Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1626 ggr
Milla
0

regnskåller

har vi fått på dartmooren,blää

Han är nu helt naken och tvättat,stackaren men han var jätteduktig på att stå stilla både under klippningen och under tvätten.

Vet ju att det är alldeles fel tid att klippa nu men det blir så mycket enklare att hålla honom ren och få honom "frisk" fortare, vi provade att tvätta honom med all päls men det gick inte så bra, då vi inte kunde hitta alla kraterna och komma åt överallt.

Har aldrig klippt en häst så här sent innan och hoppas verkligen inte att han ska få besvär under sommaren.

Skönt att det bara är han som har drabbats i allafall.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Midlingur
0

Vad är regnskåller?

Milla
0

det är en sorts svamp som blir infekterad, den gör att dom får en massa ruvor som man sen kan pilla bort och då följer pälsen med.

Gäller att hålla dom torra och rena så försvinner dom rätt så snabbt igen

Midlingur
0

Ahaaaa :) Tack för förklaringen.

Miii4
0

Du har ingen bild på det? :)

Milla
0

hm kan ta i morgon

Annette
0

Här har vi en artikel Regnskållor

Milla
0

tack annette

Pheobe
0

milla: det är väldigt smittsamt. Tvätta dej noga innan du pillar på de andra hästarna och var extra observant då du ju just sålt en häst. Vore inte så kul om dom fick det med hästen till nya stallet. Kan ju vara svårt upptäcka i början

Milla
0

japp har kollat igenom alla dom andra och hittar inget på dom, har även sagt till pirats nya ägare och hon skulle kolla upp honom.

VeronicaP
0

Fast är det verkligen så smittsamt eg, vet i flera stora flockar där det bara har varit en eller två som har haft det.

zettan
0

#10 ja tror inte de är så smittsamt. men tror de kan följa med borstar och dylik. Men vi hade också en häst som gick i stor flock som fick regnskållor och de smittades inte till dom andra. Så hur smittsamt det är vågar ja inte svara på.

Milla
0

jag vet inte men alla dom andra hästarna är kollade och där hittar vi inte ett dugg och då har ändå killarna haft många närkamper

Cattis
0

Det ÄR smittsamt, men bara o man pillat på just krustorna, inte bara om man klappat hästen. Men man bör ändå tvätta händerna noga efter att ha behandlat den.

Jag har haft regnskållor två-tre ggr och har alrig behövt klippa. Det håller sig torrt ändå om man bara ser till att lufta dem och inte låta dem bli mer fuktiga.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

Vi fick på Elenora, hon hade över hela ryggen o under halsen, ja typ hela hon.. Vi rakade ner henne för o kunna tvätta rent.

Milla använd KLORHEXIDIN lösning, helt suveränt !!! vi tvättade elenora men det på kvällarna, det tog lite tid innan alla försvann, men nu är hon "frisk", testade massor med olika medel, men det var bara klorhexidin som hjälpte. Alsol sprit funkar ganska bra oxå.

Tror att det kan vara smittsamt om man skrubbar med händerna o sen tar i nästa häst, men tror verkligen inte att dett smittar ute.. då hon har gått m andra o stått o bitit o gnuggat dem.

Milla, hör av dig om du vill ha lite tips…

cinna
0

Tror det var det jag hade på stora pålla föe ett par år sedan, och hon har typ INGEN päls. Shettisen fick det inte. Fick rådet av veterinären att tvätta området med Virkon dagligen under en vecka. Har inget minne av hur fort de läkte ut, så det kan inte varit länge…

tonjef
0

Har någon nåt "närbild" på regnskåller? Det är inte så lätt att föreställa sig hur det ser ut nära….

Annette
0

#16. Läs denna artikel. Regnskållor

tonjef
0

#17 Jag har läst den…men undrar om nån har nåt bild på hur det ser ut nära…

Annette
0

Då får Milla gå ut och fotografera ;)

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har provat att fota men det blir inte bra,däremot så hittade jag denna bilden som visar tydligt hur det kan se ut

Ellinor Johansson
0

Är regnskållor en svamp? Isåfall vilken?

Annette
1

#21. I artikeln står det att den orsakas av bakterier.

Regnskållor

Ellinor Johansson
0

# 22 Tack snälla du orkade inte läsa igenom artikelnGenerad

Annette
0

#23. Jag skummade bara igenom den, men hittade inget om svamp.

tonjef
0

#20 Tackar…jo, det är tydelig hur det ser ut, men om det inte är så illa o bara är några små skorpor "här o där" hur ser såren ut då? Nån som har nåt bild på såren lite närare?