Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3723 ggr
Fagerljung
0

Hur mycket mark?

Har hittat ett litet hus med ängsmark som tillhör. Först var tanken att endast jag skulle bo där, men sedan började jag fnula på om inte shettisarna hade kunnat följa med… Där är ett gammalt stall redan. Marken är på 8600 kvm. Kan det räcka? Jag hade tänkt mig en liten, liten vinterhage, ev grusad då det är väldigt lerigt här i Skåne, och lägga varenda kvm jag kan vaska fram på en sommarhage. Brukar ha hästarna på "sommarbete" från maj till november/december.

Har två shettisar, blir kanske en tredje då så det blir lättare med sällskap ifall man är iväg med en.

Räcker det?

[Rhodugune]
0

Jag tror att det kan bli i minsta laget, hur mycket av tomtarealen tar huset mm upp och hur stor del av den kan du göra hage av?

Fast lagligt sett måste du bara se till att hagen har ett bra underlag och att de kan röra sig i sina naturliga gångarter varje dag.

Så är det bara en vinterhage så kanske den kan fungera, vad blir måtten på hagen?

Förstår att du vill ha dem hemma. :)

Kram, Maya

Fagerljung
0

Det är otroligt svårt att få någon uppfattning om hur mycket 8600 kvm är! Därför tänkte jag fråga här :)

Huset har två våningar och är 78 kvm stort. Dvs, det tar inte så stor plats. Stallet är den andra byggnaden, det tar inte så stor plats heller.

8600 kvm är alltså hur mycket mark jag har att röra mig med totalt, och på detta behöver jag ha två hagar…

Lise
0

Det ska nog räcka om du sköter hagen, sår in vall, göder den på våren och mockar den regelbundet.

kajsa-kavat
0

Jag vet folk som inte har mer mark än det och som hyr in hästarna på sommarbete när inte det egna betet räcker.

Finns det chans att låna/hyra mark bredvid ?

Fagerljung
0

#4 Nej, tyvärr det finns det inte.

AnnaFagerell
0

En hektar är 10000kvm vilket betyder att du har ungefär 1.5 tunnland. Tycker det ska räcka åt två shettisar jag. Vinterhagen behöver inte vara så himla stor åt två stycken. Jag skulle inte ha mina hästar i grushage.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kratern
0

Dela in marken i mindre hagar som du kan alterinera mellan. Då kan du lättare hålla efter med mockning samt att det lättare hinner "växa på sig".

Vet inte hur mycket av marken som är gårdsplan och övrig tomt, men det KAN gå. I alla fall till två.

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag höll på att bli halshuggen här på forumet när jag berättade att jag har sex minishettisar och en B-ponny på markarealet 4 hektar. Alltså 40 000 kvadratmeter.

Sanningen är att det faktiskt räcker åt mig med hälften av dessa fyra hektar! Jag har sex (i mina ögon), mycket stora hagar och har bara behövt använda fyra eftersom betet räcker och blir över. Jag har fin, nysådd vall.

VeronicaP
0

Det kan gå , gäller bara att planer och det är bra om man delar in marken och kan växel beta också tex precis som #7 har skrivit

AnnaFagerell
0

#8 Här gick ett år 15 shettisar på 2 hektar (förvisso inte alla på samma gång men runt 10 stycken samtidigt). Gräset varade i 7 månader… Som Veronica säger så beror det på hur man har det med växtlighet och annat. Jag har i dagsläget 4 shetland och det är på tok för mycket med 2 hektar

AnnaFagerell
0

#9 Fast här växelbetades det inte… gräset varar längre på större areal tycker jag… men det är säkert också beroende på återväxt, gödning etc

VeronicaP
0

#11 Jo precis , fast vi har ju blandat stora och små ;) , tycker iof de är bra med lite växelbeta att en hage får vila lite och så kan man klippa lite rator och annat.

Nu i höst har vi tex sått om 3 hagar , så innan hästarna få gå på dem till nästa beta ska dä tas en hö skörd :D

AnnaFagerell
0

#12 Fast man kan säga att jag har det så också då mina 2 hektar är indelade i 4 hagar… men av de fyra är två vinterhagar men där växer massor även på sommaren då jag har stora vinterhagar… Svårt förklara men jag har en rejäl sommarhage och den stänger jag av med plaststolpar om jag vill… vill dock inte ha permanenta staket inuti den för då är det svårare putsa ner och gödsla

AnnaFagerell
0

#8 Jag tror också att folk kan behöva lära sej räkna… skriver du 4 hektar tror säkert en del att det är tunnland…

Kratern
0

#14 Varför skulle man tro det? Idag pratar man hektar och inte tunnland. Tunnland hör forntiden till.

AnnaFagerell
0

#15 Det beror nog på vem man pratar med…. mycket hästfolk här pratar tunnland… En häst per tunnland…

Kratern
0

#16 Kanske hos er då… Men i övriga Sverige pratar man i hektar.Flört

AnnaFagerell
0

#17 Måste vara jobbigt ha kontakt med alla i hela Sverige   Glad

Kratern
0

#18 Nejdå, det är bara att läsa sig till. Man behöver inte ha kontakt med alla. Bara ha lite allmänbildning…Flört

Charlotte-J
0

Vi har 9 Shetland och 1 Islandshäst på 4 hektar här hemma som är indelat i olika "fack". 1 fack används till stona vintertid och 2 fack används till hingstarna. Resten används sommartid till dom som inte åker iväg på sommarbete eller innan det riktiga "betessläppet". Har även 9 1/2 hektar Sommarbete fördelat på 3 hagar (1 på 5 hektar där betäckande hingst med ston går, 1 på 3 hektar där ungston går och 1 på 1 1/2 hektar där unghingstar går).

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#19 Shit, då är jag väl inte så allmänbildad… men det gör inte så mycket… jag kan så jag klarar mej

okitok
0

1 hektar är ca 2 tunnland….  1 shettis per tunnland bör vara ganska lagom.