Diarré
Nu är inte fången långt borta. Nu när jag kom ut i hagen hade Benjamin fått diarré. Hela hans svans var nerbajsad.
Han avmaskades i går kväll. Foderjästen tog slut typiskt i går och stallägaren har nte handlat ny och kommer inte göra det förrän i morgon.
Jag fick tag i jourhavande vet precis och hon är snäll nog att komma ut med en burk protexin. Kanske kan han klara sig.
Förbannat att sjukdomen fång finns…
Lös i magen är han väl då pga avmaskningen och inte fång? Jag hoppas inte det iallafall, håller tummarna för dig!

Diarrén kommer nog från avmaskningen men en utslagen tarmflora är en anledning till att de får fång. Vi får hoppas att han klarar det.
Nu blir jag lite fundersam. Är det så stor risk att hästen får fång bara för att den får diarré ibland?

Tror inte du behöver oroa dig , att han får diarre någon dag efter avmaskning gör inte att tarmfloran är helt utslagen .
Tror inte heller du behöver oroa dig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
jag har ett sto som är "allergisk" mot avmaskning. Blir lös i magen några dagar efteråt. dock inte sprutande diarre. Har din häst det ska man nog vara uppmärksam. lite lös i magen är inget konstigt. Hänger inte ihop med de varma hovarna.
Ta träckprov på din ponny till nästa maskning istället. Kanske behöver du inte maska honom om han nu inte tål medlet.

Ja jag vet jag är övernojig vad gäller fång. Vet. hade ingen protexin hemma så jag fick Probade Granulate. Är det någon som har erfarenhet av det. Vad jag kunde se i innehållsförtäckningne så innehåller den samma som vanlig foderjäst (samma jästkultur) skillnaden är jag betalade 600 kr för den istället för 35 kr som foderjäst kostar.
Jag tror att du inte behöver vara orolig för fång risken att få fång är inte speciellt stor i % på antalet ponnyer som finns i landet.
Vi har många pållar, de betat på göda beten på sommaren.
Jag har haft en enda pålle som har haft fång (förmodligen utlöst av medicineringen vid sjukdom).

Nej jag ska nog ta och lugna ner mig. Men det är bara så typsikt. De som bryr sig mest drabbas och de som inte bryr sig så mycket insjuknar aldrig. Jag får väl sluta noja mig.