diarre
Min ena shettis har fått diarre, efter att han fått av det nya höet. Hur mycket fil skall jag ge honom? Kanske någon av er har andra tips på vad jag kan ge honom. Man märker inte på honom attt han har diarre.
tog ngr deciliter tillsammans med havre o blandade ihop..
gav också ngn gån gproviva..gav nog nästan en halvliter åt gången av det;-)
Vi hade ett sto förra året som fick magen utslagen. Vi gav henne ½ paket jäst. Har bra erfarenheter av jästen och dåliga magar.
Delad glädje är dubbel glädje :)
De få gånger jag försökt ge en häst filmjölk har slutat med att jag haft mer fil på mig än hästen fått i sig.
Säger som #2, jäst är bra, ett halvt paket morgon och kväll.
Proviva fungerar bra och är lättare att få i än filmjölk. Det finns speciellt för häst också då heter det proequo. För att få henne att dricka ordentligt så kan man blanda äppeljuice i vattenhinken så det blir sött och gott.
lurvponnyn.vimeddjur.se

jag ger mina Diarsanyl vid diarre fungerar snabbt och bra
#5 Det har jag också gett, med gott resultat. Finns att köpa på min veterinärstation (borde finnas på Apotek också??)

Jag köpte Diarsanyl på apoteket så det finns där
Diarsanyl kan funka
Jäst är det enda som är bevisat att det har en gynnsam effekt på tarmfloran. FIl och proviva och sånt är jättebra för människomagar, men har faktiskt ingen större effekt på hästmagar - som inte funkar alls likadant som våra!
Min rekommendation är ett halvt paket bakjäst om dagen i några dagar. Jästen hjälper till att skapa en miljö i tarmfloran so är gynnsam för de goda bakterierna där!

Jag använder alltid proviva med ett mycket gott resultat.. hästarna älskar det och som sagt mycket effektivt..
#8 Proviva och proequo var det enda som fungerade på min diarreponny jag hade. Och då var proviva bättre än hästalternativet.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Hämtade hem vår nya ponny i helgen. Hon hade jättekladdig svans o diarré. Hon hade flyttat nyss med säljaren o bytt hösilage o sen flytten till mig, allt inom 1 vecka. Jag tvättade ren svansen o gav henne ett kvarts paket bakjäst till kvällen. Fick lika i förrgår o i går kväll, i går var hon dock fin i magen igen o diarrén borta! Så jag kan varmt rekomendera bakjästen. Billigt oxå! :)
Förstår inte hur ni får jästen i hästen… här har det aldrig gått och jag har haft mer jäst på mej än där det skulle vara
Profeedpulver får mina unghästar vid foderbyte, foderinvänjning på hösten etc. Mina har en tendens att få lösa magar då man börjar fodra på hösten, unghästarna
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Pulverjäst och vatten i en liten spruta som man stoppar i mungipan.. Men som sagt jag föredrar proviva som de älskar.. Enkelt, effektfullt och utan tvång.. Men har provat jäst också med mycket gott resultat..
#12 Smular lite i betfor. Har haft hästar som ätir direkt ur handen också.
Jag har använt jäst vid foderbyten åt fånghäst. Fungerar bra och är ingen större svårighet att få i dem. Blanda i lite "godsaker" i fodret så går det bra.
#smälter jästen i en tesked sirap

Jag har blandat ut jästen med lite vatten o sen blandat det med musli eller Irish Mash. Inga som helst problem med att få idem det.
#14 Mina hästar äter inte betfor =( Jag har mycket lustiga hästar tyvärr, kräsna eller nåt..
Sen vill jag heller inte ge annat foder åt en häst som har ont i magen. Då kan den ju få ont i magen av pellets, musli eller vad man nu stoppar i den… Mina får nämligen bara grovfoder, oftast iaf
#18 Smular ner den tillsammans med Irish Mash. Vi ger inte betfor till våra pållar heller.
http://www.hippolytnorr.se/Produkter.htm scrolla ner lite så står det lite om Mashen.
#19 Eggersmann har nån sånt foder också. Ger ni det dagligen eller en gång i veckan? Mash alltså
#19 Till de som har haft problem får tills magen löst sig. Annars så ger vi dem inte. Mash har vi alltid hemma, för pållarna älskar det och det är lätta att blanda ner ev mediciner.
#21 Jag funderade nämligen på att ge mash åt dräktiga ston…

# 19:Har också Irish Mash hemma för tillfällen när de har ev. problem med magen. Köpte det egentligen till fånghäst, men med noggrannare läsning så passar det just för hästar med magproblem, dock inte fång. De som fått det här älskar verkligen denna "gröt"!
#22 Tror absolut att det kan vara en bra ide!
#24 Ja jag tror på att hålla igång magarna… jag vet hur jävligt det var att vara gravid =)
Proviva o fil har fungerat kanon på min häst men allt är ju så individuellt…
Jäst har jag med haft supersvårt att få i hästarna, trots blandning i betfor/havre/ i handen etc…och som Anna:fått mest på mig själv;-)

Vi använder proequo eller diarsanyl, tycker att det fungerar mycket bra och är lätt att ge. Det är framtaget till hästar, i motsats till proviva som innehåller tarmbakterier för människor och inte för hästar. Innan proequo och diarsanyl fanns gav vi A-fil eller proviva, det fungerar också relativt bra. Har aldrig provat jäst, men skall kanske prova det någon gång.

Blåbärssoppa Proviva har ALLTID funkat på mina hästar.
1 liter till russ om dagen, så en halv liter till shettis borde räcka.
Har tagit max 3 dagar sen har dom varit bra….Och dom ÄLSKAR det.
Jag har ett äldre shettis sto som ofta är lös i magen. Har provat kraffts mag tarm o nu får hon foderjäst men det hjälper inte så bra som jag önskar. Men när jag ger henne proviva så blir det bra resultat. Det är svårt att få i den mängden som behövs med den "vanliga" provivan så jag har provat provivashot som ligger i 4 pack. Finns inte i alla butiker men den är superbra. En om dagen får hon i ca en vecka så är det bra sen :)

hur mkt gäst vågar man ge till 6 månaders fölunge? Eller är de bättre att testa proviva till henne? mkt tacksam för svar
#30 Den skulle jag köpt diarsanyl till

#30 Vet. rekommenderade Diarsanyl, aktivt kol? o morotspure åt "Raketen" när han var 6 månader o hade jättediarre