Kastat!
Varför kastar märrar ej färdiga föl? Sjukdom? Eller händer det att de kastar ändå?
Ingen av märrarna har utsatts för någon stress, utan har bara gått i hagen "som vanligt". 4-5 månader kvar till fölning.
Om det beror på sjukdom, vilka fler sjukdomar kan göra så märrarna kastar mer än virusabort?

Tråkigt när det händer.
Kanske var det inte livskraftigt nog för att överleva? Jag tror naturen sköter om sådant här och att det inte alltid går att få en förklaring. Men visst är det sorgligt, särskilt när dräktigheten är kommen så långt.
Okej, självklart. Så dum jag är. :-) Men, är det normalt att de kastar så här pass sent om fostret inte är livskraftigt nog? Borde inte märrarna kastat tidigare då (det handlar om två märrar).
Det är så ledsamt, mitt ena sto kastade för ca 1 månad sedan, utan spec. orsak. Tog även undersökning på foster, på vet.inrådan för att iaf kunna utesluta virusabort mm. Fanns dock inget utan det var naturen som styrt upp själv.
Hoppas iaf att Ditt/Dina ston mår bra nu.
Vi har (tack och lov!) bara råkat ut för en kastning och det var nästan fem månader innan beräknad fölning, fostret såg helt normalt ut och vi kunde tom se att det var en skäck och hingst. Vet inte varför än i dag men jag antar att något inte var som det skulle - och hellre en kastning än ett föl som man tvingas ta beslut om att avliva kort efter fölning.
Usch så tråkigt. Har varit med om det en gång tidigare och då såg vi att fostret inte var helt ok, Den var öppen i magen, huvudet och fattades ett ben.
Hoppas dina ston mår bra i allafall.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Förutom att naturen själv tar beslut om kastning, och förutom sjukdomar och bakterier i livmodern, så kan t.ex. vitaminbrist, proteinbrist, vätskebrist och en massa andra "brister" leda till kastning. Oftast, men inte alltid, så ser naturen till att stoet överlever i första hand, och i sista hand fölet. Men jag har i och för sig sett ett welsh mountain-sto soom fölade ett friskt föl efter att under dräktigheten blivit akut sjuk och fått operera bort ett öga. Ingen trodde att fölet var kvar i magen efter alla mediciner och lugnande sprutor m.m. men det var det!
Mögel är också en orsak till att stoet resorberar eller kastar, om det finns t.ex. mögel i höet, gräset i hagen, stallväggarna den knaprar på etc.
Sen kan kyla vara en orsak, om stoet ofta fryser under dräktigheten. Då kan hon (antagligen omedvetet) tycka att om hon själv inte kan hålla hullet och värmen uppe så kan hon inte ha ett växande föl i magen och så kastar hon.
Mitt fullblod har ju resorberat/kastat två år i rad, och orsaken till det har jag ännu inte hittat. Ska ta bakterieprov innan nästa betäckning dock…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Usch, vad tråkigt att era ston har kastat! Men det är nog som sagts ovan, att naturen oftast vet bäst och gör en egen gallring av de foster som inte är livsdugliga av någon anledning.
Hoppas att det går bra för era ston!
Vet inte om jag tror på vissa av ovan nämnda saker. Ex kyla eller så. Oftast klarar sej ju fostret bra i magen medans stoet tar stryk genom att bli smal och håglös. Brukar ju säga att fostret tar vad som det behöver. Kanske tror mer på mögel eller andra miljöfaktorer som påverkar negativt. Stress. Hurdan stoet känner sej i flocken osv. Och så otur. Ibland har man helt enkelt bara otur.
Trist att det hänt.

Jag tror nog mer på naturen har sin gång, som en del andra skriver här , händer det så händer det och det var inte meningen att det skulle bli något föl. naturen är ju skapt på det viset och även om fölen ser normala ut så kan det ju vara något invärtes som inte stämmer. Är man säker på att det inte är Abortvirus så hade man ändå inte kunnat göra något . Aldrig kul när det händer men hellre innan de fölat och det visar sig vara fel på det så man får avliva det ändå .
Sådant är aldrig kul men du ska se att det går bättre nästa gång.
Hur mycket påverkas stoet som kastar? Symtom? Själv har jag itne (än) varit med om det…

#8 Vissa raser fryser mer än andra, t.ex. många fullblod. Det är inte helt ovanligt att en snål vinter kan orsaka att ston kastar, särskilt om de går ute mer än vanligt under dräktigheten. (Om de inte är vana vid det, vilket många fullblod inte är.)
Mitt fullblod kastade ju helt oförberett under vintern 2005/2006, och hittills finns ingen förklaring, men kylan KAN ha varit en faktor. Det var extremt kallt där hon var, bortåt en meter snö, hon gick på lösdrift (första gången på vintern) och eftersom hon är en stressmaja så kan alla omställningar i kombination med vädret ha gjort att hon gjorde sig av med fostret. Jag har inga bevis för det, vad gäller henne, men jag har sett hur vädrets makter kan påverka dräktiga ston på annat håll.
Oavsett anledningen så är det ju aldrig kul när ens sto kastar/resorberar, i alla fall inte om man har hoppats mycket på fölungen, kombinationen sto/hingst och så vidare. De stackarna som hade "bokat" mitt fullblodsföl förlorade även sitt egna sto och hennes tvillingföl efter samma hingst vid födseln, så de hoppades ännu mer på mitt sto - som naturligtvis inte "levererade"… Trist.
www.stuteriprecious.se
#11. För nått år sedan var det ett fall här i länet där ett sto (tror det var fullblod), som stått utan mat o vatten hela julhelgen och när de hittades av utomstående personer i hagen var det ett dött fastfruset foster som hon kastat.
Det var åtskilliga minusgrader o om det beror på kyla/foderbrist vet man ju inte, men det kan ju vara en bidragande orsak iaf. Troligvis måste hon ha varit i mkt dåligt skick själv också…

Jo, antagligen! Dåligt skick, alltså. Men varför gör man så mot en häst? *mummel*
www.stuteriprecious.se

Fast eg enligt alla rön så fryser ju inte hästar 
Suck, nu har en till märr kastat. 3 av 9 märrar har kastat sina fölungar. Visst sjutton måste något vara fel då??
# 15 Jag är ingen veterinär, men om tre ston har kastat skulle jagta prov på fostret och kolla abortvirus.
Jättetråkigt att det händer tycker synd om dig.

#15 lider med dig. så tråkigt när det händer sånna saker.
Du borde nog ta prover så dem inte har Abort virus,

Fy, vad tråkigt!
Var det inte kvarka hos dina grannar? Kan det ha påverkat så att dina ston kastat? (Jag vet inte hur, funderar bara)

#14 Det jag läst mig till är att hästar som inte får i sig rätt fodermängd kan frysa. Och stressade/otrygga hästar (återigen, som mitt fullblod kan vara ibland) får ju sällan ro att äta ordentligt, särskilt inte i flockar med dominanta ledare. (Förutsatt att den stressade hästen är låg i rang.) Nu när mitt fullblod är ledare i hagen så har hon för första gången ätit upp i krubban varje dag och pillat i sig allt hösilage både ute och inne - något som hon aldrig har gjort till 100% under de tre vintrar som jag har haft henne. Så jag dansar på små moln varje dag när jag ser henne, för hon ser så fin ut i hullet och verkar så tillfreds med världen!
Det är nästan så att jag vågar hoppas på en fölunge igen, även om hon ska gå gall i år.
www.stuteriprecious.se
Nej så tråkigt! usch aldrig roligt när det blir så.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#15: Men usch vad jobbigt! Stackars dig … och stona!
Det känns ju som om det skulle kunna finnas någon gemensam nämnare bakom det hela då tre ston på samma stuteri kastar … Hoppas ni kan komma fram till vad det är och rädda de övriga fölen!
Fy vad trist. Hoppas inte det är ngt smittsamt.Hoppas ni klarar de andra fölen… har ju Kefir här också.
Hm, en missuppfattning. Det är inte mina egna märrar som kastat, utan grannens, men det är lika illa det. De går "vägg i vägg" med våra märrar och så har man ju (så klart) en viss relation till de alla.
Ja, det va grannens hästar som hade kvarka. Jag har hållt mig borta därifrån sedan kvarkan böjade härja igen och så nu detta.
Kan man ta prov på märren i sig och kolla abortvirus, eller måste det ske på ett foster?
Det har hänt mycket på den gården genom åren (ny ägare sedan 1 år tillbaka) och alla märrarna är vaccinerade mot virusabort och även om det inte är hundraprocentigt, så är det så trist att det händer, när man verkligen försökt gardera sig mot det.
Om det det abortvirus är det viktigt att foster hinnor och allt som vart i beröring med detta grävs ner eller bränns. Man kan tydligen ta prov på moderkaka eller fostret då om man vill ha svar.
Hur är det med foder hantering, äter dom friskt foder, har varit med om andra som har kastat på grund av dålig foder kvalite.
Hur som helst, mycket tråkigt när det händer.