och vi blir 4 st häxor ? + en vampyr i bilen upp! det värsta är att vi får fixa målning och diverse utklädnad redan hemma . så man hoppas ju INTE att man blir stoppad av polis eller behöver stanna på någon mack eller så. Fast i mitt eget fall så är det väl inte så stor skillnad från i vanliga fall….tyvärrTungan ute

fannytomen
0

Jag har några frågor till, som förstagångs utställare Tungan ute

Hur vet jag vilken tid jag jag ska vara där? Min häst är bland de sista i 13B, och jag har förstått att det är efter lunch. Men vilken tid bör jag vara där? Har också förstått att man ska anmäla sig minst 30 minuter innan.

Kommer ni att duscha/tvätta hela era shettisar och/eller bara man och svans eller inget alls? Glad

Tack på förhand!

Moheda
0

Det är bättre att komma lite för tidigt…  Kan ju vara en del strykningar som gör att allt går lite fortare!

Jag badar inte hela hästen - för kallt tycker jag. Endast svansen och fläckarna får sig en omgång med schampo. Sedan blir det täcke på ute i eftermiddag  och i boxen inatt!

AnnaFagerell
0

#66 Hade jag visat i den klassen hade jag dykt upp vid lunch… om man inte vill se alla de andra förståss.

Min häst har fullkomligt rullat sej i lera idag, värsta inpackningen men det har tokat och det gick att borsta bort det mesta så jag badar inte för det har lovats minusgrader i helgen. Men jag hade kunnat tänka mej bada annars dåvi har 10 plus här

fannytomen
0

Tack #67 och #68!

Min shettis har med rullat sig (igår) och jag har borstat henne kanske 10 omgångar, men hon är fortfarande väldigt dammig och leran har fastnat i pälsen. Här är det 12 grader och sol, så hon borde väl inte frysa? Om jag lägger på täcken och går en runda tills hon torkat igen. Känns inte jättekul att komma med en dammråtta istället för en häst Tungan ute

AnnaFagerell
0

#69 vad har hon för färg? Jag struntar i bad eftersom dom lovat minus i helgen. Jag har borstat min mothårs och ska göra det igen, sen torkar jag nog bara av henne med en handduk. Hon är svart

Kris_J
0

Den gröna flaskan med snabbrengöring brukar fungera väldigt bra om man inte vill bada, den har räddat utstälningsdeltagande många gånger efter att anmälda ponnyer varit lerinpackadeGlad

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#71 ? Grön flaska?

VeronicaP
0

Jag hade badat mina utan tvekan då de har lera väldigt fint inpackat. Den ena står ändå inne på nätterna och den andra hade fått ha täcke på sig ett litet tag , har ett kanon schampo som är snällare och inte tar bort *fettet* i pälsen och de visade ändå plusgrader i helgen :D

AnnaFagerell
0

#73 Söndag ska det bli kallare med flera minus så jag tror jag struntar i att bada… tror inte det gör så mycket på poängen faktiskt

VeronicaP
0

#74 Kanske inte men för mig själv gör de jättemycket , ska jag visa ska de vara rena och fina annars får de kvitta för mig :D , inte kallare nu än när de är hingstpremiering på våren ;)

AnnaFagerell
0

#75 Jag visar inte på våren…

polgara
0

Någon vänlig själ som kan rapportera poäng åt en som inte kan komma pga sjukdom?

Kris_J
0
VeronicaP
0

Verka som att de är tur att man inte är och visar för poängen är tydligen extremt låga poäng

ThiffannyJ
0

#79 Antar att de dömmer unghästara först, och de brukar väl ligga lite lägre?

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#80 Extremt lågt

Kris_J
0

Skulle var väldigt intressant att visa denna dag, ångrar att jag inte anmälde, väglaget är ju kanon, det har ju varit betydligt värre de andra åren jag åkt dit.Rynkar på näsan

ThiffannyJ
0

#81 Ser vad du menar… Förvånad

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#82 jo visst men poänglöst då :P jag tycker faktistk att vi ska köra poänglöst med utländska domare

Kris_J
0

#84 Personligen tycker jag inte det är nödvändigt när det står en Svensk domare med. Jag tycker det är intressant att se hur de utlänska domarna värderar eller fokuserar på olika egenskaper.

polgara
0

Någon som har några poäng att rapportera?

polgara
0

hittade resultat trådenFlört, inte dåligt låga poäng alltså, är det ett skämt eller?

VeronicaP
0

#86 finns en resultattråd

#85 Fast vad jag har märkt även om de är svenska domare att de verka vara problem med att *lära* ut systemet .. Fast jag är ju eg för helt poänglöst på alla utställningarna *S* då kritiken är de viktigaste

ThiffannyJ
0

#88 Jag är ju inte på plats och har inte sett några av ponnyerna som visas. Men kan det inte vara så att det är bra med domare som faktiskt använder hela poängskalan?

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#89 Fasst jag har sett vissa av ponnyerna och de är inte så dåliga som poängen säger .. Jo de är bra att använda poängskalan de tycker jag med (om man nu tvunget ska ha poäng) men poängen ska vara överrens med de övriga och då de faktistk är så att utländska domarna inte alls är insattai våra system med poäng så tycker jag det är mer rättvist både för domare och utställare att köra poänglöst som de gjordes tex på ESG

sanne
0

Denna utländska domaren har dömt ihop med den svenska flera gånger innan, så dom har väldigt bra kommunikation, så det kanske inte är just domarna som det är fel på utan vår poänghysteri i sverige!

VeronicaP
0

Fast jag kan nog tycka att inte poängen hörde ihop med viss kritik..

Jag är ingen poäng gam , men kan ändå reagera på poäng och även om det inte ens är mina egna hästar som får de poängen ;)

zettan
0

grattis alla nöjda

fannytomen
0

Intressant att ni säger att poängen var väldigt låg! Jag ställde ut mitt sto för första gången, och bestämde mig för att vara nöjd om vi bara kom dit och fick vara med.

Vi fick 33 poäng, och lite konstiga anmärkningar och jag hörde domarnas kommentarer (bland annat sa den holländska domaren att mitt sto var lång i knäna). Jag kan ingenting och jag kritiserar inte deras jobb, men lite udda kommentarer hörde jag allt. Kanske var han väldigt petig i sin bedömning?

Känns ju rätt skönt att höra att de var hårda, då kan det ju nästan bara gå bättre på nästa utställning! Flört

VeronicaP
0

#94 Ja det är bara att komma igen :D

fannytomen
0

#95 Det låter bra! På tal om det, när är utställningarna nästa år? Eller är de inplanerade än? Glad

VeronicaP
0

Har nog bara börjats planera in :D

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.