Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1502 ggr
helenecarlsson
0

Att sälja ponny?

Ni som sålt ponnyer har ni några tips på vad jag ska tänka på, vad bör jag t ex fråga en spekulant om. Jag har aldrig sålt någon pålle förrut och det känns som att bara beslutet att sälja är svårt nog att ta sen ska man försöka formulera annons och om någon ringer, hjälp…. jag har panik redan….

jullan
0

Hej!

Jag har aldrig sålt nån häst. Men när jag köpte min shettiskille hade hans tidigare ägare skrivit i kontraktet att om jag beslutade att sälja honom så skulle hon ha första tjing och rätt att köpa tillbaka honom för samma summa han såldes för. Det tycker jag var mkt bra rader att ha med i ett kontrakt. Jag skulle själv velat ha det så om jag skulle sälja nån häst ngn gång.

Så det kan kanske vara till ett litet tips iaf.

Lycka Till!

AnnaLundin
0

Man kan skriva så i ett kontrakt, men faktum är att det inte är juridiskt bindande. Bara moraliskt….

Jag brukar kolla lite vad mina spekulanter har för hästbakgrund och vad de har tänkt använda ponnyn till, för jag vill bara sälja til folk som "kan häst" och inte till någon som vill ha en ponny bara till sällskap.

RebeckaSvensson
0

Om du ska sälja, så var uppmärksam på folk som ringer o lita inte helt på vad alla säger, för tyvärr går det inte alltid så bra om man gör det… Skulle ffa vilja uppmana dit till att inte lämna ifrån dig hästen utan att du har fått hela köpesumman. Har själv litat lite för mkt på en sk "köpare" och nu befinner sig min häst i ett annat land o med en ny ägare utan att jag fått nga pengar.

Cattis
0

#1 Att binda sig vid at tsälja tillbaka hästen för samma summa man köpt den för tycker jag är vansinne. Även om man egentligen inte behöver följa et tsådant kontrakt då det inte är juridiskt hållbart. Men ändå, jag skulle aldrig skriva på ett sådant avtal.

Säg att jag köper ett treårssto, som aldrig är visat, för 6000:-
Sen meriterar jag henne, visar henne så att hon får SUCH kanske, ev diplom. Betäcker henne osv. Skall jag då bli "tvingad" att sälja henne tillbaka för 6.000:- efter 4 år kanske, då hästen är meriterad och därmed värd mer… Nä, det skulle jag aldrig gå med på. Lika lite som att jag skulle gå med på att skriva på hingstkontrakt där säljaren skall ha en massa pengar om hingsten blir godkänd.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pernilla77
0

När jag säljer häst, så skriver vi att jag har förköpsrätt till hästens marknads värde.

Håller med Cattis men man kan ju oxå vara så att man säljer en häst för säg 10 000 sedan går det många år och hästen blir gammal och inte värd mer än 5 000. Ska man då behöva ge mer än hästen är värd.

Cattis
0

#5 Men du vet att förköpsrätten inte håller juridiskt? Att om jag skriver på ett sådant avtal med dig så behöver jag inte följa det… Man kan inte behålla vissa rättigheter till en vara man sålt och som är fullt betald.

/Cattis

Milla
0

själv gör jag som så här när jag har häst ute på annons.

Jag ber dom berätta hur ponnyn ska bo, vad dom ska ha den till, om dom har erfarenhet av just shettisar (detta är aboslut inget krav). Känner jag då att det känns ok så vill jag träffa dom och se hur dom hanterar hästen och ganska så snart får jag en känsla om det känns bra eller ej.

Har sålt häst utan att träffa den nya ägaren och det gör jag helst inte om igen för jag blev lurad, hon lovade guld och gröna skogar och efter ett bar månader var ponnyn ute på annons igen.

Känner jag mig inte trygg med den tilltänkta köparen så nekar jag den personen att köpa.

Det är ju alltid ett lotteri det där med att sälja häst, för man vet ju aldrig riktigt hur den kommer att få det.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Benjamin
0

Ja tänk su utsatta de stackars liven är. Tänk om man själv skulle bli såld…Flört

Hanna-D
0

Jag har blivit lurad vid en försäljning, ponnyn såldes vidare direkt, då till ett hem som verkar bra som tur är, jag har kontakt med nya ägaren och det känns bra.

Jag vill helst träffa spekulanterna, så man kan se att de gillar ponnyn, att de provar att rida/köra/tömköra osv. så de vet vad de köper = bättre förutsättningar att ponnyn får ett varaktigt hem.

RebeckaSvensson
0

Har haft tur med de flesta av mina o de har verkligen fått kanonhem. Är så kul att höra att de nya ägarna trivs med ponnyerna. Då är det kul att sälja, annars är det allt annat…

#8 Tur man inte är häst, för jag trivs bäst hemma…

ingrid
0

Man kan skriva in att man som säljare skall ha förköpsrätt på hästen, inget juridiskt problem med det (jmfr förköp på aktier), sätter man ut ett pris riskerar man dock att få avtalet klandrat och få klausulen ogiltigförklarad enligt 36§ AvtL omdet är att se som oskäligt.

Cattis
0

#11 Enligt dels advokaten som föreläste på ett årsmöte i Öst och en advokat som vi kontaktat privat, så kan man inte skriva in förbehåll av den sorten. Har jag köpt en vara så får jag göra vad jag vill med den då den är betald säger de. OM det hade med konsumentköplagen eller vad det var, det minns jag inte. Är du 100 på att man kan jämföra med aktier?

Anledningen till att jag själv kontaktade advokat var för att se om jag kunde formulera mig på ngt särskilt vis för att få det juridiskt hållbart, men fick veta att det var omöjligt pga det jag skrev ovan… Men det kan ju ha ändrats, detta var två år sedan.

/Cattis

ingrid
0

Har aldrig diskuterat det utifrån konsumentköplagen. Utan har tittat på det från Avtalsrätten (Köplagen är ju ointressant då den är dispositiv) Har bl a diskuterat med Folke Grauers som är en av "De stora" inom avtalsrätten i Sverige. Finns mkt som säljs där förbehåll skrivs in. De får bara inte ses som oskäliga. Eftersom det då går att klandra. Problem kan mer uppstå då pris skall bestämmas.

ingrid
0

tog en snabbkoll på KKöpL hittar inget som skulle förhindra det. Kollade bara senaste lagtextenen del ändringar kom 2005 (bl a förlängdes reklamationstiden till 3 år)

Kris_J
0

Finns det inga domar gällande det ni diskuterar som gäller djur?

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

# 14 Kan jag som privatperson reklamera tex. min hund i tre år?

Ett exempel om dem tex visar sig vara behäftad med ett hjärtfel som inte hördes på valpbesiktningen?

Cattis
0

#13 Fast de kontrakt man kan köpa i hästbutiker tex, de utgår från Konsumentköplagen. Om man inte säljer som privatperson alltså. Det är ju olika för företag och privatpersoner. Kan det vara där skillnaden ligger?

#15 Den som föreläste på ett möte sa nog att det fanns det? Tror jag. Ella, du var ju där - minns du?

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 17 Jo visst var jag där men jag har minne som en guldfiskGenerad

[Anna-N]
0

Angående kontrakt så även om de inte håller juridiskt kan man ju iaf skriva ner vad man önskar på köpekontraktet o hoppas att köparen håller sej någorlunda till vad denne skrivit på - en gång i tiden.

Har haft tur med mina ponnyer o de har hamnat i bra hem. Men man ska inte alltid lita på att alla spekulanter är seriösa. Förhoppningsvis visar det sej innan affären gått i lås….

Cattis
0

#19 Det brukar jag också göra, och hoppas på att köparen skriver på med avsikt att åtminstone av moraliska skäl hålla sin del av avtalet. Men man vet ju aldrig.

/Cattis

Daladis
0

#16- Ja, enl SKK's köpeavtal så ska det gå, om man använt det vid försäljningen.

ingrid
0

#16 Ja om man kan påvisa att det funnits hela tiden. Då är det ett dolt fel som säljaren svarar för. SKK har om jag inte kommer ihåg helt galet krav på att deras uppfödare skall ha dolt fel försäkring för sina valpar. Därav blir det sällan tvist.

#17 Finns ingen § som antyder till att det skulle bli skillnad. Kom ihåg att standardavtal är till för att passa alla och därmed ingen specifik situation. Jag gör ett litet förbehåll om att det kan finnas praxis i frågan.

(I grunden är det äganderättsprincipen och Pacta sund servanda(avtal är till för att hållas) som ställs mot varandra)

helenecarlsson
0

Tack för alla svar.

#8 Det är ju det som känns så hemskt, alla hästarna är ju fullvärdiga familjemedlemmar men man kan ju inte samla på dem för det utan måste tänka på varje individs bästa.

# Jag som säljare/uppfödare kanske inte är den bästa ägaren för hästen i all framtid och har man fått tag på en bra köpare så får man väl hoppas att den i sin tur vill hästen väl och letar på en ny bra ägare.