Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 5665 ggr
PP
0

Börjes billiga bröstsele

Undrar om det är någon som har bröstselen med mjukdäckel och fast brösta med stångkoppelring som Börjes säljer för 995 kr?

Det jag undrar över är dels hur lång bröstan är i shetlandsstorlek och dels hur stångkoppelringen är fäst. Funderar på om man skulle kunna använda den till parkörning…

Någon med erfarenhet som kan förklara hur det kan påverka hästarna om stångkoppelringen sitter mitt på bröstan istället för lite inåt som väl är det vanliga på "riktiga" parselar (där det är en höger- resp vänstersele)?

Alla konstruktiva tankar välkomnas, däremot undanbedes kommentarer om "skitsele" och andra trista ordval. Oskyldig

[Teddy]
0

Mina första selar var "skitselen" från Börjes. Alldeles utmärkta för hobbybruk. Då fanns ingen stångkoppelring, men jag lät sy på ringar och hade dom som parselar. Fungerade utmärkt.
Jag tror det blir bättre med ringen "på sne" för att förhindra att selen dras för mycket snett, när man svänger snävt tex.
Jag hade selarna i 5-6 år, och gav sedan bort dom när jag köpte nya selarna. De funkar än, så alldeles usla var dom nog inte….

Fagerljung
0
PP
0

#2  Tack för tipset! Har kollat på den, men har hört av andra att bröstan är kort för lite större standard. Sen vill jag helst ha "silverfärgade" beslag… Tungan ute

mizabella
0

Jag skulle rekomendera bröstselen på hööks för 1 199 (se shettis bilden på hemsidan) framför börjes. Men det är bara av egen erfarenhet. Börjes billiga läder brukar va okej, men passformen sådär. Samt att lädret tappar färg fort. Den på hööks har jag själv haft i 5år, kanske mer. Och den ser fortfarande ut som ny. Den sitter jätte bra. Och det går att ta bort bröstan och använda den som tömkörningsgjord. Men självklart smaksak, hoppas du hittar nån bra :)

PP
0

#5 Hööksselen saknar stångkoppelring, vad jag kan se. Vill helst köpa en sele där man behöver göra så lite förändringar som möjligt.

Silenos
0

Jag köpte en Börjes-sele till min mini för några år sedan. Vet inte om jag fick fel storlek, eller om den är väldigt stor i storleken. Den selen hade bara bukgjord, så jag satte på en däckelgjord. Använde den sedan till våra större shettisar, och det funkade bra.

PP
0

#6 Numera är det dubbla gjordar även på den billigaste selen. Tycker Börjes ofta har stora shetlandsstorlekar, därför skulle det varit intressant om någon hade kunnat mäta bröstan på en i stl shetland. Fast om du har lust får du förstås gärna mäta din minisele oxå, det ger ju ett hum iaf.Flört

Har för mej att jag köpte stl ponny på bröstselen jag hade till mina standard (dock ej från Börjes)…

Hanna-D
0

#7 Varför inte ringa Börjes och be dom mäta? Tycker dom var väldigt hjälpsamma när jag köpte min sele och ville ha diverse mått.

PP
0

Ja, varför ringer man inte alla direkt med sina frågor? Tungan ute

Hanna-D
0

Beror väl på vad det är. I just den här frågan går det ju att få exakta mått t ex. Om jag undrar vad andra har för erfarenheter av halmpellets kan jag ju inte ringa tillverkaren/säljaren, han skulle såklart säga att det är väldens bästa strö och att alla är jättenöjda Flört

[Teddy]
0

Håller med Hanna!! Börjes är väldigt tillmötesgående. Beställde mina parselar där, och fick jättebra hjälp.

PP
0

Jag menade inget/ingen speciell med #9.

Självklart är väl det enda riktiga att kontakta vederbörande med de frågor man har. Nu var det ju inte enbart måtten jag var intresserad av, därför tyckte jag att jag kunde slänga ut en generell fråga här. Flört

Silenos
0

Jag har tyvärr inte kvar min sele, annars hade jag gärna mätt den !

PP
0

#13 Tack ändå!

Ska försöka bestämma mej för vad för slags sele jag ska ha - billig i inköp som förmodligen behöver justeras (stångkoppelringarna) och dessutom kompletteras med stångkoppel och draglinor, eller en dyrare komplett som förhoppningsvis inte behöver några större förändringar.

Elshira
0

Ring dem! Jag har aldrig haft problem med att få hjälp av olika tillverkare när jag ska beställa saker.

Skulle t.ex köpa ett par benskydd från Globus (ej de i shetland/mini shetland) utan ett par "vanliga", ovh ville veta om de kunde tänkas passa vilket de gjorde!

Ha klart för dig vilka mått fu vill ha mätta och var tydlig hur du vill mäta, t.ex inspännt på minsta/största osv.

Själv hade jag nog satsat på en billigare modell, och köpa en "riktig" sele i frmatiden när/om man börjar satsa seriöst. Selar har trots allt relativt bra andrahandvärde så om inte annat kan du ju få lite pengar för den om du väljer att inte ha den kvar som "vardagssele" ^^

Hakuna matata!

PP
0

Åh, vad surt! Börjes säljer Ideal Harness parsele till reducerat pris - men bara i stl Cob!

Till shetland nästan 3000 kr dyrare. Skrikandes