Hjälp - DNA
Jag har ett sto här hemma som har det gamla hederliga registreringsbeviset (dvs inget pass), och hon ska nu passas. När hon passas så ska hon ju även chipmärkas och med det tas DNA.
Men vi har några avkommor som behöver DNA-testas mot föräldrarna, och frågan är då:
Behöver jag ett spearat dna-test för chip och för härstamningsbiten, eller används det dna som följer med chipet även för ev. härstamningskontroller?
Anledningen är helt enkelt att jag vill veta om det behövs två stycken skilda DNA-tester eller om det med chippet räcker för allt (både chipning och avkommornas hästaningskontroll).
Tack på förhand!
Hakuna matata!

Vet att ASVH (som har krav på chipmärkning och härstamningsverifiering på föl) vill ha två tagelprov; ett för testet och ett som arkiveras.
Men det kan säkert skilja mellan olika stamböcker (raser).
På shetland får du väl själv sända in DNA till SLU innan du skickar pappren till stamboksföraren för DNA ska ju vara klart innan den kan få pass. Så pappren från SLU ska ju med till stamboksföraren.
Alltså även om du har pappret på stoet men inget pass så måste även hon DNA testas för att få pass
Det kommer att behövas ett tagelprov i kuvert som ska till stamboksföraren tillsammans med signalementsbeskrivning, chipraport samt DNA kontrollspapper som du får av SLU efter avslutad härstamningskontroll
Sen behövs det ett tagelprov för att testa stoet mot sin moder och sin fader. Är inte modern DNA typad måste man alltså ha tagel från denne också.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag fick veta att jag inte fick ta tagel prov själv utan det skulle göras av utbildad person.I mitt fall distriktaren. Skulle ha pass till fölsingen och mamman skulle DNA testas.
Kontakta SLU så skickar dom hem allt du behöver.Förklara/fråga så hjälper dom dig mer än gärna.
Kontakt person Slu : Sofia Mikko
Jag har Welsh, och där är det numera SH som står för allt.
Jag har skickat dna förr till mountains, samt till araber så hur det går till med att skicka till slu är jag med på.
Men numera ska ju ID-kontrolant chipa och ta tagel. Och är det då så att detta tageltest ersätter det vanliga dna-testet, eller ska man sskicka ett med chip och ett för arkivering för stambokens del så att säga.
Hakuna matata!
#4 Du tar ut en chipmärkare som tar alla tagelproven men du skickar själv papper och tagel till SLU och inväntar svaren innan du postar resten till stamboksföraren i SSS
ett tagelprov i kuvert ska med till stamboksföraren också

#2 Alltså även om du har pappret på stoet men inget pass så måste även hon DNA testas för att få pass
Nyfiken, varifrån har du fått det informationen? Står nämligen något annat i webbstamboken (om registreringsbevis i original saknas krävs härstamningskontroll).
#6 Alla ska väl göra det om dom inte reggas som föl eller? Hästar som reggas efter årsskiftet ska ju DNA typas så varför ska detta vara annorlunda?
Och i detta fallet kvittar det ju då avkommorna skulle dna typas så behöver ju modern göra det ändå
#6 Inte måste de väll dna-testas och jämföra med föräldrarna om de har tidigare orginalhandlingar? Jag vet iofs inte, men det har inte jag kunnat läsa mig till.
Detta stoet är gammalt och har orginalhandling (dvs registrerad m3ed gröna papper enligt de gamla systemet innan pass), det är hennes avkommor som kommer behöva testas efter som de är födda senare.
Hakuna matata!
Varför helt enkelt inte maila alternativt ringa Fredrik? (Stambokföraren) Han borde väl vet säkert hur reglerna är för äldre häster med reg.bevis?
#10 Jo absolut, jag tänkte om någon av er visste bara då jag inte kan ringa själv i princip (kommer hem klockan 5) och mamma min inte har minne nog att ställa en så "komplicerad" fråga själv xD
Hakuna matata!
Men jag vet… En äldre ponny med registreringsbevis som ska bytas mot pass behöver inte DNA-testas. Däremot måste den chipmärkas före passansökan.
(har en sådan själv, som jag ansökt om pass till i sommar)
Å jag vet en sån fick testas… men där var kanske nåt annat fel, vad vet jag… men hon måste ju ändå dna testas om fölen ska kollas mot henne
#13 - i så fall saknades förmodligen originalpapprena också, då måste man kolla att det är rätt häst.
Men det finns ju ingen anledning att DNA-testa stoet bara för att eventuella föl ska kollas mot henne.
#14 Det var ett blått papper med stammen på… jag själv som chipmärkt och id kollat den men det var många år sedan så jag vet inte riktigt hur det skulle vara… men den gick inte regga utan DNA
stoet måste väl testas för att man ska kunna testa fölen mot henne? hur ska man annars kunna göra det?
#15 - men VARFÖR ska du testa fölen? Det finns inget krav på det, än så länge i alla fall!
#16 Hon har skrivit ovan att några avkommor måste testas
#16 Det finns redan avkommor som måste testas.
Men det jag behövde ha reda på var om det var två olika dna testyer så att säga, men jag har nu fått reda på att det är "samma" bara att id-kontrollanten gör det när chipet sätts i istället för som tidigare veterinären.
Tack så mycket för eran hjälp!
Hakuna matata!
#17 - det missade jag.
#18 - Du ska ha två tagelprover, ett som ska arkiveras och ett som skickas till SLU för DNA-analys. Och det är chipmärkaren som tar proverna.
#18 ska du testa stoet är det inte samma utan du måste ta två… men givetvis på samma gång går bra =)
#19 Så då ska det alltså vara två prover - ett som följer med chipet så att säga och ett som ska användas för att kunna testa hennes avkommor?
Hakuna matata!
#21 - Ja, korrekt uppfattat.
#22 Dåså, tack så mycket!
Och alla ni andra med!
Nu ska jag bara se till att alla papper kommer till sin rätta (det är inte jag som "orsakat" detta så att säga), utan jag har fått överta hästarna och då har alla papper inte varit fixade, men alla papper som behövs och dna från pappa finns redan.
Hakuna matata!