kladdigt öga
min shettis har alltid massa kladd under ena ögat va bero det på o kan man göra något åt det?
Erika… du kan tvätta det med ljummet te… (dock inte mint eller nåt starkt)
Jag har en som är kletig i perioder också.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tvätta med Natriumklorid (koksalt) går också bra.
Håll det rent, spola ur varje dag med koksaltlösning (rikligt). Man kan också prova med Noviform-salva (receptfritt).
Sätt pannluggen i tofs tillfälligt, så minskar risken för att håret fastnar i "kletet"
Att ögonen ofta kladdar igen kan bero på att hon har lite trånga tårkanaler, så att överflödsvätska från ögat inte kan ta den vägen ut, utan måste rinna ut ur ögat.
Det är bara att tvätta och hålla rent, går bra med ljummet vatten.
Ibland kan man pilla loss torkat snor som kan ligga i näsan och stänga för tårkanalen. Veterinären kan också spola om man vill det.
Min ena har kladdiga ögon när hennes insulinvärden är för höga.
Koksalt som dom andra tipsat om är bra.

Låt en veterinär titta på det och ev. spola tårkanalerna. Det kan ju även vara ögoninflammation eller något skräp som fastnat i ögat, så jag tycker inte att man skall bara tvätta utan att låta en veterinär kolla först.
#6 Då skulle man behöva ha ut veterinär åt varenda häst ibland vilket kan vara ganska onödigt. Många gånger är det just trånga tårkanaler och/eller flugor eller annat som irriterat. Jag har aaldrig haft ute veterinär för detta och det har altid gått bort av tvätt
Medarbetare på djurskydd.ifokus