Lastningsproblem
Jag börjar tro att jag har en negativ effekt på mina hästar när det gäller lastning. Mitt problem är att mina hästar snällt kliver in i transporten när vi lastar hemma
! Men sen när vi ska åka hem så är det helt TVÄRNIT
!
Jag börjar se ett mönster….och det är sååå pinsamt att stå där med en tjurig ponny med fyra hovar som fastlimmade i marken!! Detta har hänt mig de fyra senaste gångerna jag varit iväg - med tre olika ponnyer! Vad gör jag för fel?
Sist det hände var i Älmhult och regnet öste ner, hur kul är det? Till slut när jag nära nog var villig att GE bort min häst och åka hem med tom transport fick vi hjälp av en vänlig kille som bokstavligen knuffade in hästen. Sen, när han väl är inne så står han lugnt o fint o blänger på mig under luggen… Det är då man undrar vad man håller på med. Någon med liknande erfarenheter som har tips och/eller idéer?
Ska tilläggas att jag nu är lycklig ägare till ett eget släp så jag planerar ivrig lastträning framöver. Men som sagt hemma går det bra…

Vilken tur att du fick hjälp tillslut i allafall. Inte kul när de blir så där. Å inte sänder man väl så trevliga vibbar i dåligt väder när hästskrället inte vill gå in i transporten och åka hem. Blir liksom dubbelt negativt.
Om ni inte har problemet på hemma plan kanske du ska lasta på hemma och åka någon kort sträcka lasta ur en stund och sen lasta på och åka hem?
Vad har du för rutiner på hemmaplan när du lastar? Gör du likadant när du är borta? ( Jag hade en fjording som var ursnäll att lasta OM jag hade huvudlag på en hink med godis och ett ridspö i handen. Först gick vi ett varv på stallplan sen gick han in. Annars VÄXTE han fast i backen).Följde man bara dessa rutiner kunde vem som helst lasta honom.
Anna-Carin

Amor vincit omnia 

Jag har varit med om det dar! Att min ponny inte vill aka hem efetr tavling t.ex. Det ar smatt irriterande! Nar man vet att dom gar pa utav sig sjalvt hemma.
Pa honom funkar det inte att forsoka putta pa eller nat. Da slanger han i backen i 120 och totalvagrar. Sa det enda jag kan gora ar att vanta utr honom.
Dessvarre hade jag oturen nar jag var pa en tavling i somras. Stod och vantade ut honom och han var nastan helt inne. Sa kommer det en kvinna som tror hon kan och vet bast och drar en hand rakt i baken pa min ponny! Vad hander? Jo sa klart slanger han sig ut livradd!
Jag behover nog inte saga att jag vart vansinnig den gangen. Okej att man vill hjalpa! Men man fragar val innan? Hon ska nog vara glad som inte fick en spark. For hon vet ju inte hur mina hast ar..
Men har aven kommit pa att om jag star vid sidan och skickar in honom ensammen gar han rakt pa. Sa det ar ett alternativ du kan testa.
Nu de senaste gangerna har det inte varit nagot problem att lasta. Men sa skickar jag alltid in honom ensammen med nu for tiden.
Lycka till!

#2 ett stort tack till dig som "lånade ut" din man som så enkelt och vant fick min tjuriga ponny att gå in! Jag är så glad att det finns hjälpsamma människor där ute!! TACK!!