Sjuk ponny
Min kompis ponny uppvisar symptom som ställer veterinärerna svarslösa. Tänkte kolla om någon varit med om något liknande.
Ponnyn är ett fyraårigt sto. För ca en månad sen blev hon plötsligt dålig när hon togs ur hagen: vinglade och verkade inte kunna hålla huvudet rakt. Det gick över inom 20 minuter och därefter var hon precis som vanligt.
I lördags blev hon dålig igen. Samma symptom. Äter och dricker, ingen feber, men "borta" i blicken. Veterinär misstänkte något neurologiskt och ponnyn togs till Strömsholm där blodprover togs och nacken röntgades. Inga konstigheter upptäcktes. Ponnyn skickades hem med kortisontabletter.
Hon beter sej något sånär normalt i boxen, men ute blir hon dålig igen (vinglar, går med huvudet på sned). Hon blir inte sämre/värre, men hon blir inte bättre heller.
Kompisen läste om fästingburna sjukdomar och tyckte erlichias (heter det så?) stämde in, men enligt veterinär skulle ponnyn isf ha hög feber, vilket hon alltså inte har.
Någon som varit med om/hört talas om något liknande?

låter lite som en ponny vi hade, hon hade troligen blivit biten av en huggorm. halva ansiktet på henne hängde o hon var sned hela hon, hade svårt att gå rakt…
hade dom röntgat för o kolla slinger ? vet inte om det finns på shetland, men vi har haft en inhyrd här som var travare/halvblod, hon betedde sig precis så, var som vanligt, sen kunde hon bara ramla, stod med huvudet snett o slog ofta med huvudet..
hoppas ni hittar rätt veterinär som kommer på vad det är ! lycka till

Slinger avfärdades av veterinärerna, men är osäker på vilka grunder (var inte med till Strömsholm).

Tycker de skall kontakta vet Gittan Gröndahl på SVA. Hon håller på att forska i neurologiska sjd.
Jag har haft hästar med erlichia utan att de haft hög feber. Ett prov på detta kostar inte så himla mycket, kan ju vara värt att ta!

Vi hade en voltige häst som helt plötsligt kunde vingla och ramla omkull visade sig vara en nervskada/sjukdom , fanns tyvärr inget att göra utan han fick avlivas.

Håller med #4, Symptomen från en ehrlichios (numer anaplasmos, vill jag minnas) kan komma efter det att själva infektionen klingat av och då finns ingen feber. Det man mäter för att konstatera om hästen varit sjuk är antikroppshalten och den säger ingenting om huruvida hästen är akut sjuk eller inte, den säger bara att hästen varit i kontakt med smittämnet. Efter genomgången infektion kan det bl a kvarstå nervskador. Två av mina islänningar har haft ehr. men ingen av dem hade symptom som trådskaparens.Den ena blev plötsligt ovillig att fatta galopp, visade så småningom upp diffusa rörelsestörningar, såg ut att känna sig som man själv känner sig när man har influensa, blev grinig, kunde inte stå med vikt på båda bakbenen utan sköt alltid upp ena höften Provtagning visade på skyhöga titrar. Böjprov visade hälta på tre ben, blodprov och palpation visade på ryggmuskelinflammation och han hade dessutom fått fång. Allt detta tillskrev vet infektionen. Den andra hästen lät jag provta mest av nyfikenhet, han hade inte visat några sjukdomstecken utöver en besvärande snubblighet, han hade också höga titrar.
Symptomen på ehrlichios kan dock vara av mångahanda andra slag, så jag tycker gott du kan låta provta hästen.

Om jag förstått rätt uppvisar hästen mindre besvär i box än utomhus? Någon form av yrsel kanske, som härrör från synnerven? En tumör eller ett ödem skulle kunna orsaka sådana symptom.Fick själv yrsel av droppar avsedda för allergiska ögonbesvär. Inne var besvären knappt märkbara men utomhus blev det för överväldigande, det kändes som omgivningen ramlade över en.
Problem i innerörat där balansorganet sitter kan vara en annan möjlig orsak, liksom mögelgifter i foder.

Jag hade en ponny som var exakt sa!
Han blev helt konstig ibland. Vinglade och ibland till och med "ramlade omkull".
Var pa klinik med honom och dom undersokte honom, tog prover och allt mojligt. Men kunde inte hitta nagot fel pa honom.
Sen blev han frisk ratt vad det var. Ingen vet vad det var men han har inte haft det sen dess.
Hoppas ni hittar nagon orsak snart eller att ponnyn blir bra!
Hjärnblödning alt. defekt i lillhjärnan? Jag hade en ettåring som fick hjärnblödning orsakat av yttre våld (spark). Han vinglade, la huvudet på sne och fick ett annorlunda rörelseschema, gick nästan i passgång. Veterinärerna sa att hjärnblödning kan läka ut av sig själv, han fick massa mediciner och ett års rehab men blev inte bra och jag valde att avliva.

Tack för alla svar! Vidarebefodrar dem till ponnyns ägare.
Ponnyn blev bättre innan helgen och har gått i hagen och i det närmsta varit sej själv. I morse klev hon snett på stalldörrströskeln och blev vinglig och dan igen…
Undrar, ni som har erfarenhet av slinger, sitter det alltid i halsen eller kan det även sitta längre ner i rygg/länd/kors?
Och ni som råkat ut för erlichia - vad får de för behandling?
Ponnyn fick som sagt kortisontabletter (som hon fortfarande får "full ranson" av, ska dras ner längre fram).
#10 jag har haft en med erlichias. Behandling är tetracykliner men hästar tål det sällan.
Man brukar inte ge kortison till shetland pga fångrisken
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vi har haft några fall av ehrlichios dessa ponnyer behandlades med Engemycin i 5 dagar. Ponnyer har en tendens att inte tåla medicinen lika bra som större hästar. Vi har gett ponnyerna en pasta som är bra för tarmbalansen i samband med medicineringen. Vet inte om det eller något annat men samtliga ponnyer har mått bra av medicineringen
# 0 Våra ponnyer hade inte samma symtom som de du beskriver.
En vän till mej har ett halvblod som uppför sej såhär ett par gånger om året. Veterinären tror att han har någon form av hjärnskada
En kompis till mig hade en shire med liknande neurologiska symptom. Det togs alla möjliga olika prover på honom men inget hittades… Hans sjukdom/tillstånd höll till slut på att kosta en människa livet, och efter den otäcka incidenten så blev hästen jättesjuk, svarade inte på ngn behandling alls och avlivades till slut :(
#15 Det var samma för vår ponny, han blev farlig, var rädd för allt och alla utom mig, gjorde illa mig flera gånger, jag vägrade inse det och fortsatte att hantera honom som vanligt. Veterinären rekommenderade ett års rehab och medicinering men när drygt ett år gått var förbättringen alldeles för liten och avlivning det enda alternativet 
Ska man se om hästen har en underutveckling/skada i lillhjärnan krävs en MR. Vanlig röntgen av skalle/nacke visar egentligen bara frakturer.

#10 Det är inte bra att ge kortison utan understödjande antibiotikabehandling om det finns risk att infektion (t ex ehrlichios) föreligger. Kortison slår ut immunförsvaret och därmed kan kroppen inte bekämpa en eventuell infektion.
Fick just veta att saltbrist kan ge neurologiska symptom… Hade jag själv ingen aning om
Även B-vitaminbrist kan orsaka en hel massa konstiga symptom.
Hästar får ju i normalfall inte brist på B-vitaminer, eftersom mikroberna i deras grovtarm tillverkar alla B-vitaminer som behövs. Men nog skulle väl det strula också….