Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1309 ggr
elinsofie
0

ponnyridning!!

ska vara med på ponnyridning snart med två av mina shettisarTungan ute men ska man ha träns elr grimma??

det är ifån 11,30-13,30

PP
0

Tycker du ska ha träns, som man bör vid all ridning. Flört
Det är ju inte nödvändigt att ha tyglar för barnen att hålla i, om man är orolig för att de ska dra hästarna i munnen. Man kan fästa en rem i sadeln som de kan hålla sej i istället.

Det kan oxå vara en god idé att plocka bort stigläder och stigbyglar om det handlar om att "åka ponny" ett varv. Då finns ingen risk för att barnen kan trassla in sej och fastna i onödan (men du behöver förstås hjälp med att lyfta på barnen, vilket föräldrarna säkert gör).

Tänk på att ta med lånehjälmar för barnen som ska rida!

Nethan
0

Jag brukar leda mina i träns med grimskaft medan jag sätter tyglarna i grimman som jag har över tränset. Ungarna brukar tycka det är jättekul att få hålla i tyglarna och på så sätt kan de ju inte göra någon större skada.

elinsofie
0

tackSkrattande jag tar träns ska bara byta lite bett (har nämligen lite starkare bett) Flört men jag har såna här läderband tyyp att sätta i sadelns  ringar på ena hästen o andra e en syntetsadel tror jag så det sitter redan ett fast band på den.

//kram Elin

susanne-s
0

När vi har barnridning så har vi grimma under med tyglar fästa vid som barnn kan hålla i  och ovanpå det ett träns som ledaren håller i.
Har sadlar med handtag. annars föreslår jag manen för de som vill hålla i sig!

- barn vill ju så gärna hålla i tyglar =)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

#4 Har gjort som du beskriver när vi deltagit vid ponnyridning gällande träns o tyglar. Har inga hantag på sadlarna men det brukar gå att ordna med ett delta fäst i ringarna som finns på varje sadel. Ej heller stigläder och stigbyglar, då det kan öka skaderisken.

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

Jag har två små cowboysadlar som är helt suveräna vid ponnyridning! Det är mocka i sitsen - ungen sitter stadigt. och de kan hålla i sadelhornet.
Dessutom brukar de tycka att det är lite häftigt med kobojjsadel.

Kratern
0

#6 OT…. Var har du hittat westernsadlar som ligger så bra…?

Jag menar… det blir ju lite tunga barn ibland… Och upp och ner hela tiden. Gäller ju verkligen att man har en bra sadel vid ponnyridning.

[Teddy]
0

#7 Jag har köpt begagnat. De ligger bra, är ju ganska platta undertill. Jag har alltid en pall med för att de lite större barnen ska komma upp obehindrat, de små lyfter man.
Jag har en syntetsadel också, den platta modellen med handtag, funkar också lika bra.

Kratern
0

#8 Inget märke eller så..? Inköpsställe av förra ägaren till sadlarna?