Har dom till min shettis och tycker dom har varit bra :)

Finns en gammal trad om detta tror jag..
Men som jag jag skrev i den hamnar ju halet fel. Det ska vara bakat tycker jag. Sa ar det pa mina. Men dom ar fran Holland tror jag det var.
Vet inte om du kanske sag dem nar du va i varat stall Linn? Om du tycker de ar intressanta sa kan du skicka PM till mig sa kan du fa telenummer, mailadress o.s.v. till kvinnan som saljer dem :) Hon har mer skydd till shetland och aven gummiboots till shettis.
De fran Globus kunde for ovrigt inte vara normalstora shettisar ha.
Jag tycker dom sitter bra, passar mina normalstora shettisar.
#2 Vad är det som säger att hålet är rätt eller fel? Kan ju lika gärna vara dina skydd som det är fel på? ;)

#3 Fast isf vet jag manga skydd det ar fel pa. For Globus ar de enda som jag sett dar halet blir framat :P
#4 Det kan inte vara så att du sätter dem bakvänt. Jag tror att kardborrbanden ska vara "framåt". Ser ut så på bilden i alla fall.
Hål eller inte hål, man spänner alltid skydd bakåt… man spänner ALDRIG senorna framåt för det är det som händer om man spänner ett par skydd på fel håll
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tillägg: Det lila skyddet ska alltså sitta på vänster ben
Någon som vet varför det är hål för kotan i de som bara är till shetland?
Ska sälja mina. Du har PM :)
#6o #7 Du är rolig du Anna.
Det är inga senskydd….
#10 Säg det till min gamla lärare… spänner man inte skydden bakåt får hon spel
med risk att träffa henne så spänns alla skydd bakåt och alla lindor också…
#11 Jag förstår…
Så hon tycker att man ska sätta skydden "bakfram" bara för att kardborren ska komma rätt.
Byt lärare!
#12 Hur kan det bli bakfram? Tar man den lila och sätter på vänster blir det väl rätt? Eller? Jag använder sällan skydd men så har jag lärt mej och tittar man på strykkappor så sitter ju spännena bakåt

Det är som anna säger man spänner alltid bakåt , men ibland så finns det ju en del som man bara sätter över själva spänningarna och den ska vara bakåt ;)
Förstår inte heller eg varför där är hål i dem ?
De skydden är jättebra , har iof bra haft dem till större ponnyer/hästar.
Spänner man åt fel hål så kan man faktistk orsaka senskada på sina hästar det är likadant när man lindar benen på dem alltid bakåt (på benets utsida)

Det lila ser nästan ut som att det som går framåt faktistk är bara det där *skyddet* som är över själva kardborre spänningen och då ska de sitta på höger ben .
Annars hade inte jag köpt det lila om jag ska vara ärlig

#10 Det skyddet går över hela benet ner över kotan och samtidigt sena med ;)
#14 Tack… det har jag också fått lära mej, även på benskydd, inte bara senskydd… Men den där lila ska väl sitta på vänster ben så spänns den ju bakåt?

#17 Beror ju på om de som vi se är själva spänningen eller bara det där lösa som man sätter över spänningen för att skydda det om man säger så , finns ju på vissa dubbelt knäppe kan man säga en som spänner och en som man sätter över för att skydda (svårt att förklara ) :D
#18 Det har du helt rätt i men jag tycker det skulle vara klumpigt med dubbelt på en så liten ponny så jag tror det är spännena

#19 Ja inte vet jag men de brukar vara dubbelt och vi har de på några av våra vanliga shettis skydd
#20 okej,,, jag använder inte sånt så jag vet inte =) Men ska nog allt titta efter nästa gång jag ser ett par… bara för skojs skull

#21 ha ah precis , vi har ju skydd inom travet ibland och även när jag löshoppar ibland med just för att vara rädd om deras senor och annat, rätt äckligt när en häst landar och trampar av senan ;)
#15 Är det någon skillnad på det svarta och det lila (förutom färgen)?

#23 Det svarta kan jag inte uttala mig om då jag inte ser hur det knäpps , svårt att se på svart hur de ska knäppas men på det lila om man ska tolka som det ser ut nu och att de inte är *skyddet* man ser så skulle jag aldrig sätta de på min häst.

#23 fast det ser ut som om det är *rätt* att de sitter på höger ben och knäpps bakåt
#25 Se där…

Har knappes alla skydd bakat! Har alltid fatt lara mig det. Och satter vi dem sa de knappes framat passar de inte alls. Det ar ju liksom format efter benen. Sa det gar ner lite over kotan och sen drar du om knappet och darmed hamnar halet vid kotan. Sa nej jag vill inte pasta att jag satt skydden fel. Isf har nog varenda shettiskusk gjort de som har de skydden!:P Finns ganska manga haromkring..

Skydden är bra tycker jag, skrev i den andra tråden om detta med. Finns inga liknande andra att köpa. Hålet hamnar framåt, men jag tror att det gör den nyttan att tyget inte knölar sig. Man kan inte sätta dem fel, för de är formade efter benet som 27 säger. Och man knäpper dem bakåt.
Det är ingen skillnad på de lila o de svarta. Har båda färgerna.
PAssar utmärkt på en standardshettis.
mvh/Sonja
#28 Hålen på framsidan? Kanske du har en bild när det sitter på?

# 29 ja det har jag massor, finns tex ngn i dagboken.

#30 Men varför är de hål på shettis skydden vet du det Sonja , på de som vi haft på Kat B och uppåt har ju inte hål ?

# 31 Absolut ingen aning. Olycksfall i arbetet? Eller så har de funktionen just att materialet inte korvar sig när man drar den sista "remmen" lite snett nerom kotan. För att skapa debatt för ny tråd på forumet kanske? Skit samma. Skydden funkar iaf bra, jag är nöjd med mina, svarta som lila.
Är det samma modell då?

De vi har haft är samma märke och modell men till de lite större , kan ju vara så som du skriver att de är för att de inte ska korva sig på de små ;)