En fråga om färg
fick ett hingst föl i början av juli i år han föddes rödblack men med mkt svart/grått i man och svans nu han han börjat fälla fölpälsen på ben och lite i ansiktet och han e nästan gråaktig, mamma e rödblack pappa skimmel född svart, kan ett föl födas rödblack och sen tex bli musblack?
Bilder?
Tycker det låter som en skimmel.
Troligen född rödblack som blir skimmel
Medarbetare på djurskydd.ifokus

vad jag förstått har inte hingsten så mkt skimmel anlag i sig, fölets mamman e ju rödblack mormor e musblack morfar e fux osv, kan han bli skimmel allstå?

Den ser inte ut att bli skimmel.

#8 är pappan skimmel så är det 50% chans att fölet blir skimmel. det spelar ingen roll vad som finns bakom mamman, för är inte mamman själv skimmel så bär den heller inte på anlaget =) men pappan bär ju på anlaget och det är 50% chans att han lämnar det till fölet, som då också blir skimmel. de kan inte ha "lite" eller "mycket" skimmelanlag, antingen finns det eller så finns det inte. samma sak med black-anlaget. =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ok så om han inte blir skimmel vad händer med färgen då? nyfiken
#11 Rödblack
Jag skulle säga att den varken är rödblack eller skimmel utan ljusbrunblack eller vanlig brunblack. Den ser ut precis som highlandponnyer som benämns "yellow dun" dvs ljusbrunblackar. Se t.ex. den här fölungen.

Jag vill också ha den till en rödblack.

Den är utan tvekan brunblack, möjligen med tillägget "ljus". 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tittar ni på hennes hemsida så är fölet född rödblack
#16 Tycker du att den ser rödblack ut på den bilden?
Jag tänkte precis säga att det enda jag är säker på är att den INTE är rödblack.
Jag skulle också säga brunblack.
Mycket spännande att se när han fäller…
Japp det tycker jag. Det är bara bild #6 som ser misstänksam ut tycker jag… men snart kommer väl någon med benämningen mushroomblack så det är nog lugnt 
#18 Varför inte…?
Det är ju ingen Shetlandsponny…
Någon röd ål kan jag i alla fall inte se…

Såg något intressant i stammen…
Vad är gulskäck?
#21 Är det svarta hår i manen så visst, då är den ljusbrunblack men jag tycker det ser rött ut
#20 OK så fölet ska också reggas i SSS?
#26 Ingen språngrulla förd iaf enligt stamboken…

#26/27 nej fölet ska inte reggas i SSS då pappan inte avelsgodkänd men jag valde att betäcka med honom trots de då underbarare häst får man leta efter fölet blir reggat i SH men de borde väll eg gå att regga i SSS om man kollar fölets DNA mot pappan? pappan e redan DNA analyserad de ordnade jag förra hösten, ngn som vet?

#24 ingen aning vad gulskäck är

Borde den inte ha mörka öronbrem om den var brunblack..?
På bilden i #23 ser den tveklöst ut som rödblack, men resten av bilderna är ju långt ifrån lika självklara.
Ser du några vita strån alls i ansiktet (vanligtvis börjar det runt ögonen)? Skimlar brukar mörkna i "hårbotten" och på ben när de börjar skimla… Den är ju inte så gammal än och det kan variera hur snabbt de skimlar.
#28 Klart du ska stamboksföra den som shetland om den är renrasig! Den måste dock kollas mot både mor och far.
#28 Jag såg pappan som unghäst… massor av tagel men en ganska liten ponny då iaf… men trevlig.

#31 jag kan inte se ngt vitt i hans ansikte alls, särar man på hans päls så e han samma färg där som man e på benen fast lite mörkare
#33 Jag ska skicka in dna till californien för att kolla om min svarta hingst har rött anlag. Kostar 300kr

Jag tycker absolut att du ska ta dna även på mamma och fölet och regga han i sss!!! Då kan du ställa ut han sen 
Jätte fin oavsett vilken färg han har…

#34 hur går de till och vart skickar man de då?

Så e han rödblack el brunblack?

#38 Brunblack. Enda anledningen till att bilden i #23 ser "röd" ut är för att manen och svansen inte syns. På de övriga bilderna syns det mörka i taglet och med den färgen kan det inte vara en rödblack. Öronen måste inte vara mörka, det finns många brunblackar (ljusbrunblackar) som har ljusa öron med endast lite, lite brunt som knappt syns.
När din fölis har fällt så kan du se om nyansen håller sig ljus eller om det är en mörkare variant. Men brunblack kan jag slå vad om vad som helst att det är. (Ska väl tillägga att jag inte har tittat i stammen vad det finns för potentiella anlag där, men jag utgår ifrån bilderna.)
www.stuteriprecious.se

Helt klart Rödblack.
Det mörka i manen är inte svart utan mörkt rött.
Har fuxar som har mökt rött som ser ut som svarta hår i manen.
Ögonfransarna är röda.
Troligtvis har den "muschroom" nyansen på det röda.
När den fäller blir den nog mörkare på benen men inte svart.
Ska bli spännande och se vem som gissat rätt på färgen 

spännande detta, han ska chippas osv om2 v hoppas att färgen rätt ut sig då, kan bli intressant, Tack för alla svar
#42 Musblack, #43 ljusbrunblack.

Säger samma som #44.
www.stuteriprecious.se
#37 Jag har tidigare anlitat dessa och kommer göra det igen. Jag vill veta om min svarta godkända hingst kan lämna röda avkommor. tycker att priset är helt okej

#43 påminner väldigt mkt ommitt föl
#46 Aa ok verkar intressant ska kolla upp de, Tack
#46 Vad säger du om färgen på mina?
Observera att den stora tjocka är en Islänning.
#47 Nja, din är mycket "rödare". Min är ju liksom lite mer "grådassig".
#48 Fjordingen är en ljusbrunblack och islänningen vet jag faktiskt inte. Skulle nog väntat färgbestämma den… Men musblack ligger nära till hands
#49 JAG har ingen fjording. Den större (tjocka) är en brunblack Islänning, Den lille är en (musblack) Shetlandsponny.
#50 Va… är den i bild 43 en islänning? Ser ut som en fjording =)
Menar du att hon är fet eller…?

# 47 jag tror din fölunge är rödblack
#52 Vad har tjockheten med ras att göra?

mitt föl e nu chippat och klart sen ett tag tillbaka och han är rödblack 
Lägg in nya bilder fram emot sommaren så får vi se om han fortfarande är det då.
#54 Vad är det som gör att du tycker hon ser ut som en fjording?

#58 Det där är ingen rödblack, den är brunblack!!
Som sagt hela tiden så är den inte rödblack, den är brunblack…

#59 & 60
Hon som va ute och chippade och så sa att han utan tvekan va rödblack? jag har alltid undrat om de verkligen stämmer för jag tycker att han e för mörk
#61 Jag står också fast vid min första åsikt (#17)
Han är brunblack.