Utställnings frågor
Hur förbereder ni inför utställningar? Badar ni även inför vinteruställningarna? (om inte, vad gör ni istället?)
Delad man eller inte? (varför?)
Jag badar inte inför vinterutställningarna, dels brukar de vara ganska rena ändå och dels för att jag inte vill täcka dem resten av vintern.
Jag delar nästan alltid manen, det är egentligen efter tycke och smak men de flesta ser snyggare ut med delad man.
Tack för svaret!
Skönt att höra att inte alla badar, då kanske man inte blir den enda som skippar det.. dels som du säger och dels för att det känns halvtaskigt att blöta ner dem mitt i vintern och förstöra deras naturliga lager, får lite dåligt samvete om dem ska behöva stå och skaka som asplöv bara för att bli snygga! kör du med torr-schampo eller borstar du "bara"?
Håller med, men det är så svårt med min valack. Han har tjock och medellång man. Men ärligt talat, han ser så "töntig" ut när jag delar manen, ser ut som man vill att han ska ha lång fin man på båda sidorna men att han inte har det.. (kanske bara jag som tycker så) men somsagt, dom brukar bli snyggare med manen på båda sidorna. Ukama till exempel har lite mer naturligt fall så på henne ser det bättre ut på båda sidorna!
Använder inte torrschampo, tycker att det bara smetar ut fläckarna. Borstar och sprayar med pälsglans bara.
Jag brukar dammsuga hästarna också
. Då får man bort allt "bös" som är svårt med borsten.
#4 OT- har en kompis som gick på hästutbildning. När de pratade om ryktning sa hon: Äh, borsta och borsta, jag brukar suga av dom emellanåt!!!