Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1385 ggr
annie
0

Frågor om helklippning

Står i valet mellan att helklippa eller annan klippning.

Nyligen kom ett väldigt överviktigt sto hem till oss. Hon har satt lång päls och har dessutom pälsätare vilket gör att hon kliar en del. Fick en maxdos Switch direkt när hon kom och klådan är bättre men jag upplever att hon fortfarande har besvär.

Hon kommer att få stå på kallstall nu då jag kan kontrollera hennes utfodring bättre och kommer att börja köra henne så snart vi lärt känna varandra och hon acklimatiserat sig.

Vill gärna klippa henne då det skulle ha fler positiva effekter tror jag tex. motionsmässigt, viktnedgångsmässigt och framförallt en chans att ordentligt reda ut hennes pälsbesvär.

Vilken klippning skulle ni föredra i detta fall, ni som har erfarenhet av att klippa osv? Kommer detta att påverka hennes sommarpäls och hur lång tid kan man beräkna för återväxten att komma igång? Hon kommer naturligtvis att få täcke på sig!

VeronicaP
0

Helklipper du så måste du ju täcka henne , men täckers klipper du så slipper du ha täcke på henne ju

så du kan göra vilket som , vissa kan ju få mer problem med löss och annat om de står med täcken på sig 24 timmar dygnet

SofieN
0

Det spelar väl ingen större roll hur du klipper, det påverkar inget senare.

Om jag inte har helt fel sätter väl sig pälsätare gärna på halsen och nertill vid virveln. En täckesklippning vore väl kanske inte helt fel, då klarar sig säkert hästen utan täcke också beroende på hur mkt du tar.

annie
0

Tack för svar!

Får fundera lite på hur vi ska klippa men det blir gjort iallafall.

Blir det någon skillnad mellan pälsen på den klippta delen i förhållnade till den delen där hon haft kvar sin långa vinterpäls senare, vid pälsfällningen i vår? Planen är ju att kunna ställa ut henne i sommar/försommar.