Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2960 ggr
PrazzelGirl
0

Svängeltips tack

Jag skulle vilja veta vad Era råd är om man ska montera en svängel på en vagn som inte har det!

Tex: svängeln placerad under skakelhöjd (ngt spec avstånd?), ska svängeln ha en viss längd jämtemot skaklarna? Andra ev mått att tänka på? Annat?

Jag är tacksam för all info Skrattande

(Vagnen som jag vill sätta en svängel på är en "vanlig enkel" rockard men jag vill ha generella råd så man vet för andra vagnar också)

Supertack på förhand! Mvh Anna

Ahnna
0

Det viktigaste när du placerar svängeln på vagnen är att draglinorna hamnar parallellt med skaklarna hela vägen mellan svängeln och selen. Sätter du svängeln för lågt så kommer inte linorna att sitta parallellt, utan linorna och skaklarna kommer att bilda ett V om du tittar från sidan. Här tycker jag att svängeln sitter lite, lite lågt. Linan är mycket närmare skakeln framme vid däckeln än bak vid svängeln. Det är dock ingen katastrof. (Jag föredrar att ha svängeln precis mellan skaklarna - beroende på skaklarnas utformning och hästens storlek. Men generellt.)

Här ser det bra ut.

Här ser det också bra ut.

Svängeln ska inte sitta över skaklarna, då blir draglinjen helt bruten och linorna gör inte sitt jobb som de ska. Se den här bilden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på min vagn med min ena higst. Här ser man ganska bra hur Ahnna menar!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com