Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 2984 ggr
Zebben
0

Ni med shettisar på lösdrift.

Hur fodrar Ni och med vad? Har min 19 åriga kille på lösdrift för första gången och har de senaste dagarna tyckt att han tappat hull.

Har bara för några månader sedan flyttat till stallet och då det funnits rikligt med bete så har de klarat sig rätt bra, men blivit stödfodrade med hö. Ska prata med ägaren om det finns någon höanalys, men vad säger egentligen den? Hur mkt kan man lita på en analys?

Shettisarna på¨lösdriften får nu bara hö på kvällen, vilket jag känner är för lite. De går med andra ord inte på fri tillgång. I hagen står blandat med gamlingar, föl, unghästar och digivande ston och en dräktig. Har som sagt ingen kunskap om att ha shettis på lösdrift utan har alltid haft han uppstallde med en foderstat uträknad av proffs.

Jag ger 4 dl kraaft groov utöver det han får nu.

Känner att jag skulle vilja ta upp detta på ett möte met övriga ägare och se hur de kommer göra i vinter. Men känner att jag inte har så kött på benen att komma med krav och funderingar.

adapada
0

Kolla hans tänder, hälst av en veterinär med specialkompentens inom området.

Avmaskning? Ta ett träckprov!

Min åsikt är att den grupp av hästar du beskriver skall ha fri tillgång på grovfoder när de går i lösdrift!

Zebben
0

Tänder ska kollas. Avmaskning är gjord och han hade ingen mask.

Jo..jag känner också det. Så jag ska ta upp det med stallägaren och de övriga hästägarna.

AnnaLundin
0

Jag har alltid fri tillgång till grovfoder till de ponnyer osm går på lösdrift. Jag tycker ÄNDÅ att de brukar tappa en del av sitt sommarhull, trots den fria tillgången…

Zebben
0

Fast jag tycker han är lite för tunn. Han får inte så mycket sommarhull när han går på bete så han har varit fin i hull under hela augusti, sept och nu oktober. Det är nu först som jag reagerat på att han såg/kändes lite tunn ut. Så antingen är det kanske tänderna då eller så börjar nattkylan ta ut sin rätt och han behöver mer…..eller

AnnaLundin
0

#4 - Du bör nog absolut kolla upp tänderna på honom, om det inte är gjort på länge.

Sen undrar jag - håller de andra hästarna hullet bra, är det bara din som går ner i vikt? Eller får de för lite mat generellt, allihop?

En normalpälsad shettis som får normalt med foder ska inte tappa märkbart med hull för att temperaturen ligger runt nollan och svajar.

PP
0

Hur fodras kvällshöet? Tillräckligt många högar så han får äta ifred..? Som ny i flocken kan det kanske finnas de som vill hålla honom på plats?

Zebben
0

Tack för era svar.

Han är visserligen relativt ny i flocken (3 mån) men han har ändå klättrat i rangen. Det finns ju både föl och unghästar och dem står han ju över så han får garanterat sin hö hög. Hö högarna slängs ut på rejäla avstånd.

Ja det är bara min och möjligen en ungponny som är lite tunna. De övriga är i bra hull och tom lite runda.

Tänderna är kollade för max 3 år sedan hos fodervärden, men jag ska kolla upp detta igen nu. Han har alltid haft fina tänder, har gjort regelbundna tandläkarbesök hos Torbjörn i Söderköping under hela hans liv. I går när jag var där tyckte jag istället han såg mkt rundare ut, men det beror nog på att den nya ligghallen är klar och vi har bäddat med halm. Så han har nog bara mumsat halm.