Vad gäller?
Har rakat min kille för han tränas på ett annat sätt och bir välidigt svettig.
Funderar på vinter utställning men vad är det som gäller ? Får man vara med ? blir man bara oplacerad , ingen rosett , inte slutpoäng eller?
Han tävlas inte.

Du skall ha ett intyg fran tranare att hasten tavlas. (Om jag inte ar ute och cyklar) Men egentligen borde du val kunna skaffa ett intyg pa att han bara tranas regelbundet. Du kanske tranar for tavling till nasta ar
Det måste vara intyg att han tävlas, så står det i reglerna. Men vad gränsen går vad som är tävling och inte vet jag inte. Gymkhanan i älmhult räknades inte som tävling i alla fall.
Jag fick rosett men rangerades inte och fick liksom inte vara med i tävlingen. De läste upp min kritik och de olika delpoängen men inte slutsumman.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag vill bara ha kritiken och så :) Slutsumman gör inte så mycket. Men han ska antagligen tävas nästa år. Men kan få intyg från tränan att han tränas i alla fall:)
#3 Du kan ju testa, vad jag har förstått är det viktigt ena gången men inte lika nästa men det kan vara något jag har fått för mig.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Ja tyvärr har det dömts olika det där och som jag har sagt innan för att kunna tävla måste man träna först och många tävlingar som man gör tex en blåbär eller träningstävling syns inte någonstans men det är ju ändå en tävling.
Mitt råd är att försöka få någon att intyga om att du tränar för framtida tävling.
Du kanske inte bryr dig om slutpoängen nu men tänk om din häst får jättebra poäng , så hade de varit kul att få ha för då kan du ju kanske ställa ut fler gånger och kunna ansöka om SUCH och sen hans föräldrar kan ju tillgodo räkna hans resultat
Måste man inte ha veterinärintyg på att hästen far illa av att ej vara klippt? Eller är jag heelt ute på villoväg? ;)

#6 Inte att den "far illa", utan snarare att den behöver klippas för sitt välbefinnande då den tävlas.
Jag är lite kluven angående den här regeln, för visst hänger jag med på att man måste träna för att kunna tävla, men om alla som har klippta ponnyer kan delta på samma premisser som alla andra om de bara har ett intyg på att de tränas eller tävlas så kan vi väl lika gärna slopa regeln om att klippta hästar inte är tillåtna?
Att man inte får klippa för kosmetiska anledningar kan jag köpa, men är ponnyn klippt på kroppen för att den tränas (om den nu gör det eller om det bara står så på intyget) så kan man smyga in lite kosmetiska klippningar också när man ändå håller på. (T.ex. klippa så att ganascherna ser fördelaktigare ut, klippa benen så att eventuella skavanker inte syns, lämna päls på benen så att de ser grövre ut mot den klippta kroppen, och så vidare. Det är inte svårt att fuska på det sättet, det gäller bara att klippa på rätt sätt vid rätt tidpunkt innan utställningen. Jag vet flera andra raser där det är ganska vanligt att man gör på det viset för att tjäna någon extra poäng någonstans.)
Jag hade nog inte protesterat om det kom en regel som säger att inga klippta hästar tillåts på utställning. Alls. Oavsett intyg. Då är reglerna lika för alla. Nackdelen är att om man tränar hårt och vill ha sin häst klippt så kan man inte ställa ut. Så därför är jag lite kluven, som sagt. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Fast när jag klipper så lämnar jag alltid kvar pälsen på benen och huvudet ibland är de helklippta på kroppen och ibland täckes klippta mmm , men ben och huvud orkar jag inte klippa för jobbigt *S* och inte ser de snyggare ut med de benen och huvudet kvar ha ha
Fast nog skulle jag reagera om vissa kom med sina hästar klippta då man vet att de aldrig gör annat än avla och ställer ut sina ;)
Sen tror jag fortfarande det är ett fåtal som *fuskar* med klippningen och tycker det är tråkigt att de fåtalet fördärvar för alla andra ..
Inför utställningssäsong 2009 skärptes klippningsreglerna betydligt. Från att tidigare ha stipulerat att klippt ponny (utan intyg) skulle bedömas men ej rangeras, så ändrades det till att dessa ponnyer ej heller skulle få slutpoäng eller priser.
Varför och på vilka grunder kan man undra. Har försökt gå igenom referat och protokoll från årsmöte och höstmöte 2008 för att se om detta diskuterades eller informerades om men inte kunnat hitta något (utan att ha lusläst). Någon som var närvarande som minns någon sån diskussion?
Kan tycka att rent allmänt är regeln om att klippt ponny utan intyg ej ska rangeras ett tillräckligt "straff". Då räknas resultatet utan att man är med i själva tävlingsmomentet. Då drabbas inte heller föräldradjuren eller ev. uppfödare.

#9 Håller med dig har inte heller hört något om att de skulle ha ändrats och om det varit uppe på tal överhuvudet taget , tycker också att de ska få sina slutpoäng och att det straffet räcker gott och väl att de inte får rangeras.
Nä som det är nu så drabbas ju en massa pga detta .
Jag ska se om jag kan åka på höstmötet och se om jag kan få något svar där om den reglen borde anteckna allt , för om de bara de har lagt till så där så borde de som drabbat få sina slutpoäng tycker ju jag.

Kunde man inte ha en speciell klass för klippta ponnyer?
Bara en tanke som slog mig
#11 smart tanke!

#11 Frågan är ju hur man skulle bedöma det - hästar av olika kön och olika ålder tävlar ju inte mot varandra i de andra klasserna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Klass 24 Drive in, kanske? Hästarna bedöms individuellt (ej i konkurrens med varandra), rangeras ej och kan inte tävla vidare om titlar. Men resultatet är avelsvärderingsgrundande.
Skulle bli som innan skärpningen av reglerna. Typ.