Fångrädsla
Nu börjar jag bli orolig för att fångdjävulen ska ta mig. Benjamin som eventuellt hade lite fång i höstas är lite varm i tassarna men har i övrigt ingen symptom.
Hur tycker ni att jag ska göra? Min strategi är:
Han går redan på det tänkta sommarbetet för att vänja sig succesivt nu när gräset börjar komma till oss i Skåne. Han går med en stor häst som hjälper honom att trampa upp och äta det som växer, men han är ju så liten att han kommer åt mycket av gräset som är utanför hagen. Hagen är ej stor kanske 0,5 ha. I hagen är han från 0900-1830 ca. De fodras med hösilage i hagen som han ej äter (bara den stora). I boxen får han 2 kg hösilage som alltid är uppätet på morgonen. I kraftfoderväg får han tre nävar torr betfor som blötläggs och en näve hippo basic, foderjäst, 0,5 dl krafts olja, chevinal plus, b-vitamin och ett par äpple lite ibland. Givan är uppdelad på tre gånger.
Kraftfodret får han då han tömkörs och drar däck 4 gånger i veckan.
Är det en bra strategi att låta honom gå på gräset? (man kan kanske inte kalla det gräs än. Det är väldigt upptrampat)
Vi är många här numera som har goda erfarenheter av att ge tillskott som håller tarmfloran stabil, Protexin eller Probimin. Är du orolig för att dn ponny ska få fång så skulle jag nog rekommendera dig att prova detta du också.
Använd sökfunktionen och sök på Protexin så lär du hitta några trådar där du kan läsa om det. Svenska importören hittar du här

Jag har gjort ett uppehöll över vintern med Protexin. Är det dumt?
#2 Nej det är inte nödvändigtvis dumt. Däremot kanske man kan börja ge en liten underhållsdos (½ mått eller så) redan nu, för att mota Pelle i grind. Och gå upp på normaldosering när det börjar komma lite mer gräs.
Kom bara ihåg att inte titta I HAGEN hur mkt gräset växer, för där hinner pållarna peta i sig nära nog vartenda grässtrå som tittar upp. Titta i stället hur gräset växer utanför hagen!
Får ni tag i Protexin? När jag mailar får jag inget svar. Var på tal förut att medlet enbart ska kunna skrivas ut av veterinär.
RING till dem, numret finns på webplatsen….

ursäkta… är inte så bra på fång. Men om min häst skulle få det - eller känningar skulle jag nog börja se över foderstaten och fodret. För det är ju som jag förstått det därför hästar får fång!? tycker det låter konstigt att man ska börja ge hästen något "tillskott" - är inte det att bara dämpa symtomen inte bota sjukdomen?
Men jag kan ha fel, vill gärna få förklarat för mig varför man börjar ge protexin innan man kolla över fodret…
Måste fråga om du verkligen tror att han är varm i hovarna? Det är inte så att du tror och inbillar dej bara? Hästarna blir automatiskt lite varmare om hovarna med säsongen. Varmare ute och varmare i kroppen. Jag skulle nog ha hästen ute mera nu om jag vore du. Det är ingen stor hage direkt men han behöver röra sej mycket. Står ju inne ganska många timmar. Fint väder nu i skåne =) Varför ge jäst? Tycker det är mycket betfor till en liten shettis men det stör förvisso inte för fången. Får han bara kraftfoder de dagarna du motionerat honom tycker jag det är fel. Då stör du tarmfloran. Bättre ge lite dagligen istället så han får en jämn giva och inte bara 4 dar i veckan.
Jag tror ändå främst att kroppstemperaturen är annan på sommarhalvåret vilket vi ju går över till nu. Mina hästars hovar känns också varmare då. Vissa av mina hästar har kallare hovar än andra. Liksom människan har varma och kalla fötter =)

Benjamin ser ju jättefin ut både i hull och allt annat så jag tror nog att det inte är något fel på hans foderstat. Utegången är väl helt normal , är många som inte ens får vara ute så mycket som han 
Sen det här med värmen i hovarna , när känner du på dem när han står inne på stallet eller när han är ute? Är ju som #7 säger att vissa är varmare än andra i hovarna och är han lika varm i alla så hade ju inte jag oroat mig alls.
Tycker det är bra att han går i den hagen som han ska gå i för då är han ju van vid gräset helt succesivt ..
Hur mycket kostar Protexin?
Stallbyggen i Sölvesborg ska också sälja Protexin.
http://www.stallbyggen.se/stallbyggen.htm
Min vet sa att man lika gärna kunde ge bakjäst typ 1/3 dels paket per dag! Till shettis…
#10 Det här med bakjäst… är det något man ger tillfälligt för att återställa tarmfloran?
Eller ska man ge 1/3 paket året runt?
#10 Jäst är säkert bra. Det finns ju mag och tarmtillskott av olika slag i handeln, de brukar innehålla bl.a foderjäst. Men frystorkad tarmflora från friska hästar är garanterat bättre… Jag har dessutom provat båda och vet vilket jag väljer.
#11 vet sa jag skulle börja ge det nu när gräset börjar växa. Så jag tog det som att man ska ge det i förebyggande under säsongen! Men egentligen kan ju hästen få fång vilken tid på året som helst..
#7 Orsaken till fång hittas oftast inte i den normala foderstaten, utan den beror på att det blir oreda i tarmfloran när det blir en förändring av matintaget. Hästens tarmflora består av diverse mikroorganismer och proportionerna mellan dessa är specifikt anpassad efter den foderstat hästen får. Varje förändring medför obalans i tarmfloran, i de flesta fall är detta inget större problem dock.
Man vet numera att om det plötsligt kommer mycket av ett visst kolhydrat så skapas en extrem obalans i tarmfloran som via vissa mekanismer gör att hästen får fång. (gräs är rikt på socker och andra kolhydrater)
De tillskott som rekommederas i den här tråden är sådana som hjälper till att hålla tarmfloran stabil, så att det inte blir "farlig" obalans mellan de olika mikrooganismerna. Protexin t.ex består av frystorkad tarmflora från friska hästar.
#13 Jag har två som har fång NU. Båda hade vid samma tid förra året.
#14 att gw kraftfoder bara när man tränat hästen skapar ju en obalans i kroppen skulle jag vilja påstå.
Visst kan det säkert vara bra med olika hjälpmedel men tillfullt friska ponnyer finns väl ingen anledning att ge extra saker som protexin mm. ?? Jag har aldrig haft fång på mina egna men vet flera sm har problem. En bra hovslagare skulle jag vilja påstå är bland det viktigaste då. Så man verkligen sköter hovarna samtidigt som man lokaliserar problemet. Med olika medel dämpar man ju bara problemet, man löser det inte.

#9. 1000 g kostade 512:50 inkl porto.
#16. Det är inte så lätt att lokalisera problemet. Pratade med en mycket erfaren veterinär, det finns inga patentlösningar. Protexin är inget "medel", det är tarmflora från friska hästar. Förr löste de upp hästskit och slangade i hästarna, detta är väl samma sak fast i mer lätthanterlig form.
#16 Nej, man DÄMPAR inte bara problemet, man kan faktiskt låta fånghästar leva ett normalt liv tack vara detta tillskott! Dvs de kan gå på bete i stället för att leva sitt liv i en grushage!
EN bra hovslagare är viktigt EFTER ett fånganfall, men eftersom hovpåverkan är sekundär, dvs det är inte där de är sjuka, men symptomen syns där, så spelar hovvården ingen som helst roll för att förebygga ett eventuellt (foder-) fångutbrott.
jag kan dock hålla med om att det är olämpligt att ge kraftfoder bara vissa dagar, man ska helst ha exakt samma fodersammansättning vid varje utfodring, varje dag.
Vad gäller betfor och ffa då betmassa, så är det faktiskt inte alls fel att ge det till fånghäst, om jag minns rätt.. *ska leta reda på min referens till det*
Din stragei om att låta honom gå kvar på gräset… JAg skulle rekommendera PROBIMIN och sen hålla koll på hovarna.. dem kan va varma utan att d e fång.. Fång har ju fler symptom än d…
Betfor och äpplen går bort för d innehåller sockret som tas upp snabbare i tarmen o d stör tarmfloran… Nää alla dessa tillskott..
Min fånghäst, halvblod på 10 år har haft fång till o från i 2 års tid men är äntligen frisk.. Han äter bara HÖ, 1 dl mineral Hippo bas och morötter. Och han tränas o tävlas i dressyr och hoppning o fungerar som en vanlig häst…
Varför ge så mycket extra tillskott?? En häst klarar sig länge på bara enbart ett bra hö, längre än man tror….!

Jag har ochså hört att betfor är till och med bra för fånghästar! Korrigera mej om jag har fel!
Friska hästar med normal cirkulation i hoven har varma hovar! Man måste lära sig hur sin speciella häst känns när den är frisk. Ett bättre tecken på begynnande fång tycker jag är att kolla pulsationerna i kotleden. Normalt känns den svagt, vid fång eller annan påverkan blir den jättetydlig, "isättande" - går inte att missa om man en gång kännt det…
Fick det förklarat en gång som, att vid fång så svullnar ju mjukdelarna i hoven och blodcirkulationen blir sämre, blodet stasas, därför ökar pulsationerna i kotorna.

Benjamin får naturligtvis kraftfoder varje dag. Jag ursäktar ifall det uppfattades annorlunda. Foderbyten är ju den värsta fångorsken.
Jag inbillar mig att han är lite varmare i högra tassen men men jag känner ingen puls och han rör sig normalt.
Betforen får han för att jag vill ge honom foderjäst mineraler och vitaminer (blir apptitligt då) och att det är bra för magen. Äpplena kan jag ta bort.
Vad gäller hans utetider så har jag honom inackorderad och kan ej påverka dem nämnvärt men de tas in när det mörknar = längre utetid då det är ljust längre på kvällen.
Men jag ska köpa protexin och börja ge honom. Jag är nämnligen vansinnigt rädd för fångdjävulen (har haft ett russ som togs bort pga fång). Tack för alla tips och idéer.
rör han sig normalt ska du nog inte oroa dig allt för mkt. när Zaffran fått sin fång har det börjat med att hon börjar gå dåligt o sen blivit värre o värre…

ok han går normalt på gräs och mjukt underlag men på gårdsplanen är han ej jätte pigg på att gå på. Jag tror egentligen det kan vara hovslagarens fel, Jag verkade honom sex veckor innan utställningen i Önnestad och sedan igen två veckor innan. Jag hade tänkt att han bara skulle putsa till honom men enligt de som var i stallet hade han tagit ganska mycket dvs inte bara en putsning.

Jag kanske får börja sko honom fram nu när han ska köras in. Vad har ni för erfarenheter? Han vill nämligen inte gärna gå på de hårda vägarna.

Ett par av mina är riktigt ömfotade. Mitt första ministo skodde jag fram just för att hon var så ömfotad när jag var ute och gick med henne.

Vad tyckte din hovslagare om det. Jag hör min hovlsagare grymta av blotta tanken!

#27 Det var ju inte direkt hans önskedröm, men hon var så snäll så det var inga problem :-)

Mitt sto hade fång i somras. Idag har hon varit på hovslagarskolan och fått skor i fram. Hon blir lite ömfotad och kort i gången vid knöggligt underlag. Jag tror att detta skall hjälpa henne, hon fick även sulor.
Hovslagarna hade inte grymtat det minsta, de tyckte att hon var snäll! De kanske var vana vid riktigt bortskämda shettisar ;). Mitt lilla sto är väldigt väluppfostrad.

ok så det här med knagglig gång på hårt underlag kan ha med hans tidigare fånga att göra. Jag kan inte minnas att han var ömfotad när han kom. Jag som trodde att det berodde på att hovslagaren tog ner honom för kort.
Men jag är fortfarande inte övertygad att det var fång han hade. Jag litar inte riktigt på den veterinären.

#30. Det är inte säkert ömfotheten har med fången att göra. Mitt gamla New Forest sto har aldrig haft fång, men det har aldrig gått att rida henne utan skor på grusvägar. Vissa hästar måste ha skor för att kunna användas.

Om man verkar dem en kort tid efter de haft fång så syns det väl rätt bra i hoven? Med blödningar och sådant? Tror min hovslagare sagt att det skulle gå att se då.

Benjamin är också snäll men liten…

#33. Hovslagaren får väl knöla ihop sig ;) Eller också får du bygga ett hållbart bord och ställa upp honom på.

#34 Kanske ett sådant höj- och sänkbart som smådjursveterinärerna har ;-)

#35. Det vore perfekt! Det skulle jag själv vilja ha så här i fällningstider.

#36 Hade passat perfekt då också ;-)

En bra hovslagare gnäller inte *ler*..
Tror faktiskt bara att Benjamin är ömhovad, är rätt vanligt faktiskt att de kan gå knaggligt på grusvägar och sådant..
#32 Angående vad man ser i hoven efter ett fånganfall:
- Direkt efter ett fånganfall ser man ingenting i hoven.
- 1-2 månader efteråt kan man efter verkning se att lamellranden har breddat sig och dessutom är den oftast mer porös då, full med svarta prickar och fläckar och ser ut som ett murket träd om man ska jämföra med något. Den breddningen beror på att det blivit en hovbensrotation.
- Breddningen av lamellranden ser man sen upp till ett år efter fånganfallet, dvs ända tills en "ny hov" har vuxit ner, i hovbenets nya vinkel. (när detta är klart kan man inte längre se ens på röntgen att det varit en hovbensrotation.
- En tid efter fången ser man också en tydlig s.k "fångring" på hovväggen. De kan få liknande ringar även efter foderbyten, även om det inte varit fång, men det går att skilja dessa åt med blotta ögat. En foderbytesring har samma avstånd från kronranden runt hela hoven. Fångringar "divergerar" i trakterna, dvs avståndet mellan dem (varandra) och mellan ring-kronrand blir större ju närmare trakten man kommer.. Av någon anledning växer de ju snabbare i trakterna efter att de haft fång, varför vet man dock inte…
#29 Vad gäller shettisar och skoningar så handlar det faktiskt oftast inte om att ponnyerna är ouppfostrade, utan att hovslagarna har för lite förståelse för att man faktiskt inte kan böja sönder benen på dem utan att de reagerar. Dvs många shettisar är ganska "stela" i bogpartiet och klarar inte av att vinkla benet utåt så att hovslagaren kan klämma fast hoven mellan knäna. Ponnyn far i taket för att det gör ont helt enkelt!
Åsså har jag letat reda på den referens jag tänkte visa för er om betfor till fånghästar. OM ni läser i den här tråden på bukefalos, skapad av undertecknad för övrigt, så har HelenaHandberg (utfodringsexpert) beskrivit det ganska bra i inlägg nr 10.
Vår pålla som var illa ansatt av fång på sensommaren och hösten -06 visar fortfarande ingen förändring i hoven skumt
#40 Då har hon nog helt enkelt haft tur och sluppit hovbensrotation…
# 41 Helt otroligt i så fall jag trodde aldrig hon skulle klara sig.

Så i ett år efter kan man se breddad lamellrand? Om den fortfarande är breddad efter nästan två år då? Och inga andra fångsymptom…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#43 Är lamellranden porös, trådig och svartfläckig eller ser den "hel" ut med normal färg?
#41 Mitt halvblodssto som var så himla dåligt när hon var högdräktig hade en väldigt liten hovbensrotation efter sin fång. Jag trodde då att jag skulle få ta bort henne och var beredd på att köra iväg henne och göra kejsarsnitt…
(som en parentes så fick jag just ett PM på bukefalos där min erfarenhet av fång på högdräktigt sto efterfrågades :/ )

#44 Den ser hel ut och "ren" ut. Men är helt klart breddad.
/Cattis
#45 Då är det nog ingen rest efter fång i alla fall.
Utan att se hoven är det ju svårt att veta. Det händer då och då att det verkar vara en breddad lamellrand, när det i själva verket är så att hoven är verkad i fel vinkel, med alldeles för lång tå. DÅ blir tvärsnittet genom lamellranden, dvs den del av lamellranden man ser på hovens undersida, lite diagonalt i tådelen vilket gör att randen ser bredare ut.
jag kan ju naturligtvis inte avgöra ifall det är så på din ponny… (behöver inte nödvändigtvis bero på att hovvården är eftersatt, utan kan bero på hovisens engagemang (brist på…) eller att den som verkar saknar vissa grundläggande kunskaper… Men detta är, som sagt, enbart spekulationer!

#46 Nu är denna häst just verkad av himla kompetent hovslagare, som hävdar att lamellranden är just breddad. Hästen HAR haft fång innan den kom hit, men har inte längre problem. Inga som märks iaf. Tårna hålls fortfarande korta och det är inte det som är problemet heller. Kan se om jag kan ta kort på det ngn dag.
/Cattis
#47 Eftersom jag vet att de flesta hovslagare i den landsände är ytterst kompetenta så anade jag att det var så… Fast man vet ju aldrig…
Det finns en del hästar som är just undantagen som bekräftar regeln - vilken regel det än må vara. Du har nog en sådan…